مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی به زائران عتبات نوروزی/ افزایش درمانگاه‌های ایران در عراق
کد خبر: 3583117
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
مرعشی عنوان کرد:

مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی به زائران عتبات نوروزی/ افزایش درمانگاه‌های ایران در عراق

گروه سلامت: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با تأکید بر اینکه زائران عتبات با رعایت بهداشت فردی می‌توانند سلامتی خود را در سفر تضمین کنند، اعلام کرد: تعداد درمانگاه‌های ایران طی سفرهای نوروزی در عراق افزایش می‌یابد.

سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به افزایش تعداد زائران ایرانی طی عید نوروز در عتبات عالیات از افزایش ارائه خدمات پزشکی خبر داد و گفت: تعداد نیروها، کادر درمانی و نیز تعداد درمانگاه‌های ایران در عتبات عالیات در عید نوروز افزایش پیدا می‌کند.

وی اعلام کرد: دو درمانگاه در شهر نجف، سه درمانگاه در کربلا، یک پزشک در سامرا (امامزاده سید محمد) و یک درمانگاه شبانه‌روزی در کاظمین نیز طی سفرهای نوروزی عتبات عالیات به زائران ایرانی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

مرعشی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل خاصی برای ارائه خدمات پزشکی در عید نوروز وجود ندارد و در عراق نیز با بیماری شایع با مشکل بهداشتی خاصی مواجه نیستیم، گفت: با توجه به اینکه تعداد زائران ایرانی در نوروز افزایش پیدا می‌کند، تعداد مراجعان نیز در این ایام بیشتر است.

وی رعایت بهداشت فردی را مهم‌ترین توصیه بهداشتی برای زائران عتبات عالیات عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی رعایت بهداشت فردی، شستن دست‌ها و عدم مصرف غذای مانده است. با توجه به اینکه بیشترین مراجعات زائران ایرانی به درمانگاه‌های ایران ابتلا به بیماری‌های تنفسی و واگیردار است و این بیماری‌ها فقط با رعایت بهداشت فردی قابل پیشگیری است از زائران می‌خواهیم به بهداشت فردی خود توجه بیشتری داشته باشند.

مرعشی تصریح کرد: البته گاهی اوقات هم با مسمومیت‌های غذایی زائران مواجه هستیم که به دلیل نگه‌داری و مصرف غذا در اتاق هتل‌ها رخ می‌دهد، که اگر زائران مراعات کرده و غذاهای مانده را مصرف نکنند به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت به زائرانی که دچار بیماری‌‌های سرماخوردگی و ... شده‌اند استفاده از ماسک را توصیه کرد اما گفت: در زمانی که آلودگی هوا وجود داشته باشد استفاده از ماسک لازم است اما در حالت عادی نیازی به استفاده از ماسک نیست. به ویژه اینکه در ایام عید نوروز فقط تعداد زائران ایرانی در عتبات افزایش پیدا می‌کند و تعداد زائران سایر کشورها تفاوتی نمی‌کند و تعداد زائران مانند اربعین یا سایر مناسبت‌ها نیست که لازم باشد از ماسک در حالت عادی استفاده شود.

وی از زائران عتبات عالیات خواست داروهای مصرفی خود را همراه داشته باشند و افزود: افرادی که بیماری‌هایی مانند دیابت، نارسایی تنفسی، ناراحتی قلبی و ... دارند حتماً داروهای مصرفی خود را در این سفر همراه داشته باشند.

captcha