گزارشی از رویدادهای مهم قرآنی تابستان سال 95
کد خبر: 3583322
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۳

گزارشی از رویدادهای مهم قرآنی تابستان سال 95

گروه فعالیت‌های قرآنی: تابستان سال 95 با رویدادهای مهم قرآنی از جمله: برگزاری نمایشگاه قرآن در محل مصلای تهران، تغییر مدیر شبکه قرآن، برگزاری اولین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، بستری شدن محمدتقی مروت، رونمایی از سامانه صدور مجوز مؤسسات، بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ایکنا و ... همراه بود.

گزارشی از رویدادهای مهم قرآنی فصل تابستان سال 95
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی فصل تابستان سال جاری رویدادهای مهم قرآنی اعم از برگزاری نمایشگاه قرآن در محل مصلای تهران، نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی با حضور وزیر آموزش و پرورش، رونمایی از 7 اذان مصوب شورای عالی قرآن، تغییر مدیر شبکه قرآن، برگزاری اولین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، بستری شدن محمدتقی مروت، رونمایی از سامانه صدور مجوز مؤسسات، بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ایکنا و ... برگزار شد.
نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی    
نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزانی با حضور علی‌اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش، حمیدرضا کفاش، معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، محمدرضا پورمعین، دبیر اجرایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی و مشاوران و مدیران در معاونت پرورشی و فرهنگی و اداره‌کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش برگزار و در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی اعلام شد که این مسابقات نیمه دوم سال با حضور دانش‌آموزانی از ۴۰ کشور دنیا با شعار «قرآن، کتاب بیداری اسلامی» برگزار می‌شود. 
رونمایی از 7 اذان مصوب شورای عالی قرآن
همچنین، از دیگر رویدادهای قرآنی که در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن رخ داد مراسم رونمایی از هفت اذان تازه مصوب شورای عالی قرآن کریم بود که این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه رادیویی قرآن، علی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، علی‌اکبر حشمتی، معاون نظارت شورای علی قرآن کریم و جمعی از مسئولان قرآنی کشور برگزار شد.
هفت اذان رونمایی شده متعلق به محمدحسین سبزعلی (اذان دوم)، علی قاسم‌آبادی، رحیم خاکی و محمود لطفی‌نیا و سه نفر از اساتید مصری از جمله؛ سیدمتولی عبدالعال، هلباوی و شیخ محمد طوخی است که این اذان‌ها پس از رونمایی در لیست پخش از شبکه‌های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.
همچنین، اولین هفته تیرماه سال ۹۵ با تجلیل از دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی برتر آغاز شد و با کسب یکی از ضعیف‌ترین نتایج توسط نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن ادامه یافت و با پایان نمایشگاه بین‌المللی قرآن و آغاز مرحله نیمه نهایی مسابقات قرآن «سفیر مهربانی» پایان یافت.
جهاد دانشگاهی در بین دستگاه‌های برتر قرآنی
دومین همایش تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های برتر قرآنی در حالی پنجم تیرماه به کار خود پایان داد که در آن جهاد دانشگاهی به عنوان دستگاه برتر قرآنی به همراه تعداد دیگری از نهادها معرفی شد. این مراسم با حضور جمعی از مسئولان کشورمان و از جمله علی‌اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش و حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی برگزار شد.
روز پنجم تیرماه و در بخشی از مراسم تجلیل از دستگاه‌ها و استان‌های قرآنی برتر، «طرح مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» رونمایی شد. این طرح که به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور طراحی و اجرا می‌شود با حضور،‌ حمیدرضا طیبی،‌ رئیس جهاد دانشگاهی، علی‌اصغر فانی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و جمع دیگری از مسئولان قرآنی کشورمان رونمایی شد. گسترش پژوهش‌هاي میان رشته‌ای در حیطه قرآن کریم و ارائه ديدگاه‌ها و نظریات علمي با بهر‌ه‌گیری از مفاهیم قرآن کریم تنها گوشه ای از اهداف این مرکز است.
