اردکول؛ سرزمین لاله‌های سرخ در استان کویری خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3581906
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۹

اردکول؛ سرزمین لاله‌های سرخ در استان کویری خراسان‌جنوبی

گروه اجتماعی: آنچه موجب جذب گردشگر به روستای اردکول شده ، رویش لاله‌های سرخ از دل طبیعت زیبای این روستا است که روزهای بهار منظره‌ای زیبا برای علاقه مندان به طبیعت خلق کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، روستای اردکول از توابع بخش مرکزی شهرستان زیرکوه در ۱۵ کیلومتری شهر حاجی آباد (مرکز شهرستان زیرکوه) و ۱۰۰ کیلومتری قاین قرار دارد که به دلیل کوه‌های سر به فلک کشیده، آب فراوان و خاک حاصل‌خیز روستایی خوش آب و هوا و سرسبز است.

بیشتر اهالی این روستای زیبا و دل‌انگیز 600 نفره کشاورز و دامدار هستند و محصول اصلی آن‌ها زعفران و زرشک است و به جز میوه های گرمسیری و مرکبات، بقیه میوه ها در اردکول کشت می شود.

درباره خصلت‌های مردم این روستای مقصد گردشگری نیز باید گفت خونگرمی و میهمان نوازی از ویژگی‌های مردم مومن و فعال این روستاست.

اردکول سرزمین لاله‌های سرخ در استان کویری خراسان‌جنوبی

این روستا سال 76 بر اثر زلزله 100 درصد تخریب شد و از جمعیت 800 نفره آن 209 نفر در زلزله جان باختند و بعد از آن هم حدود نیمی از جمعیت اردکول در حاجی آباد سکنی گزیدند و بقیه در روستا ماندند تا دوباره آن را بسازند.

این منطقه به لحاظ تاریخی نیز بسیار شناخته شده است به گونه‌ای که در 5 کیلومتری جنوب غربی روستا، بقایای قلعه‌ای با نام چلونک (چهل دختر) وجود دارد که با شماره 15281 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کارشناسان باستان‌شناسی و تاریخی این اثر تاریخی را مانند بیشتر قلعه‌های کوهستانی با شرایط و ویژگی‌های مشابه، از بناهای دوران پیش از اسلام می‌دانند که در دوره اسماعیلیان نیز از آن استفاده می شد.

اردکول سرزمین لاله‌های سرخ در استان کویری خراسان‌جنوبی

آنچه موجب جذب گردشگر به این روستا شده است، رویش لاله‌های سرخ از دل طبیعت زیبای اردکول است که روزهای بهار منظره‌ای زیبا برای علاقه مندان به طبیعت خلق کرده است و مرکز شهرستان زیرکوه به علت رویش گل‌های بی‌نظیر لاله به سرزمین لاله‌های سرخ مشهور است .

لاله‌هایی که رویش آنها در فصل بهار چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و گردشگران زیادی را روانه این روستا می‌کند . در این روزهای آغازین بهار اولین گلهای زیبای لاله در این روستا سر از خاک برآورده اند و طبیعتی زیبا در این منطقه خلق کرده‌اند .

captcha