زندگی دیجیتال امنی داشته باشید
کد خبر: 3583436
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
یادداشت وارده؛

زندگی دیجیتال امنی داشته باشید

گروه شبکه‌های اجتماعی: در بخشی از یادداشت وارده معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: حفظ امنيت زندگي ديجيتال يكي از مسائل پراهميت در دنياي امروز است. حفاظت از اين زندگي و جلوگيري از بروز استرس‌هاي ناشي از حملات ديجيتال در سلامت جسمي ما نيز تأثير دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروزه همه چیز در حال هوشمند شدن است. منظور از هوشمند شدن این است که ابزارها دارای سیستم عامل و برنامه پذیر شده‌­اند و انسان روی آن دستگاه کنترل بیشتری دارد و کارهای بیشتری را می‌تواند با آن انجام دهد. در عین حال، آن دستگاه یا وسیله خودکارتر از قبل شده است. یعنی کافی است شما دستور لازم را به آن بدهید، به صورت خودکار، کار تمام شده را به شما تحویل می‌دهد.

امروزه تلفن­‌های همراه و تبلت‌ها نقش رایانه­‌هایی را بازی می­‌کنند که به راحتی در جیب ما جا می­‌شوند. به همین دلیل این ابزارها مانند رایانه­‌ها از یک سیستم عامل استفاده می­‌کنند. سیستم عامل بسته به شرکت تولید کننده گوشی هوشمند یا تبلت، دارای نام­‌های مختلفی است؛ به­ عنوان مثال شرکت اپل دارای سیستم عامل IOS، گوگل سیستم عامل ANDROID، شرکت میکروسافت سیستم عامل WINDOWS PHONE، شرکت بلک بری سیستم عامل blackberryو...

این روزها دستگاه­‌های هوشمند به ویژه اسمارت‌فون‌ها و تبلت­‌ها گسترش زیادی پیدا کرده­‌اند و تقریبا در هر خانه­‌ای یافت می­‌شوند. همین امر توجه بسیاری از هکرها و خرابکاران دنیای دیجیتال را به سوی آنها جلب کرده است و روزانه تعداد زیادی ویروس و بدافزارهای مختلف با هدف دزدی اطلاعات و یا آسیب زدن به کاربران منتشر می­‌شوند. پس لازم است تا هرکس با مسائل امنیتی آشنا بشود و امنیت دیوایس خود را بالا برده و در واقع اصول پدافند سایبری را برای دستگاه­های خود بکار بگیرد.

مراقبت در برابر SMS phishing

فیشینگ  (Phishing )به تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی از قبیل نام کاربری، رمز ورود و سایر اطلاعات از طریق جعل یک وب سایت، گفته می­‌شود.

فرض کنید پیامکی دریافت کرده­‌اید که برای خرید شارژ موبایل به قیمت نیم‌بهاء لینکی معرفی می­‌کند. یا لینک­‌هایی که شما را به بانک­‌های مختلف هدایت می­‌کند و یا پیامی با این مضمون که برنده کالایی نفیس شده­‌اید، برای تحویل گرفتن آن، باید وارد لینکی که در ادامه آمده بشوید. حتی ممکن است لینکی بسیار مطمئن به نظر برسد در حالیکه یک سایت جعلی است. قالب سایت جعلی، کاملا مشابه قالب سایت اصلی است، تنها یک حرف در آدرسش با وب سایت اصلی فرق دارد. ورود به حسابتان در این سایت همانا و در اختیار قرار دادن اطلاعات ورودتان به هکرها همان.

مراقبت در برابر Wi Fi

امروزه تعداد شبکه‌های وای فای بسیار گسترش یافته است و احتمالا شما نیز حداقل یک شبکه وای فای دائم دارید. روشن گذاشتن این قابلیت باعث می‌شود که شما حتی در مواقعی که آگاه نیستید به اینترنت متصل شوید که این موضوع می­تواند گاهی برای‌تان بسیار خطرناک باشد. باید توجه داشت که هکرهای حرفه‌­ای، قادرند از طریق وای فای عمومی اطلاعات شما را به راحتی به سرقت ببرند.

زندگي ديجيتال امني داشته باشيد

حفظ امنيت زندگي ديجيتال يكي از مسائل پراهميت در دنياي امروز است. حفاظت از اين زندگي و جلوگيري از بروز استرس‌هاي ناشي از حملات ديجيتال در سلامت جسمي ما نيز تأثير دارد؛ حملاتي مانند پاك‌شدن اطلاعات رايانه‌تان توسط يك بدافزار، هك‌شدن حساب‌هاي آنلاين‌تان يا به سرقت‌رفتن هويت.

یادداشتی از علی‌اکبر شیرکوند؛ معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

captcha