سرانجام نیز بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم همزمان با شب ۲۳ رمضان و هشتم تیرماه به کار خود پایان داد، این نمایشگاه به مدت ۱۶ روز و هر روز از ساعت ۱۸ تا ۲۳:۳۰ پذیرای علاقه مندان به معارف قرآنی و در این دوره شامل فعالیت بخش‌هایی همچون: فروش، عفاف و حجاب، رسانه های دیجیتال، محصولات هنری، بین الملل، کودک و نوجوان، دانشگاهی، مکتوب و ... بودیم، شعار این دوره از نمایشگاه نیز به سوی فهم قرآن اعلام شده بود، همچنین در این دوره شاهد رونمایی از ۲۵ اثر قرآن و عترتی بودیم.
تغییر مدیر شبکه قرآن
سومین هفته تیرماه با اعلام خبر انتخاب «محمدحسین محمدزاده»، به عنوان مدیر جدید شبکه قرآن سیما آغاز شد. محمدزاده با حكم معاون سيماي رسانه ملي به عنوان مدير جديد شبكه تلويزيوني قرآن و معارف سيما منصوب شد. از سوابق محمدزاده در حوزه رسانه، مديريت راديو معارف از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷، راه‌اندازي و تأسيس راديو معارف انگليسي در سال ۱۳۸۶، راه‌اندازي و مديريت راديو تلاوت از سال ۱۳۹۱ و مديريت راديو قرآن از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ را مي‌توان برشمرد. مراسم معارفه وی نیز یک روز بعد در  سالن جلسات ساختمان شبکه قرآن برگزار شد.
برگزاری اولین جشنواره قرآنی تلاوت مجلسی
از فصل تابستان سال 95 اولین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی به همت و دبیری «داوود جعفری»، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن هند(۱۳۸۱) و با کمک نیکوکاران حسینیه صاحب الزمانی تهران، جنب خیابان مولوی، نرسیده به خیابان ولیعصر(عج) و بدون هیچ وابستگی به سازمان و یا نهاد دولتی برگزار ‌شد. این شیوه برای تقابل با شیوه فعلی برپایی مسابقات قرآن طراحی شده است. در این طرح ۱۰ نفر منتخب که شیوه انتخاب آنها از بین جلسات مردمی است، وارد مرحله اول جشنواره شدند. در این جشنواره، فقط تلاوت مجلسی صورت می‌گیرد و ضوابط و آیین‌نامه‌های خشک مسابقات دیده نمی‌شود. قاریان بین ۹ الی ۱۱ دقیقه از هر آیه قرآن که مدنظر دارند، تلاوت خواهند کرد. این طرح هیچ داوری نخواهد داشت و فقط ۴ استاد به عنوان ناظر حضور دارند.
برگزاری مجمع مشورتی شورای توسعه
همچنین، برگزاری جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اتخاذ تصمیماتی برای پیشبرد فعالیت‌های قرآنی یکی دیگر از خبرهای این فصل بود. در این جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد، پیش‌نویس دستورالعمل ترکیب ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در یک کارگروه هفت نفره مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و پیش‌نویس اجرایی‌سازی طرح مذکور، تدوین و به مجمع مشورتی ارائه شود.
اختتامیه شمیم وحی
آئین اختتامیه طرح قرآنی «شمیم وحی» از جمله رویدادهای قرآنی فصل تابستان بود که این مراسم ۲۷ تیرماه با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، سردار پاسدار رحیم صفوی، مشاور عالی فرماندهی کل قوا، حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، قائم مقام صدا و سیما و جمعی از مسئولان، اساتید و قاریان قرآن در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
طرح قرآنی شمیم وحی با هدف برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن، کمک به مردم کم‌برخوردار و آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و استعدادیابی نوجوانان علاقه‌مند به برنامه‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان برگزار شد و در اختتامیه این مراسم نیز از دست‌اندرکاران این طرح در سراسر کشور تجلیل شد.
رونمایی از سامانه صدور مجوز مؤسسات
برگزاری مراسم رونمایی از سامانه صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت از دیگر رویدادهای قرآنی هفته جای بود که این مراسم دوشنبه، ۲۸ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و مهدی قره‌‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و نائب رئیس هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت برگزار شد.
