اختتامیه ششمین دوره طرح «اسوه» برگزار شد/ توسعه طرح از سطح نوجوانان به جوانان + عکس
کد خبر: 3582382
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

اختتامیه ششمین دوره طرح «اسوه» برگزار شد/ توسعه طرح از سطح نوجوانان به جوانان + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم اختتامیه ششمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان ممتاز نوجوان با عنوان «اسوه» صبح امروز، 19 اسفندماه در مشهد مقدس برگزار شد و این دوره آموزشی به فعالیت یک هفته ای خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه ششمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان ممتاز نوجوان «اسوه» (که با همکاری شورای عالی قرآن و جامعه فرهنگی، قرآنی عصر اجرا شد)، صبح امروز پنجشنبه، 20 اسفندماه از ساعت 8 در محل سالن اجتماعات مجتمع فدک آل محمد(ص) شهر مشهد مقدس برگزار شد.
اختتامیه ششمین دوره طرح اسوه برگزار شد/ توسعه طرح از سطح نوجوانان به جوانان

در این مراسم معنوی و قرآنی که با اجرای هادی غنی، از مجریان استان خراسان رضوی همراه بود، پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط علیرضا سلیمی، از قاریان طرح اسوه، برنامه سلام خاصه حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی ‌الرضا(ع) با همراهی حضار در جلسه برگزار شد.

همچنین، در ادامه این مراسم معنوی، محمدتقی میرزاجانی، رئيس حوزه ارتباطات شورای‌ عالی قرآن و مدير طرح قرآنی اسوه طی سخنانی به ارائه گزارشی از روند اجرایی ششمین دوره طرح قرآنی اسوه پرداخت و ضمن خوش آمدگویی به تمامی حضار، اساتید و قرآنیان حاضر در جلسه بیان کرد: طرح قرآنی اسوه طی دو دوره (فصل تابستان و اواخر فصل زمستان) در طول سال به صورت حضوری برگزار می‌شود که دوره فصل تابستان به لحاظ زمانی طولانی تر از فصل زمستان است که البته همواره در میان برگزاری این دو دوره نیز ارتباط مستمر و دائم با قرآنیان و اعضای طرح از طریق مشاوره تلفنی برقرار است.

مدیر طرح قرآنی اسوه در ادامه با بیان اینکه این برنامه‌ قرآنی در آینده توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد، افزود: ششمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان ممتاز نوجوان «اسوه» از روز 12 اسفندماه جاری در محل مجتمع فدک آل محمد(ص) آغاز و جلسات آموزشی و معرفتی آن در هشت سرفصل اجرایی صوت و لحن، تجوید و فصاحت، درک معانی قرآن کریم، حفظ قرآن، اندیشه اسلامی، مکالمه زبان عربی و گفتمان معرفتی برگزار شد.

میرزاجانی با بیان اینکه در گفتمان معرفتی که ویژه قرآنیان طرح اسوه برگزار شد، مباحث مربوط به فهم و اخلاق قرآنی و نیز سبک زندگی قرآنی به قرآنیان آموزش داده شد، اظهار کرد: همچنین، طی این مدت با حضور قرآنیان طرح اسوه دو نوبت محفل انس با قرآن کریم برگزار شد که اولین محفل در محل مجتمع فدک آل محمد(ص) و با تلاوت قاریان طرح و سیدجواد سادات فاطمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم همراه بود و محفل دوم نیز طی شب گذشته، 18 اسفندماه با تلاوت تمی چند از قاریان طرح اسوه در محل رواق دارالهدایه حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) برگزار شد که با استقبال فراوان حضار در مراسم نیز رو به رو شد.

مدیر طرح قرآنی اسوه ادامه داد: همچنین، در حاشیه برگزاری ششمین دوره طرح قرآنی اسوه، نمایشگاه معرفتی با موضوعات مختلفی همچون امام رضا(ع)، حضرت زهرا(س)، شهدا، رهبر معظم انقلاب اسلامی و ... برگزار شد که در راستای آن نیز مسابقه‌ای با موضوعات نمایشگاه بین قاریان طرح برگزار شد که از نفرات برتر نمایشگاه نیز امروز تجلیل خواهد شد.

