نگاهی به کتاب «رسول خدا و مدیریت تنش‌های مدینه»
کد خبر: 3583805
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳

نگاهی به کتاب «رسول خدا و مدیریت تنش‌های مدینه»

گروه ادب: کتاب «رسول خدا و مدیریت تنش‌های مدینه» نویسنده حسین قاضی‌خانی می‌تواند الگوی مناسبی برای مدیران جوامع اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جامعه انسانی به حکم اجتماعی بودن انسان، خالی از تعارض و اختلاف نبوده و نخواهد بود. همین اختلاف‌هاست که زمینه رشد و تعالی بشر را فراهم کرده و در پیشرفت مادی و معنوی او تأثیرگذار است. اما این تعارض گاه تنش‌هایی را در پی دارد که اگر به درستی مدیریت نشود، جامعه را از رسیدن به اهداف خود بازمی‌دارد.
این وظیفه حاکمان و حکیمان است که با درایت و راهبری هوشمندانه راه برون‌رفت از تنش را نمایانده و با طرح راهکارهای صحیح نزاع را از میان بردارند و از اختلافات بکاهند و جامعه را به سرمنزل مقصود رهنمون کنند.در این میان الگوگیری از سبک رفتار سیاسی پیشوایان دینی می‌تواند راه تعالی و پیشرفت را به انسان‌ها نمایانده و مانع بروز تعارض‌ها شود.
تبیین و درک سیره نبوی در این باره و شیوه مواجهه ایشان با این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند الگوی مناسبی برای مدیران جوامع اسلامی باشد، مدیریتی که فاقد پیشینه تاریخی به ویژه در حجاز بود.
جامعه مدینه در عصر رسول خدا(ص) تجربه تازه‌ای را آغاز کرده بود، حکومتی الهی و مبتنی بر تعالیم وحیانی در آن شکل گرفت که تا آن زمان در حجاز سابقه نداشت. با دشواری‌های فراوانی از جمله تعارض‌های جامعه عربی مانند اختلافات دیرینه اوس و خزرج و تهدیدهای منافقان و یهود و مشرکان مواجه بود و با سیل مهاجرانی رویارو شد که با داشتن اختلافات فرهنگی و قبیلگی وارد این شهر شدند. هر کدام از اینها زمینه اختلاف و به دنبال آن تنش در جامعه را فراهم می‌کرد. پیامبر اکرم(ص) چنین جامعه‌ای را مدیریت کرده و با درایت و دوراندیشی از تعارضات کاسته و از بروز تنش‌ها جلوگیری کردند.
حسین قاضی‌خانی، نویسنده در آغازین قدم‌های پیمودن این مسیر تلاش دارد با نقبی به تاریخ صدر اسلام، نگاهی به مدیریت رسول خدا(ص) در بحث تنش‌های جامعه مدینه داشته باشد. از اهداف این اثر می‌توان به شناخت بهتر بسترهای بروز اختلاف و تنش در جامعه عصر رسول خدا(ص)، استخراج و ارائه الگوی دینی مبتنی بر سیره رسول اکرم(ص) برای مدیریت جوامع و آشنایی با مدیریت پیامبر(ص) در برخورد با تنش‌های جامعه نبوی اشاره کرد. 
نویسنده مباحث خود را در پنج فصل با عناوین ادبیات تحقیق، زمینه‌های بروز تنش در مدینه عصر رسول خدا(ص)، فعالیت‌های پیشگیرانه پیامبر(ص) در مدیریت تنش‌های مدینه، راهکارهای کنترل هیجان‌ها در آستانه بروز تنش و رسول خدا(ص) در مواجهه با تنش‌های روی داده در مدینه مطرح کرده است.
یادآور می‌شود، این کتاب به قلم حسین قاضی‌خانی از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شده است.
captcha