همزمان با رونمایی از سامانه صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت این امکان فراهم شد تا مؤسساتی که درخواست ثبت مؤسسات جدید دارند درخواست‌های خود را در این سامانه ثبت کرده و منتظر بررسی درخواست‌ها و صدور مجوز باشند.
درگذشت تهیه کننده رادیو قرآن
همچنین روز چهارشنبه، ۶ مردادماه، خبر درگذشت محمدرضا میری، خادم القرآن و از تهیه کنندگان رادیو قرآن منتشر شد. مرحوم محمدرضا میری که در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس حضور داشته است، پس از تحمل یک دوره بیماری به رحمت ایزدی پیوست، برادر دو شهید بوده و طی فعالیت خود در شبکه رادیویی قرآن به پوشش برنامه‌های مختلف زنده و تولیدی از جمله ضحی، خورشید طوس، حریم طه، کتابت نور، تفسیر جوان، بهره‌مندی از کلام بزرگان پرداخت و همچنین در زمینه ساخت برنامه‌های چون نمایشگاه‌های قرآنی و مسابقات قرآن کریم، فعال بود.
افتتاح اولین استودیو تخصصی آثار صوتی قرآن
بر اساس گزارش ایکنا در این فصل اولین استودیوی تخصصی آثار صوتی قرآن کریم با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از محل اعتبارات کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی در مشهد افتتاح شد. این استودیو با هدف توسعه کمی و کیفی آثار صوتی و تصویری قرآنی ممتاز و همچنین ایجاد زمینه‌ای جدید در حمایت از استعدادهای برتر قرآنی کشور در حوزه‌های مختلف قرآنی افتتاح شد. معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم احداث استودیوهای تخصصی ضبط آثار قرآنی را کمکی به درآمدزایی و تولید محصولات قرآنی استاندارد عنوان کرد و گفت: باید اجرای برنامه‌هایی همچون احداث استودیو که به درآمدزایی و تولید محصولات قرآنی استاندارد کمک شایانی می‌کند، بیشتر در دستور کار قرار گیرد، ضمن اینکه برای تقویت سیستم آموزشی نیز باید تعداد نیروی انسانی را افزایش دهیم.
پخش برنامه «رصد» همزمان با روز خبرنگار
همچنین، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در نشست تخصصی «نقش رسانه در تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی» از پخش برنامه زنده قرآنی «رصد» با حضور خبرنگاران قرآنی خبر داد. مدیر شبکه قرآن و معارف سیما درباره کارکردهای متنوع رسانه گفت: از کارکردهای رسانه می‌توان به بحث آموزش، اطلاع‌رسانی، تفریح و سرگرمی اشاره کرد که در رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری از نظر تئوری به آن پرداخته شده است. محمدزاده با تاکید بر اینکه فضای اطلاع‌رسانی برکات بسیاری را به همراه دارد، تصریح کرد: یکی از اقدامات اولیه در شبکه قرآن و معارف سیما، راه‌انداری برنامه «رصد» است که با محوریت اخبار قرآنی در روزهای زوج از ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰ با حضور نمایندگان رسانه‌های قرآنی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.
برگزاری سیزدهمین دوره مسابقات قرآن کارکنان رسانه ملی
سیزدهمین دوره مسابقات قرآن کارکنان رسانه ملی ۱۳ مردادماه به صورت همزمان در تهران و 32 مرکز استان‌ کشور برگزار شد. این مسابقات در دو بخش شفاهی شامل رشته‌های قرائت، ترتیل،‌ حفظ یک، پنج و ۱۵ جزء قرآن و حفظ سوره مبارکه یاسین و بخش کتبی شامل معارف و مفاهیم قرآنی بود که امسال این بخش از احادیثی برگزار شد که مقام معظم رهبری در ابتدای درس اخلاق خود بیان فرمودند.
داوران این دوره از مسابقات از داوران بین‌المللی قرآن کریم بودند که داوری در بخش آقایان را حسن ربیعیان،‌ علی‌اکبر ملکشاهی، معتز آقایی، حمیدرضا احمدی وفا و داوری در بخش بانوان را نیز خانم‌ها زهرا صریحی‌نژاد،‌ یثربی،‌ اسفار و شیما چنگی برعهده داشتند.