میرزا جانی در ادامه افزود: همچنین، طی برگزاری این دوره از طرح قرآنی اسوه، برنامه ضبط تصویری تلاوت از تعداد بیست نفر از قاریان منتخب طرح نیز اجرا شد که تلاوت این عزیزان از طریق شبکه‌های پویا و امید صدا و سیما پخش خواهد شد که البته هم‌اکنون نیز تلاوت برخی از عزیزان از این شبکه ها پخش می‌شود.

اختتامیه ششمین دوره طرح اسوه برگزار شد/ توسعه طرح از سطح نوجوانان به جوانان

مدیر طرح قرآنی اسوه تصریح کرد: همچنین، تشرف به حرم مطهر حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع)، برگزاری مجالس روضه خوانی و برپایی نمازهای جماعت نیز از دیگر برنامه‌های این دوره از طرح قرآنی اسوه بود که به طور مستمر با حضور قرآنیاتن طرح انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ششمین دوره طرح قرآنی اسوه با حضور تعداد 46 نفر از قاریان نوجوان کشور برگزار شد، اظهار کرد: همچنین، سومین نشست هم اندیشی والدین قاریان عضو طرح قرآنی اسوه نیز طی امروز و پس از مراسم اختتامیه برگزار می‌شود که در این نشست با حضور والدین قاریان به بحث و تبادل نظر در رابطه با دغدغه‌های تربیتی، آموزشی و اجرایی پرداخته خواهد شد.

میرزاجانی در ادامه از توسعه طرح قرآنی اسوه از سطح نوجوانان به جوانان خبر داد و گفت: با تدابیری که در این زمینه اندیشیده شد، مقرر شد تا طرح قرآنی اسوه توسعه پیدا کند که در این زمینه نام طرح نیز به دوره آموزشی ـ تربیتی قاریان ممتاز نوجوان و جوان «اسوه» تغییر پیدا می‌کند و در راستای اجرای آن پس از جذب نوجوانان ممتاز و ورود ایشان به طرح اسوه، مدت هشت سال یعنی تا زمان جوانی و نیز ابتدای ورود به دانشگاه مورد آموزش و تربیت قرار خواهند گرفت که در این مدت نیز آموزش‌های ارائه شده برای ایشان تثبیت و نهادنیه خواهد شد.

مدیر طرح قرآنی اسوه تصریح کرد: همچنین، امروز برنامه رونمایی از تولیدات مکتوب و کتب آموزشی ویژه طرح اسوه برگزار می‌شود که برای اینکه نیازهای آموزشی قاریان را بتوانیم تأمین کنیم و متناسب با نیازهای این عزیزان تعریف مشخصی داشته باشیم با همکاری اساتید و مربیان قرآنی طرح اقدام به تولید این کتب آموزشی کردیم که این تولیدات در شش موضوع و عنوان کتاب با مضامین وقف و ابتدا، تجوید و فصاحت، اندیشه اسلامی، احکام دین، مکالمه زبان عربی و اصول و مبانی ورزش و تغذیه تاکنون ارائه شده است که البته این سیر ادامه خواهد داشت و درصدد هستیم تا برای سایر دروس نیز این اقدام انجام و کتب مورد نیاز قاریان تهیه شود.

وی در ادامه افزود: همچنین، امروز آلبوم تصویری و آلبوم صوتی تهیه شده از گلچین تلاوت‌های قاریان عزیز طرح اسوه نیز رونمایی خواهد شد که تلاوت‌های گلچین شده از قاریان طرح در قالب دو آلبوم صوتی و تصویری رونمایی می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مدیر طرح قرآنی اسوه تصریح کرد: همچنین، به تناسب توسعه طرح به سطح جوانان، نشان و لوگوی جدید طرح قرآنی اسوه نیز امروز رونمایی خواهد شد. البته باید اشاره کرد که در این زمینه جذب قاری جوان صورت نخواهد گرفت بلکه قاریان نوجوانی که در طرح اسوه جذب می‌شوند، تا رسیدن به جوانی همراه ما خواهند بود و مورد آموزش قرار خواهند گرفت.

