نقش حفظ قرآن در پیشگیری از بیماری‌ها
کد خبر: 3582112
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

نقش حفظ قرآن در پیشگیری از بیماری‌ها

گروه بین‌الملل: مطالعات جدید نشان می‌دهد که سطح سلامت روانی به میزان زیادی با حفظ قرآن کریم در ارتباط بوده و پژوهش‌های میدانی بر روی حافظان قرآن نیز این ادعا را به اثبات رسانده است.

برای عید//نقش حفظ قرآن در پیشگیری از بیماری‌ها
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری مصراوی، این مطالعات جدید نشان می‌دهد هرچه میزان حفظ قرآن بیشتر باشد، سطح سلامت روانی فرد نیز از رتبه بالاتری برخوردار بوده است.
استاد دکتر صالح بن‌ابراهیم الصنیع، استاد روانشناسی دانشگاه بن‌سعود ریاض با انجام این مطالعه بر روی دو گروه از دانشجویان پسر و دختر دانشگاه ملک عبدالعزیز جده که 170 نفر بودند و نیز گروه 170 نفره دانشجویانی از آکادمی مطالعات قرآنی امام شاطبی وابسته به جمعیت قرآنی جده نتایج تحقیق خود را اعلام کرد.
این پژوهشگر با بازتعریفی از سلامت روانی گفت: سلامت روانی هر فرد حالتی است که با وجود 4 فاکتور اصلی حاصل می‌شود؛ بُعد دینی یا معنوی، بعد روانی، بعد اجتماعی و بعد جسمی.
مطالعه این پژوهشگر عربستانی نشان می‌دهد که بین افزایش مقدار حفظ آیات و افزایش سطح سلامت روانی بین دو گروه مورد مطالعه رابطه مثبتی وجود دارد، به این معنی که دانشجویانی که تعداد بیشتری از سوره‌‌های قرآن را حفظ بودند با تفاوت فاحشی از سطح سلامت روانی بالاتری برخوردار بودند.
در عین حال، 70 پژوهش خارجی و اسلامی نشان می‌دهد که مقوله پایبندی به دین در افزایش سطح سلامت روانی فرد و میزان ثبات روحی و آرامش درونی تأثیر به‌سزایی دارد.
 بر اساس این گزارش، پژوهش اخیر این محقق نشان داد که قرآن کریم در رشد مهارت‌های اصلی دانشجویان و نیز تحصیلات دانشگاهی آن‌ها تأثیر مثبتی داشته است.
تحقیق مذکور همچنین تصویری روشن از رابطه بین دینداری با مظاهر مختلفی که دارد و مهمترین آن حفظ قرآن است، و تأثیر آن بر سلامت روانی بین افراد و شخصیت‌های آن‌ها، بهره‌مندی دانشجویان از سطح بالایی از سلامت روانی و دوری آن‌ها از اختلالات روانی در مقایسه با افرادی بود که به آموزه‌های دینی مقید نبوده یا چیزی از قرآن حفظ نبودند و یا حفظیات آن‌ها محدود به سوره‌های کوتاه و یا برخی آیات قرآن بوده است.
 این مطالعه توصیه می‌کند که حفظ قرآن اهمیت زیادی بین دانشجویان و محققان مراکز آموزش عالی دارد. چراکه حفظ کلا‌م‌الله مجید و پایبندی به اوامر و نهی‌های قرآنی در بیشتر زوایای زندگی فردی و تحصیلی و علمی افراد تأثیر مثبتی داشته و در نهایت از مهمترین دلایل کسب بالای امتیاز در برخورداری از سلامت روانی بوده است.
 از سوی دیگر این مطالعه بر ضرورت اهتمام آموزگاران مرد و زن به افزایش مقدار حفظ در دانشجویان دختر و پسر خود توصیه می‌کند حتی اگر این افزایش حفظیات خارج از چارچوب برنامه درسی و جزء فوق برنامه باشد. چراکه میزان بالای حفظ قرآن تأثیر مثبتی در یادگیری دروس دیگر و سلامت روانی افراد دارد.
یافته‌های این مطالعه
ین پژوهشگر می افزاید: هرکس مقداری از قرآن را حفظ باشد و خود را ملزم به شنیدن آیات قرآن کند، در زندگی فردی تغییری شگرف را شاهد بوده است. معتقدم حفظ قرآن بر سلامت جسمی افراد نیز اثرگذار است. به‌گونه‌ای که تجربه و مشاهده عینی زندگی حافظان قرآن به من ثابت کرد که حفظ قرآن سیستم ایمنی افراد را تقویت و به آن‌ها در پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کند.
فهرستی از برخی فواید حفظ قرآن را برای شما آماده کرده‌ام که برگرفته از مشاهدات عینی در زندگی شخصی و نیز دیگران بوده است:
1ـ پاک شدن ذهن(از تصورات منفی)
2ـ تقویت حافظه
3ـ آرامش و ثبات روانی
4ـ احساس شادی و سعادتی وصف‌ناپذیر
5ـ رهایی از ترس، اندوه و اضطراب
6ـ تقویت زبان عربی، گفتار و توانمندی فرد در سخنوری
7ـ افزایش توانایی در برقراری روابط اجتماعی بهتر و احساس اعتماد به نفس بیشتر
8ـ رهایی از بیماری‌های مزمنی که فرد به آن مبتلاست
9ـ افزایش درک، قدرت گیرایی و فهم مطالب
10ـ احساس قدرت، آرامش روانی و ثبات روحی
در پایان باید یادآور شد، بی‌جهت نیست که خداوند متعال در آیه 49 سوره مبارکه عنکبوت می‌فرماید: «بَلْ هُوَ آَيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَمَا يَجْحَدُ بِآَيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ: بلكه [قرآن] آياتى روشن در سينه‏‌هاى كسانى است كه علم [الهى] يافته‏‌اند و جز ستمگران منكر آيات ما نمى‌شوند» این‌ها تنها بخشی از فواید مادی و دنیوی حفظ قرآن است، اما حفظ کلام‌الله مجید هزاران فایده معنوی دیگر برای فرد در آخرت دارد که در جوار رحمت حق بودن و محشور شدن با رسول اکرم(ص) در قیامت تنها یکی از آن‌هاست.
captcha