آغاز مرحله دوم طرح «تلاوت محبوب»
همچنین، طی فصل تابستان سال 95 مقرر شد تا در راستای تروج فرهنگ استماع تلاوت قرآن کریم در میان اقشار مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان کشورمان و نیز توجه به تحقق مطالبات مقام معظم رهبری به ویژه در آخرین دیدارشان با جامعه قرآنی مبنی بر تشکیل جلساتی صرفا برای استماع قرآن، همچنین با توجه به بُعد بین‌المللی خبرگزاری ایکنا و داشتن ۱۶ زبان زنده دنیا، دور دوم طرح «تلاوت محبوب» طرح بین‌المللی «تلاوت محبوب» از سوی این خبرگزاری به منظور در راستای آشنایی اقشار مختلف و مخاطبان بین‌الملل با قاریان ایرانی و تلاوت‌های فاخر آن‌ها اجرا ‌شود.
این طرح در دور دوم اجرایش، پنج تلاوت از برترین تلاوت‌های پنج قاری بین‌المللی کشورمان را برگزید که شامل تلاوت‌های مهدی عادلی، حسین رستمی، حمیدرضا احمدی‌وفا، امین پویا و صالح اطهری‌فرد بود. علاقه‌مندان در این طرح می‌توانستند پس ازمراجعه به پایگاه اینترنتی ایکنا و پس از شنیدن این تلاوت‌ها، تلاوت محبوب خود را نیز انتخاب کنند.
ظهر دلنشین خالق یکی از ماندگارترین اذان‌های کشور برگزار شد
طی این فصل، ایکنا ظهر دلنشین استاد «حسینعلی شریف»، خالق یکی از ماندگارترین اذان‌های کشور را با حضوراساتیدی همچون سیدمحسن موسوی بلده، محمد خواجوی، بهروز یاریگل، هوشنگ محمدیون، محسن بادپا، سیدحسین موسوی بلده، مجید زکی‌لو، محمدرضا مسیب زاده، محسن مظاهری و ...  و نیز خانواده این استاد قرآنی کشورمان برگزار کرد. جلسه‌ای که به بیان ویژگی‌های شخصیتی استاد شریف و خاطره‌گویی از طی کردن راه طولانی مدرسه تا منزل را به خاطر شنیدن یک صدای نورانی آن هم پیاده سپری شد.
بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
همچنین، طی دهه سوم مردادماه، ایکنا با بازدید محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور همراه بود. وی طی این بازدید از مجموع دو تحریریه فارسی و بین‌الملل خبرگزاری ایکنا به بازدید از سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور پرداخت و از نزدیک در جریان اقدامات سرویس‌های این خبرگزاری قرار گرفت. در این بازدید حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور وی را همراهی می‌کردند.
انتصاب مدیر رادیو قرآن
در هفته آخر مردادماه فصل تابستان سال 95 طی حکمی از سوی معاون صدای رسانه ملی سیدمیعاد صالحی به عنوان مدیر شبکه رادیویی قرآن منصوب شد. پیش از این محمدحسین محمدزاده که در حال حاضر مدیریت شبکه قرآن و معارف سیما را برعهده دارد، مدیر این شبکه رادیویی بود.
آغاز دوره‌های استعدادهای قرآنی در سراسر کشور
همچنین، در اواخر مردادماه نیز توجیهی مدیران مجری طرح استعدادهای قرآنی نوجوانان همراه با افتتاح این دوره‌های تخصصی با حضور معاونان و مدیران سازمان دارالقرآن الکریم در سالن جلسات این سازمان برگزار شد. این جلسه با سخنرانی مهدی قره‌شیخلو، ‌رئیس سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شد و با برپایی کارگاه‌های آموزشی پایان یافت.
بخش پایانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی
مرحله پایانی دور اول جشنواره تلاوت‌های مجلسی در حالی به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران، در حسینیه صاحب‌الزمانی تهران و با حضور قاریان و حافظان علاقه‌مند برگزار شد که با تلاوت ۱۰ نفر از راه‌یافتگان به این مرحله از حفظ و با لباس متحد‌الشکل بود که در پایان نیز از برگزیدگان با اهدای لوح و جوایزی تجلیل به عمل آمد.
