مسلمانان چین؛ هدف نفرت در دنیای مجازی/ از کامنت موهن تا تشویق به خشونت و کشتار
کد خبر: 3583638
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲

مسلمانان چین؛ هدف نفرت در دنیای مجازی/ از کامنت موهن تا تشویق به خشونت و کشتار

گروه بین‌الملل: علی‌رغم اینکه اظهارات ضد اسلامی توسط رسانه‌های چین سانسور شده و یا هرگز منعکس نمی‌شود، اما مسلمانان این کشور شاهد افزایش مشاجرات آنلاین علیه خود نسبت به مشاجرات دنیای واقعی هستند.


مسلمانان چین؛ هدف نفرت در دنیای مجازی + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه خبری «scmp»، بنا به گفته کارشناسان، نبودِ آموزش مذهبی در شش دهه گذشته در چین و اظهارات ضد اسلامی سیاستمداران دولت چین عوامل اصلی افزایش اسلام‌هراسی و مشاجرات آنلاین علیه مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی این کشور بوده است.
نمونه‌ای از نفرت آنلاین علیه مسلمانان
ـ کانال حجاب و سیل کامنت‌های موهن
کانال حجاب توسط سه خواهر مسلمان سه قلو برای به اشتراک‌گذاشتن عکس و خاطرات بانوان مسلمان و اطلاعات اسلامی در شبکه ویبو(توئیتر چینی) ایجاد شده است.
زمانی‌که «عایشه ایگزیونگ»، دانشجوی مسلمان عکس‌های باحجاب خود و هم‌اتاقی‌هایش را در این کانال به اشتراک گذاشت، بلافاصله این عکس‌ها در شبکه ویبو بازنشر و در ادامه سیلی از کامنت‌های اهانت‌آمیز به سوی این پست‌ها روانه شد.
ایگزیونگ که سه سال پیش به دین اسلام مشرف شده است، در پاسخ به این کامنت‌ها نوشت: اسلام چیزی برای ترس ندارد و مسلمانان به همان روش غیرمسلمانان زندگی می‌کنند.
اما پیام ساده ایگزیونگ تانگار در گوش‌های ناشنوا خوانده شد و حتی کاربران جوان و تحصیلکرده اینترنتی چین نیز این پیام را نادیده گرفتند.
نفرت آنلاین دیگر
گروهی از جوانان چینی که خود را «متنفران از مسلمانان» می‌نامند در شبکه‌های اجتماعی مسلمانان را «سبزها» نامیده(سبز، رنگ سمبلیک برای مکان‌های مقدس در اسلام است) و مردم چین را به خشونت علیه مسلمان و کشتار آن‌ها تشویق می‌کنند.
«زوآ»، سردسته این گروه انگیزه خود را چنین بیان کرد: «از مسلمانان نفرت دارم زیرا اسلام ضد بشر است و خشونت و ظلم علیه زنان را ترویج می‌کند»!
پیامی که این گروه در شبکه‌های اجتماعی انتشار می‌دهند، این است «بیایید 100 فرد مسلمان را بکشیم، اصلا چرا همه آن‌ها را نکشیم».
زوآ همانند دوستانش هرگز با یک مسلمان صحبت نکرده و در خانواده کمونیستی بزرگ شده است که همواره به وی گفته‌اند از ادیان فاصله بگیرد چون یک مشت خرافات هستند.
دلایل نفرت و مشاجرات آنلاین علیه مسلمانان در چین
ـ نبود آموزش مذهبی در مدارس
به گفته کارشناسان نبودِ آموزش مذهبی در مدارس از شش دهه گذشته به عدم درک و احترام به ادیان و نفرت از ادیان کمک کرده است.
«درو گلادنی»، متخصص مطالعات در زمینه مسلمانان چین در دانشگاه کالیفرنیا گفت: طی 20 سال گذشته میزان محتوای مذهبی برنامه‌های درسی افزایش یافته است؛ اما این محتوا هنوز به روش منفی مورد بحث قرار می‌گیرد.
فردا//مسلمانان چین؛ هدف نفرت در دنیای مجازی
نماز جماعت مسلمانان در مساجد چین

