روایات تفسیری از مهمترین ادله اثبات حقانیت اهل بیت(ع) از منظر آیت‏‎‌الله‎العظمی بروجردی بود
کد خبر: 3582429
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱

روایات تفسیری از مهمترین ادله اثبات حقانیت اهل بیت(ع) از منظر آیت‏‎‌الله‎العظمی بروجردی بود

گروه اجتماعی: استاد حوزه یکی از ادله اصلی مرحوم بروجردی را تکیه بر مناجات و روایات تفسیری اهل بیت(ع) در بیان مرجعیت علمی و روایی و ولایی اهل بیت(ع) دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)از قم، آیت‎الله علوی بروجردی ظهر امروز 19 اسفند در پیش کنگره بزرگداشت آیت‎الله العظمی بروجردی در مدرسه امام کاظم(ع)  با اشاره به بد انگاری در خصوص مساله تقریب گفت: برخی زمانی که به ما تقریبی می‎گویند به نوعی گویی به ما فحش می‏دهند زیرا اصلا به این اصل معتقد نیستند.
وی افزود: آیت‎الله‎العظمی بروجردی منادی بزرگ تقریب مذاهب بودند ولی اینگونه هم نبود که پیش از ایشان تقریبی وجود نداشته باشد؛ پیش از ایشان مرحوم شیخ محمد تقی قمی به مصر رفته بود ولی این مرجع تقلید ایشان را تایید کرد.
تولیت مسجد اعظم اظهارکرد: آنچه عالمان الازهر به آن معترف هستند آن است که مرحوم بروجردی تقریب را به شکل جدی در این سطح مطرح کردند و حتی مجمع تقریب رادر قاهره شکل دادند که بیش 70 تن از علمای بزرگ جهان اسلام در آن به بررسی اوضاع و احوال دول اسلامی می پرداختند.
وی گفت: یکی از مواردی که شیخ طنطاوی از علمای الازهر به آن اشاره می‎کرد آن بود که چرا پس از آیت‎الله‎العظمی بروجردی جریان تقریب به شکل جدی دنبال نشد؛ وی می‎گفت که کار بزرگ مرحوم بروجردی تاکید بر مرجعیت الازهر بود زیرا پس از این مرجعیت بود که کار به دست وهابیت افتاد؛ الازهری‎ها زیارت قبر اهل بیت(ع) را محترم دانسته و قبر این حضرات را می‎بوسیدند.
وی اظهارکرد: علامه امینی بیان کرد که در ابتدا با مباحث تقریبی مرحوم بروجردی چندان ارتباطی برقرار نکردم ولی وقتی به مصر سفر کردم و با علمای مصر نشست و برخواست کردم متوجه شدم که معنی این کار بزرگ ایشان و فتوای شیخ شلتوت چه جایگاهی داشت.
شبهه بزرگ علیه نگاه ولایی مرحوم آیت‎الله‎العظمی بروجردی
وی با ذکر شبهه‎ایی در خصوص عدم اعتقاد این مرجع بزرگ به مرجعیت ولایی اهل بیت(ع) و اعتقاد به مرجعیت علمی ایشان گفت: آیت‎الله‎العظمی بروجردی به دبنال اتمام کار ناتمام سید مرتضی علم الهدی بودند که می‎خواستند رسمیت مذهب اهل بیت(ع) را اعلام کنند و در این زمینه معقتد بودند که با توجه به اینکه شیعه در اقلیت است ولی اقلیتی نیست که حرفی برای گفتن نداشته باشد بلکه باید خود را به جهانیان اثبات کند.
علوی برجودی با اشاره به اینکه مرحوم بروجردی بیش از حدیث غدیرروی حدیث ثقلین اصرار و تکیه داشتند اظهارکرد: حدیث ثقلین بین ما و عامه متواتر و قطعی و حجت است که امامت عترت طاهرین را تثبیت می‎کند؛ به همین دلیل بود که از این طریق توانستند بزرگان الازهرا را مجاب کنند که به این راحتی به این رسمیت و جامعیت تن بدهند و اعتراف کنند.
وی گفت: نگرش ولایی مرحوم بروجردی به حدی است در زمانی که در بروجرد حضور داشتند 4 جلد کتاب عبقات الانوار میرحام حسین را منتشر کردند و مدام می‎گفتند که چه کسی در میان ما مثل میرحامد حسین خواهد آمد؟
راهبرد استثنایی آیت‎الله العظمی بروجردی در اثبات حقانیت اهل بیت(ع) در جهان اسلام
استاد حوزه با ذکر این مطلب که معظم له ابتدا از باب حجتیت کلام اهل بیت(ع) مطالب خود را بیان کردند، اظهارکرد: اهل سنت هیچگاه از حدیث ثقلین امامت اهل بیت(ع) را قبول نمی‎کنند؛ ولی طبق ادله خودشان حدیث حجیت قول عترت را باید مثل قرآن قبول کنند.
وی اظهارکرد: مرحوم آیت‎الله‏العظمی بروجردی نظر داشتند که ما باید با اهل سنت روی همین جایگاه صحبت کنیم؛ آیت‎الله العظمی صافی که در جریان مکاتبات مرحوم بروجردی بودند نیز روی همین بحث تاکید داشتند که شیخ شلتوت نیز از باب چنین فتاوایی صادر کرد؛ مرجعیت علمی با کسانی مطرح می‏شود که بحث امات را به هیچ عنوان نمی پذیرند.