اجرای طرح ۱۴۵۰ با سه جشنواره
طرح فراگير و قرآني فصل تابستان امسال با عنوان ۱۴۵۰ قرآن، كتاب زندگي با موضوع سوره مباركه حدید و با محوريت شبكه قرآن و معارف سيما و همراهی راديو قرآن در حالي در رسانه ملي اجرا شد كه بخش‌های ويژه‌اي نيز به عنوان برنامه‌های جانبي براي آن در نظر گرفته شد، از جمله همزمان با طرح، يك جشنواره ويژه خوشنويسان و كاتبان كلام وحي در نظر گرفته شد كه با عنوان جشنواره خوشنويسي سوره مباركه حديد برگزار ‌شد.
همچنين جشنواره جمع خواني يا همخواني سوره مباركه حديد نيز ديگر فعاليت جنبي طرح فراگير شبكه قرآن و معارف سيما محسوب مي‌شد كه طي آن گروه‌های تواشيح و همخواني، بخش‌هايي از سوره مباركه حديد را اجرا ‌كردند.
بخش عكس نيز ديگر جشنواره طرح ۱۴۵۰ قرآن، كتاب زندگي را شامل ‌شد كه در آن عموم مردم مي‌توانستند در حوزه‌هاي مختلف مرتبط با محتواي سوره مباركه حديد از جمله اقتصاد مقاومتي، عدالت اجتماعي، انفاق و ... عكس‌های خود را كه از طريق موبايل و يا دوربين تهيه كرده و به دبيرخانه طرح ارسال کنند.
پنجمین دوره طرح «اسوه» افتتاح شد
همچنین، مراسم افتتاحیه پنجمین دوره طرح اسوه با حضور ۴۸ قاری نوجوان از سراسر کشور روز ۶ شهریورماه در اردوگاه شهید زین‌‌الدین واقع در شهرک استقلال شهر تهران برگزار شد.
محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح «اسوه» در این مراسم به ارائه گزارشی از این طرح پرداخت و گفت: آنچه که از سال ۹۳، با دغدغه‌ای که دوستانمان در بنیاد خاتم‌الاوصیاء(عج) داشتند این بود که نتیجه‌ای حاصل شود تا قاریان قرآن در سطح ایران و بین‌الملل بدرخشند و از حیث تلاوت و شخصیت متعالی انقلابی و ولایی جریان‌ساز بشوند، این هدف عالی است که به‌دنبال آن هستیم.
میرزاجانی در مورد دو ویژگی مهم این دوره از طرح اسوه تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این دوره این است که سه استاد به صورت هم‌زمان در سه کلاس تدریس می‌کنند و برای هر کلاس یک استاد از اساتید جوان و باانگیزه که صبر بیشتری دارند استفاده شده است، البته این اساتید زیرنظر اساتید مبرز مانند استاد شاه‌میوه فعالیت می‌کنند.
نشست بررسی و تحلیل مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی برگزار شد
همچنین، روز 9 شهریورماه نیز نشست بررسی و تحلیل مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی با حضور جمعی از اساتید قرآنی کشورمان برگزار و در آن در مورد مسائلی همچون داوری مسابقات مالزی، اعزام و ... بحث و تبادل نظر شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور و دارنده رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی، امین پویا، قاری بین‌المللی کشور و دارنده دو رتبه چهارم و دوم مسابقات قرآن کشور مالزی، عبدالرسول عبایی، داور دو دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و دبیر کمیته اعزام قاریان به مسابقات بین‌المللی قرآن از جمله حاضران در این جلسه بودند که هر کدام به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مسابقات قرآن کشور مالزی پرداختند.
«پروانه مهدوی» فعال قرآنی دار فانی را وداع گفت
در خبری که در روز 10 شهریورماه بر روی خروجی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) قرار گرفت، پروانه مهدوی، داور و ممتحن مجاز سازمان تبلیغات اسلامی طی مدت‌ها مبارزه با سرطان سرانجام دعوت حق را لبیک گفت. او که لقب خواهر شهید بودن را پس از دوران دفاع مقدس همراه داشت، از حدود سال ۷۷ تاکنون با سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و همزمان با فعالیتش نیز سیر درمانیش را طی می‌کرد تا اینکه سرانجام دعوت حق را لبیک گفت. بانوی اخلاقی که فعالیتش همراه با خلوص و تواضع بود و روحیه ولایی‌ و عشق و ارادتش به ولایت فقیه زبانزده همه دوستان و شاگردان و آشنایانش بوده است.
