جشنواره سی‌و‌پنجم فیلم فجر، در پرداختن به ارزش‌ها ناموفق بود
کد خبر: 3583009
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
نصرالله پژمان‌فر:

جشنواره سی‌و‌پنجم فیلم فجر، در پرداختن به ارزش‌ها ناموفق بود

گروه هنر: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره سی‌و‌پنجم فیلم فجر از نگاه من در پرداختن به آموزه‌های دینی و اسلامی ضعیف بود، همچنین در پرداختن به برخی معضلات اغراق بیش از اندازه داشت.

نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اظهار کرد: اگر بخواهم درباره جشنواره این دوره اظهار نظر کنم باید بگویم در آن تلاش‌هایی صورت گرفته که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، البته پیرامون جشنواره این دوره حاشیه‌های مختلفی مطرح شد که من به آن ورود نمی‌کنم، چون احساس می‌کنم اختلافی است که بین خانواده سینما رخ داده و نباید به آن ورود کرد. با این مقدمه جشنواره فجر به نظرم نتوانسته به همه موضوعات به طور مناسبی توجه کند، زیرا تمامی آثار به موضوعاتی ختم شده بود که در آن تنها نقاط ضعف جامعه دیده می‌شد.

وی افزود: با توجه به توضیح فوق، ضعف اصلی و فراگیر جشنواره از نگاه من به این امر بر می‌گردد که تنوع موضوع در این رویداد وجود ندارد، پس توصیه می‌کنم در این زمینه یک تقسیم‌بندی مناسب صورت گیرد. برای مثال اگر قرار است دو یا سه فیلم اجتماعی وجود داشته باشد باید در کنار آن دو یا سه فیلم دینی، انقلابی، دفاع مقدسی، خانوادگی و... نیز  تولید شود، البته منظور از تنوع بیش از اینکه به ژانربندی خلاصه شود بیشتر مفهوم و معنا را در بر می‌گیرد؛ اتفاقی که اگر در سینما محقق شود دیگر شاهد این نخواهیم بود که در یک موضوع چند فیلم باشد، اما درباره مفهومی دیگری چون سبک زندگی ایرانی - اسلامی هیچ کاری تولید نشده باشد.

پژمان‌فر تاکید کرد: تعدد موضوع در جشنواره فیلم فجر جدا از این‌که موجب جذابیت و رونق این فستیوال خواهد شد این امکان را پدید خواهد آورد تا فیلمسازانی که علاقمند هستند در دیگر حوزه‌ها فیلمسازی کنند امکان کار کردن داشته باشند.

در این بخش از گفت‌وگو خبرنگار ایکنا تاکید کرد: تنوع ژانر موضوعی بود که در نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر از طرف خبرگزاری قرآن مطرح شد، اما حیدری دبیر جشنواره با این ادعا که ما در حوزه‌های مختلف، فیلم‌ کم داریم به سوال جواب داد! که رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی مطلب فوق را اینگونه پاسخ داد: اینگونه پاسخ‌ها به نظرم جوابگوی نقصان به وجود آمده نیست، چون شاید در سال‌های اول فیلم‌هایی که در موضوعات مختلف مطرح می‌شود، کیفیت پایینی داشته باشد، ولی مطمئنا پس از گذشت یک یا دو دوره کیفیت کارها نیز رشد خواهد کرد، چون فیلمسازان در خواهند یافت فیلمشان در جشنواره فجر دیده خواهد شد، برای همین بیشترین تلاش را برای بالا بردن کیفیت کارشان خواهند کرد. درضمن می‌خواهم به سینماگران نکته‌ای را گوشزد کنم. آنهم اینکه جشنواره فجر تنها یک رویداد فنی و حرفه‌ای نیست، بلکه در کنار موضوعات فنی، محتوا نیز دارای اهمیت فراوان است.

وی در پاسخ به این سوال که در فیلم‌های این دوره نگاه به موضوعات دینی و اسلامی در جشنواره چگونه بود؟ گفت: به نظرم نگاه به موضوعات ارزشی در جشنواره سی‌و‌پنجم بسیار ضعیف بود، حتی در برخی مواقع به گونه‌ای در فیلم‌ها به موضوعات اجتماعی پرداخته شد که با حقیقت جامعه فاصله داشت. برای مثال وقتی نشان می‌دهیم مردی برای سیر کردن شکم خانواده خود، مرغ فاسد به خانه می‌برد، در حقیقت چیزی را نشان داده‌ایم که نمود عینی ندارد، البته استثناهایی نیز وجود دارد، اما تعدادشان بسیار کم است، اما وقتی ما آن را در سینما نشان می‌دهیم به نوعی آن را فراگیر نشان می‌دهیم.
captcha