میرزاجانی در پایان سخنان خود در این زمینه از تمامی نهادها و افراد و نیز رسانه‌های خبری (به جهت پوشش خبری این دوره از طرح اسوه) به ویژه جامعه فرهنگی، قرآنی عصر و محمدعلی خواجه پیری مدیر این جامعه به دلیل زحمات فراوانی که در راستای اجرای ششمین دوره طرح قرآنی اسوه متحمل شدند تشکر و قدردانی کرد.

اختتامیه ششمین دوره طرح اسوه برگزار شد/ توسعه طرح از سطح نوجوانان به جوانان

گزارش ایکنا حاکی است؛ همچنین، در ادامه برگزاری این مراسم معنوی، گزارش تصویری از ششمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان ممتاز نوجوان «اسوه» به صورت کلیپی برای حضار در مراسم پخش شد و در ادامه نیز سیدمحمد حسینی پور، قاری ممتاز نوجوان از استان سمنان و از نفرات راه یافته به مرحله انتخابی نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی به اجرای شعرخوانی در مدح امام رضا(ع) پرداخت که با استقبال حضار در مراسم نیز رو به رو شد.

همچنین، در ادامه این مراسم نیز، محمدعلی خواجه پیری، دبیر کارگروه قرآن بنیاد خاتم‌الاوصیا و مدیر جامعه فرهنگی، قرآنی عصر طی سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار و اساتید و قرآنیان حاضر در جلسه، بیان کرد: بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا از زیرمجموعه‌های قرارگاه قرب بقیة‌الله(عج) از سال‌های 89 و 90 برنامه خود را آغاز کرد که در این راستا طی دیداری که با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتیم، ایشان راهبردهای حساسی را در موضوعات مختلف بیان داشتند که درواقع سرفصل و ملاک برنامه‌های بنیاد خاتم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون بسیاری از مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن را تاکنون احصا کرده‌ایم، ادامه داد: یکی از آرزوهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درواقع نخبه پروری در حوزه قرآن است. شاید اساتیدی که امروز در سطح کشور فعالیت می‌کنند اکثرا به صورت تکی و یکه رشد کرده‌اند که در این زمینه یکی از آرزوهای رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که یک جریان آموزشی ـ تربیتی در سطح کشور و حوزه قرآن به وجود آید که همواره جریان داشته باشد و کسانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند وارد این جریان شوند تا از میان این جریان نیز نخبه‌های قرآنی رشد کرده و بالا آیند.

دبیر کارگروه قرآن بنیاد خاتم‌الاوصیا(عج) اظهار کرد: در کارگروه قرآن و عترت، چندین موضوع از جمله نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، قرائت، حفظ و ... انتخاب شد که در این موارد با وجود اساتید مختلف، به اندازه کافی نیاز جامعه برآورده نمی‌شد و بنیاد تصمیم گرفت تا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند کار شما به صورت شبکه‌ای انجام شود، به ایجاد شبکه قرآنیان و اساتید اقدام کند که در این راستا پس از ارائه آموزش‌های لازم به افراد، ایشان وارد شبکه آموزش کشور شوند و در این شبکه کار کنند.

خواجه پیری تصریح کرد: در حوزه قرآن کمبودهای فراوانی وجود دارد. البته اساتید خوبی در این زمینه وجود دارند ولی تعداد ایشان برای کل کشور کافی نیست. به همین دلیل بنیاد طبق برنامه پنج ساله که در این راستا تعریف کرده است، از سه سال و نیم گذشته تعداد شش هزار هیئت را در سراسر کشور در این زمینه تحت پوشش قرار داده و در این مدت نیز تعداد 4000 مربی مهد کودک قرآنی، 2000 معلم قرآن، 100 مدرس نهج‌البلاغه، 100 مدرس صحیفه سجادیه، 70 مشاور قرآنی، 1500 روحانی در حوزه تفسیر تربیت شده‌اند و مجموعا در عرض این سه سال و نیم تاکنون یازده هزار نیرو آموزش دیده‌اند.