زمان برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی کشور اعلام شد
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه طی دهه اول شهریورماه در نشست هم‌اندیشی ستاد راهبردی سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن از برگزاری این مسابقات در ۲۶ مهرماه به میزبانی استان گیلان خبر داد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برخی تغییرات در نحوه برگزاری سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان گیلان خاطرنشان کرد: در طول برگزاری مسابقات قرآنی گیلان حداقل ۶ مراسم و افتتاحیه و اختتامیه برگزار خواهد شد و این می‌طلبد که مسئولان در سطح ملی و استانی به صورت گسترده در آن حضور داشته باشند.
یادآور می‌شود، مسابقات سراسری قرآن کریم به‌عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور هر ساله در یکی از استان‌ها برگزار می‌شود که امسال این دوره از مسابقات روز ۲۶ مهرماه افتتاح و به مدت یک هفته با حضور مسئولان کشوری و استانی در شهر رشت برگزار شد.
استقبال حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی از پیشنهاد تشکیل دارالقرآن در حرم امام(ره)
در آئین تجلیل از قاریان و حافظان محافل انس با قرآن حرم حضرت امام خمینی(ره) که صبح روز ۱۰ شهریور در این حرم برگزار شد، بر خالی بودن جایگاه یک دارالقرآن در این مرقد مطهر اشاره و تولیت این آستان مقدس نیز خواستار پیگیری این موضوع شد.
حجت‌السلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره) در این مراسم با تأکید بر اینکه هر چه پیوند ما با قرآن مستحکم‌تر باشد، نشان بیشتری از وصل به اهداف مد نظر دارد، گفت: هیچ تمدنی با امر به خواندن شروع نشده است، غیر از اسلام؛ آغاز حرکت ما خواندن و نوشتن علم بوده است. رسول گرامی اسلام(ص) که یک شخص امّی بودند زمینه‌ساز تمدنی بوده‌اند که آینده سعادتمندی را برای بشریت پیش رو قرار دادند.
وی با اشاره به پیشنهاد ارائه شده در مورد راه‌اندازی دارالقرآن در حرم امام خمینی(ره)، گفت: این موضوع نه تنها اولویت، بلکه وظیفه ماست و اینجا متعلق به قرآن و خادمان قرآن کریم است. گام‌های خوبی در این زمینه برداشته و آغاز شده و همین جلسه نیز گامی در همین راستاست.
مراسم گرامیداشت اولین سالگرد شهدای قرآنی فاجعه منا
مراسم گرامیداشت اولین سالگرد شهدای قرآنی فاجعه منا روز ۱۶ شهریورماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از فعالان و اساتید قرآنی کشور و نیز خانواده تعدادی از شهدای قرآنی فاجعه منا برگزار شد. در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی با اشاره به اینکه سال گذشته سال بسیار سختی برای همه ما بود، گفت: این سال حتی از جریان خونین سال ۶۶ که در آن نیز حضور داشتم سخت‌تر بود. جریان حج خونین سال ۶۶ شکل و شمایل متفاوتی داشت به طوری که به سمت مردم شلیک می‌شد اما با این وجود به سختی فاجعه منا در سال ۹۴ نبود. البته حادثه سال ۶۶ سخت بود و واکنش امام(ره) نشان می‌دهد که آن حادثه نیز چقدر بزرگ بوده است.
جزئیات پانزدهمین آزمون قرآنی وزارت ارشاد اعلام شد
نشست خبری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت نیز ۱۶ شهریورماه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست که با حضور  مسئولان و مدیران معاونت قرآنی این وزارتخانه برگزار شد، حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به برخی جزئیات آزمون سراسری قرآن و عترت، گفت: این آزمون، امسال برای اولین بار به صورت سالانه(در ادوار قبل دو بار در سال برگزار می‌شد) برگزار می‌شود و بر همین اساس نیز انتظار این است که جمعیت بیشتری در آن حضور داشته باشند..