تولیت مسجد اعظم افزود: حتی اگر کسی حجیت قول ائمه را هم قبول نداشتند باید از این باب وارد شویم که به آنها گفته که شود باید بپذیریم که این بزرگان روات ثقه سنت نبوی هستند.
علوی بروجردی اظهارکرد: در ادامه این بحث مطرح می‎شود که اهل بیت ما را حداقل باید از جایگاه راوی ثقه قبول کنند که تمام اهل سنت به این مطلب اذعان دارند؛ حال در مواجهه‎ای جدید به میدان آنها رفتندو فرمودند که از آنجا که این روایات از پدر به پسر رسیده و منبع همه آنها امام علی و پیامبر اکرم است پس ثقه ترین افرادی هستند که این روایات را نقل کرده‎اند.
وی افزود: مشکل بزرگی که منکران این مطلب در مقابل این ادله بسیار قوی مشاهده کردند و هیچ راه فراری برای آنها باقی نماند این است که همگان می‎دانند که پس از پیامبر نقل حدیث تا 150 سال بعد ممنوع بود و قطعا وقتی این مطلب را بپذیریم، به شکل عقلی نیز باید قبول کنیم که قطعا احتمال نقصان و خطا در میان راویانی که 150 سال بعد به نقل احادیث نقل شده زبانی اقدام کردند هم می‎توانستند هر حدیثی را بیان کنند چون کسی نبود که بتواند حاضران در آن روایت را پیدا کند و هم قطعا پس از این سالها کلماتی پس و پیش شده بود و این وثاقت از بین رفته بود.
این استاد حوزه بیان کرد: ایشان از این مسیر اقدام به حقانیت مکتب اهل بیت(ع) کردند زیرا معقتد بودند که ما با اکثریتی مواجه هستیم که باید از مسیرهای عقلانی به آنها حقانیت خود را ثابت کنیم؛ از همین مسیر بود که به آنها کاستی‎هایشان را در بحث دعا، مناجات و احکام و روایات تفسیری گوشزد کردند که این مطلب نشانی بسیار مستند بر حقانیت مکتب اهل بیت(ع) بود.
وی گفت: در این بین بخاری بیان می‏کند که عترت طاهرین نقله سنت نبوی هستند و اگر کسی بخواهد همه ادله را باطل اعلام کند قطعا هیچ راهی جز پذیرش مرجعیت اهل بیت در زمینه سنت نبوی ندارند؛ پس قطعا آنها دیگر راهی برای پذیرش اهل بیت(ع) ندارند.
این استاد حوزه یادآورشد: این استراتژی قوی تقریبی باعث شد که کتاب مجمع البیان مرحوم طبرسی و کتاب مراجعات شرف الدین و مختصر النافع را به شیخ شلتوت هدیه دهند و آنها نیز این سه کتابی که قویا در ارایه مکتب شیعه و حقانیت شیعه نوشته شده بود را بارها منتشر کنند.
وی گفت: در زمان مرحوم بروجردی که شیخ محمود شلتوت از نویسندگان قانون مدنی مصر بود وی پیشنهاد داد که در مساله ارث از فقه شیعه استفاده کنید؛ همچنین مبنا بر این شد که رواتی که مشترک بیان شیعه و سنی هستند و یا روات شیعه موثق از نظر اهل سنت نیز جمع آوری و منتشر شود.
این استاد حوزه بیان کرد: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی مسجد هامبورگ را با هدف بزرگی که در نظر داشتند ساختندو نمایندگان عالمی را به آمریکا و لندن و.... فرستادند چون اعقتادداشتند که ما وظیفه داریم که معالم اهل بیت را به دنیا عرضه کنیم.
وی گفت: آیت الله میلانی می فرمودند که مرحوم بروجردی برای من پیغامی فرستاده اند که شیخ شلتوت این فتاوا را برای من فرستاده اند و این فتوا باید در آستان موزه قدس رضوی با تشریفات ثبت شود که ما نیز برای دریافت این فتوا تشریفاتی ایجاد کردیم؛ ایشان با جمیع جهات، اهتمام خاصی نسبت به عترت طاهرین داشتند.
آیت الله علوی بروجردی بیان کرد:  پس از مرگ عبدالعزیز در عربستان سعودی عبدالعزیز به پادشاهی رسید؛ وی به تهران آمد وجماعتی را به قم فرستاد و آمادگی دیدار با ایشان را اعلام کرد؛ مرحوم بروجردی در زمانی که این پیشنهاد مطرح شد، ایشان فرمودند که این ملاقات را نمی پذیرم؛ پس از آن بزرگانی از جمله امام راحل واسطه شدند که این دیدار انجام شود؛ پاسخ مرحوم بروجردی در آن مجلس آن بود که این آقا اگر به قم بیاید به زیارت من می‎آید نه حضرت معصومه(س) و اگر اصرار شود که برود به خواندن فاتحه بسنده می کند و زیارت نمی کند و این مساله برای من قابل قبول نیست که پادشاهی وارد قم شود و به زیارت حضرت معصومه نرود و من باعث این توهین نمی‎شوم.
وی گفت: در زمان طراحی مسجد اعظم، مرحوم بروجردی محل دفن خودشان را از ملک شخصی که خریده بودند که در آن زمان یک خانه کوچک بود مشخص کردند و فرمودن که این قبر باید همسطح زمین باشد و اینجا را راه روی حرم قرار دهید تا زائرین حضرت معصومه از روی قبر من عبور شوند و خاک کفش این زائرین روی قبر من بنشیند.
captcha