اختتامیه ششمین دوره طرح اسوه برگزار شد/ توسعه طرح از سطح نوجوانان به جوانان

مدیر جامعه فرهنگی، قرآنی عصر اظهار کرد: مقرر شده است تا پس از اینکه این عزیزان آموزش‌های لازم در این زمینه را دریافت کردند، به صورت شبکه‌‌های محلی، شهرستانی، استانی و سراسری فعالیت خود را آغاز کنند که در این زمینه نیز سامانه جامعی تهیه شده است که تمامی فعالیت‌های این شبکه قرآنی را پوشش خواهد داد.

دبیر کارگروه قرآن بنیاد خاتم‌الاوصیا(عج) بیان کرد: همچنین، مقرر شده است تا برای هر صد هزار نفر در کشور یک روحانی فاضل در حوزه تفسیر قرآن تربیت کنیم و برای هر 10 هزار نفر نیز یک مربی آقا و خانم تربیت شود تا بتوانند عزیزان را در کشور تحت پوشش قرار دهند و وارد شبکه آموزشی شوند.

خواجه پیری تصریح کرد: همچنین، یکی از مواردی نیز که در دستور کار قرار دارد و مسئله مهمی نیز است، موضوع احیای جلسات قرآن خانگی مسجدمحور است که حاصل همه این برنامه‌ها خواهد بود. طی اجرای این برنامه، تعداد صد هزار جلسه در افق 10ساله طراحی شده است که این مساجد محل تمام برنامه‌های ما در محل خود خواهند بود که برای سال 96 نیز طراحی پنج هزار مسجد در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان بیان کرد: یکی از این دوره‌های در نظر گرفته شده در این زمینه نیز طرح قرآنی اسوه بود و آرزوی ما این است که وقتی عزیزان حاضر در طرح سن بیست سالگی رسیدند، هر کدام حافظ قرآن باشند، حداقل یک رتبه خوب کشوری داشته باشد و مبلّغ قرآن باشند و در یک رشته علمی خوب تحصیل کنند و یک زبان خارجی را نیز بدانند. البته در این راستا مقداری در حوزه حفظ عقب هستیم که باید بچه‌ها تلاش کنند خود را در این حوزه تقویت کنند؛ چرا که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن، مسئله حفظ است که باید بسیار به آن پرداخته شود.

اختتامیه ششمین دوره طرح اسوه برگزار شد/ توسعه طرح از سطح نوجوانان به جوانان

گزارش ایکنا حاکی است، همچنین، در ادامه برگزاری این مراسم معنوی، برنامه رونمایی از تولیدات و کتب آموزشی طرح اسوه، رونمایی از دو آلبوم تصویری، صوتی قاریان منتخب طرح اسوه و رونمایی از لوگوی جدید طرح با حضور محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح قرآنی اسوه، محمدعلی خواجه پیری، دبیر کارگروه قرآن بنیاد خاتم‌الاوصیا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مقدم کیا، مدیر طرح ملی تلاوت، سیدمرتضی سادات فاطمی، حکیم‌باشی، مجتهدزاده، از پیشکسوتان قرآنی مشهد مقدس برگزار شد.

در ادامه برگزاری این مراسم معنوی نیز مراسم اعطای هدایا و جوایز به برترین‌های ششمین دوره آموزشی ـ تربیتی قاریان ممتاز نوجوان «اسوه» در حوزه‌های مسابقه محتوای نمایشگاه معرفتی، آموزشی و انضباطی با حضور مسئولان طرح برگزار شد و در پایان نیز با اعطای جوایزی از زحمات چندین ساله سیدمرتضی سادات فاطمی، حکیم‌باشی، مجتهدزاده، از پیشکسوتان قرآنی مشهد مقدس و آستان قدس رضوی تجلیل و قدردانی شد.


captcha