انتظاری که رهبر معظم انقلاب از شاعران آیینی دارند
کد خبر: 3581939
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

انتظاری که رهبر معظم انقلاب از شاعران آیینی دارند

گروه ادب: یک شاعر و مداح اهل بیت(ع) گفت: رهبری معظم انقلاب در دیدار با شاعران آئینی تأکید کردند که چه داعیه‌ای داریم که وقتی می‌خواهیم از حضرت زهرا(س) بخوانیم تا سخن نگفتیم به سراغ مرثیه برویم، شاعر مذهبی و مداح باید در ابتدا مدح و منقبت آن حضرت را مورد توجه قرار دهد.

محمود تاری، شاعر و مداح اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دیدار شاعران آئینی با مقام معظم رهبری طی هفته گذشته گفت: نفس دیدار شاعران آئینی با مقام معظم رهبری بسیار خوب و جالب است و به نظر می‌رسد شاعران آئینی جایگاه مناسبی پیدا کرده‌اند؛ چرا که هر سال تعداد محدودی از شاعران دیداری با مقام معظم رهبری داشتند و همه از شاعران انقلابی و دینی بودند، اما شاعران آئینی جایگاه چندانی نداشتند. البته در این دیدارها شعرهای آئینی هم خوانده می‌شد، اما جلسه‌ای که اختصاص با شاعران آئینی داشته باشد، فقط یک بار میسر شده بود و این بار دوم بود که شاعران مذهبی با رهبری دیدار داشتند.
وی در ادامه به بیانات رهبری در این دیدار اشاره کرد و افزود: تأکید رهبر معظم انقلاب بیشتر بر محتوای شعر بود که باید شاعران و مداحان به آن توجه کنند، همچنین عنوان کردند که ما چه داعیه‌ای داریم که وقتی می‌خواهیم از حضرت زهرا(س) بخوانیم تا سخن نگفتیم به سراغ مرثیه برویم، شاعر مذهبی و مداح باید در ابتدا مدح و منقبت حضرت زهرا(س)، بزرگواری، اخلاقیات، ولایتمداری، شجاعت، خطبه فدکیه و ... را مورد توجه قرار دهد. خطبه فدکیه به لحاظ مفهوم در سطح بالایی قرار دارد و باید کار بیشتری بر روی آن صورت گیرد. 
تاری با بیان اینکه این دیدار جذابیت خاصی برای شاعران به ویژه جوانترها داشت، بیان کرد: آنچه مشهود بود رگه‌هایی از شعری آئینی بود و آنچه توقع می‌رفت نبود و شعرها جذابیت خاصی نداشتند و چنگی به دل نمی‌زدند و به نظر می‌رسد در این راستا انتخاب شاعران نیز مؤثر بوده است، البته اینکه نوع انتخاب شاعران چگونه بوده، اطلاعی ندارم، اما شاعرانی شعر خواندند که زبده‌تر از آنها شاعرانی بودند و آثار فاخرتری هم داشتند و متأسفانه شعر نخواندند.
این شاعر و مداح اهل بیت(ع) با اشاره به برداشت خود از بیانات رهبری در مورد شعرهایی که خوانده شد، گفت: با توجه به اینکه دستی در شعر دارم و از سوی دیگر با توجه به صحبت‌های حضرت آقا، این برداشت را کردم که اغلب شعرهای خوانده شده، شعرهایی نبودند که آنها را مورد توجه قرار داد.
وی با بیان اینکه دقت خوبی در انتخاب شاعران و شعرخوانی آنها صورت نگرفته بود، تصریح کرد: شاعرانی که در ماه مبارک رمضان با حضرت آقا دیدار دارند، با دقت بیشتری انتخاب می‌شوند و شعرها نیز با دقت انتخاب می‌شوند، اما این اتفاق در رابطه با شاعران آئینی رخ نداده بود و فقط رگه‌هایی از شعر مذهبی و آئینی در آنها دیده می‌شد. این موضوع در سخن نهایی رهبر معظم انقلاب نیز مشهود بود و زمانی که شعرخوانی‌ها تمام شد، حضرت آقا رو کردند به مجری برنامه و فرمودند که آقای امیری‌اسفندقه شعری بخوانند. وقتی این موضوع مطرح می‌شود، یعنی اینکه آقا توقعی که داشتند، برایشان میسور نشده است. این شاعر هم شعر خوبی خواند و یکی از شعرهایش درباره کتاب «وقتی مهتاب گم شد» بود که رهبری بر آن تقریظ کرده‌اند.
تاری با اشاره به راهکار انتخاب شاعران مناسب برای دیدار با رهبری ادامه داد: در دیدارهای شاعران آئینی باید کارگروهی وجود داشته باشد تا شعرهای ارسالی شاعران بررسی شود و شعری که برتر است، خوانده شود؛ چرا که آبروی شاعر و شعر آئینی است و شعری که خوانده می‌شود باید یک سر و گردن از شعرهای دیگر بالاتر باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این جلسه سه نفر به عنوان شاعر نوحه‌سرا معرفی شدند که کارهای برجسته‌ای دارند و سبک را خودشان ابداع می‌کنند و همه و حتی حضرت آقا منتظر بودند که سبکی بخوانند که درون آن مفاهیم و کشف تازه‌ای باشد که اتفاق نیفتاد.
تاری در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر شاعران پیشکسوتی مانند استاد محمدعلی مجاهدی و حاج علی انسانی داریم که شعرشان جوانتر است و با زبان امروز شعر می‌گویند و برعکس شاعرانی جوان هم داریم که با زبان 200 سال پیش شعر می‌گویند؛ از این رو گروه سنی اهمیتی ندارد و شاعر جوان یا غیرجوان باید شعرهای برتری در حوزه شعر آئینی بخوانند.
این شاعر و مداح اهل بیت(ع) یادآور شد: در جلسات عمومی دیدار با مقام معظم رهبری که شاعران حضور می‌یابند باید عدالت رعایت شود و اگر قرار است شاعران آئینی حضور دارند، اگر شاعری در شهری دور افتاده هم باشد، باید دعوت شود؛ چرا که سال‌ها در این زمینه کار کرده است و حتی از مداحانی که شاعر هم هستند، دعوت شود و شایسته‌سالاری را در انتخاب خود مورد توجه قرار دهند و از حضور غیرشاعران نیز پرهیز شود.
یادآور می‌شود، محمود تاری عقیق: محمود تاری متولد 1339 در تهران، دوران نوجوانی را به علت علاقه زیاد به دروس حدیث و قرآن در مساجد به فراگیری این علوم پرداخته و در نهایت با تشویق اساتید و بزرگان به شعرخوانی و مداحی اهل بیت(ع) روی آورد و تاکنون چندین عنوان کتب شعر از وی به چاپ رسیده است.
captcha