وی گفت: زمانی‌که چینی‌ها به کشورهای خارجی می‌روند، از دیدن ادیان که بخشی از فرهنگ کشورها است، متعجب می‌شوند.
گلادنی افزود: در چین دانش کلی در مورد ادیان بسیار ضعیف است و آن‌ها معتقدند اگر مدرن هستید یا باید بی‌دین بوده یا شکاک باشید و این جهالت باعث ترس شده و ترس باعث مشاجره می‌شود.
ـ عدم شناخت سیاستمداران چین از اسلام
بسیاری از مسلمانان چین به‌صورت اقلیت در بخش‌های غربی این کشور زندگی می‌کنند و دو قوم «اویغورها» و «هویی‌ها» را تشکیل می‌دهند، اما سیاستمداران این مناطق از اسلام آگاهی نداشته و آن را به عنوان یک تهدید قلمداد می‌کنند.
دولت چین نیز حملات تروریستی افراطی‌های استان «سین‌کیانگ» را محکوم کرده و آن را به مسلمانان نسبت می‌دهد.
علاوه بر اینها حملات تروریستی در خاورمیانه توسط گروه داعش و اعمال جنایتکارانه آن‌ها در برخی کشورهای اروپایی نیز به تصورات غلط سیاستمداران و مردم چین درباره اسلام، دامن زده است.
فردا//مسلمانان چین؛ هدف نفرت در دنیای مجازی
فروش مواد غذایی حلال توسط مسلمانان که با مخالفت مواجه شده است

سال گذشته پیشنهاد تولید محصولات حلال در چین باعث اعتراض و انتشار این پیام شد که اقلیت مسلمان چین تلاش دارد، دولت چین را تحت کنترل خود درآورد.
«جیمز لیبولد»، متخصص مطالعات اقلیت‌های مذهبی چین در دانشگاه استرالیا گفت:‌ زمانی‌که اقدامات ضد اسلامی در رسانه‌های غرب سانسور می‌شود، از جامعه بسته چین چه انتظاری می‌رود که این اقدامات را منعکس کند.
 وی افزود: نتیجه ناگزیرِ عدم شناخت سیاستمداران چین از اسلام، عمیق‌تر شدن شکاف بین مسلمانان و مردم چین است که باعث به وجود آمدن مشاجرات دنیای مجازی می‌شود و این تنش، مستعد مشاجرات در دنیای حقیقی و خشونت خواهد بود.
لیبولد با اشاره به عدم اعتماد رهبران سیاسی چین به اسلام اظهار کرد: مقامات ارشد کمونیست در چین عمیقا نگران افزایش گرایش به اسلام در این کشور هستند و اسلام را مستقیما با تروریسم مرتبط می‌دانند.
ـ دیدگاه غلط ضد اسلامی سیاستمداران و تشویق مردم به مبارزه با اسلام
سال گذشته رئیس‌جمهور چین در بازدید خود از مسجد مسلمانان هشدار داد که مسلمانان باید توازن اجتماعی را ارتقا داده و از نفوذ اسلام افراطی پیشگیری کنند.
چنین هشداری از سوی بالاترین مقام سیاسی، بسیاری از مردم چین را به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی، تشویق به خشونت علیه مسلمانان کرد.
به عنوان مثال فردی در شبکه اجتماعی ویبو با راه‌اندازی کمپین مبارزه با محصولات غذایی حلال، تلاش کرد غیر مسلمانان را از این محصولات دور کند.
وی با انتشار مقاله‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت: مسلمانان قصد دارند، قوانین اسلامی را در تمام چین اجرا کنند و آن‌ها از مواد غذایی شروع کرده‌اند!
تلاش مسلمانان چین در معرفی اسلام در رسانه‌ها
به دلیل سخت‌بودن زبان چینی برای مسلمانان اغلب هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد و همین شاید یکی از علل اصلی عدم شناخت مردم چین از اسلام و مسلمانان باشد.
«ماتی» یکی از مسلمانان هویی چین همراه با دوستانش در رسانه‌ها تلاش دارند که چهره حقیقی اسلام را به مردم چین نشان دهند.
وی در این باره گفت: رسانه‌های اسلامی در چین به دلیل محتوای مذهبی جذابیتی ندارند.
فردا//مسلمانان چین؛ هدف نفرت در دنیای مجازی
بازرسی نمازگزاران مسلمان در ورود به مسجد پکن توسط مأموران پلیس

ماتی به همراه چند نویسنده در سال 2013 کار رسانه‌ای را با هدف معرفی اسلام شروع کرد.
آنها مقالاتی را در مورد آداب و رسوم مسلمانان نوشتند و فیلم‌هایی را که محتوای اسلامی داشت در رسانه‌ها به اشتراک گذاشتند.
به دنبال آن جوانان مسلمان دیگر هم شروع به معرفی اسلام در رسانه‌ها کردند اما متأسفانه دیدگاه مردم چین در مورد اسلام به حدی منفی است که انتظار نمی‌رود به‌زودی تغییر یابد.
سؤالی که مسلمانان همواره در رسانه‌ها می‌پرسند، این است «ما مسلمانان کار اشتباهی مرتکب نشده‌ایم، چرا از ما عصبانی هستید؟».
به عقیده بسیاری از مسلمانان چین، تلاش برای پر کردن شکاف عمیق مذهبی و فرهنگی بین مسلمانان و مردم این کشور بی‌ثمر است.
captcha