وی در ادامه به ابلاغ بخش‌نامه‌ای از سوی سازمان مدیریت اشاره کرد و افزود: در این بخشنامه، ابلاغ شده است که بخشی از آزمون برای کارکنان دولت در نظر گرفته شود. اگر افرادی از مجموعه کارکنان دولت در این آزمون حضور یابد، امتیاز برای آنها در نظر گرفته خواهد شد. برای همین منظور کتابی تهیه و چاپ شده است که در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه فایل دریافت این کتاب نیز بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی آزمون بارگذاری شده است.
درگذشت قاری جوان
همچنین، امیر منصوری، قاری خوش‌خوان و فعال در جشنواره تلاوت‌های مجلسی روز ۱۶ شهریور در اثر سانحه با موتور از بین جامعه قرآنی کشور، دیده فروبست.
پرونده شانزدهمین مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های کارکنان ارتش بسته شد
بسته شدن پرونده شانزدهمین مسابقات قرآن ارتش بانوان شاغل و خانواده‌های کارکنان ارتش در روز ۱۷ شهریورماه از دیگر خبرهایی بود اعلام شد. آئین پایانی این مسابقات که از ۱۴ تا ۱۶ شهریورماه طی سه روز و با بیش از ۳۰۰ متسابق در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل، اذان و مفاهیم و تفسیر جزء ۱۶ قرآن کریم براساس تفسیر نمونه برگزار شد، با حضور مسئولان و فرماندهان عالی‌رتبه ارتش چون امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر سرتیپ رضا خرم طوسی، مشاور عالی فرمانده کل ارتش و ... و معرفی برگزیدگان هر رشته به اتمام رسید.
آغاز ثبت نام پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت
همچنین، طی فصل تابستان ثبت نام برای حضور در پانزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صبح روز ۲۰ شهریورماه آغاز شد و تا روز ۲۰ مهرماه نیز ادامه داشت. این آزمون سال 95 برای اولین بار به صورت یک نوبت در سال برگزار ‌شد. آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد امسال با محوریت سوره مبارکه «صف «و با شعار «به سوی فهم قرآن» برگزار ‌شد.
استاد محمدتقی مروت در بستر بیماری
همچنین، طی شهریورماه سال 95 خبر بستری شدن محمدتقی مروت، قاری و پیشکسوت قرآنی و استاد بسیاری از اساتید و قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان منتشر شد. این استاد علم قرائت قرآن که مدتی در جوار قاریان بنام و بزرگ مصری در قاهره زندگی کرده بود و در مکتب آن‌ها تلمذ داشته است، توجه ویژه‌ای نیز به سایت خبرگزاری ایکنا داشت و هر از چندگاهی با ارائه نظرات و قرار دادن کامنت‌ها در ذیل گزارش‌ها و اخبار و یا ارسال مطالب و تصاویر از قراء بنام مصری، ما را در راه اطلاع‌رسانی دقیق یاری می‌کرد.
آئین اختتامیه طرح «۱۴۵۰؛ قرآن، کتاب زندگی» برگزار شد
طی فصل تابستان و اواخر شهریورماه اختتامیه طرح قرآنی ۱۴۵۰؛ قرآن، کتاب زندگی با محوریت سوره حدید با حضور مسئولان کشوری و جمعی از مدیران و فعالان قرآنی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
در این مراسم، نفرات برگزیده در جشنواره‌های این طرح معرفی شدند، که به ترتیب در جشنواره جمع‌خوانی آیات گروه‌های انوارالهدی و معراج به عنوان برترین معرفی شدند، در بخش جشنواره عکس، حسن رمضان‌زاده، حمید عزیزی، ژاله دهنوی، سیدمحمدصادق حسینی و مطهره کلانتری انتخاب شدند و بالاخره در بخش خوشنویسی، هادی پناهی‌منش، سیدمرتضی جعفری، سارا عطارزاده، محمدعلی آبادی، امین فیضی، ستار ولی‌نژاد و عذرا عبدالله‌پور به عنوان نفرات برگزیده شدند.
محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم، قائم‌مقام سازمان صدا و سیما سخنرانان این مراسم بودند.
captcha