آیه 32 سوره مائده و شغل آتش‌نشانی/ باید زودتر به اینجا می‌آمدم
کد خبر: 3583850
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
همراه با تنها دارنده نشان ایثار در خراسان/

آیه 32 سوره مائده و شغل آتش‌نشانی/ باید زودتر به اینجا می‌آمدم

گروه اجتماعی: یک روز سرد زمستانی به سراغ مردی رفتیم که یکی از قهرمانان شهر است و در گوشه و کنار همین شهر، کنار مردم زندگی می کند، اما شاید خیلی از همشهریانش از سلحشوری وی بی خبرند؛ مردی که خاطراتش را مرور می کند باز هم می گوید باید زودتر آتش نشان می شدم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، یک روز سرد زمستانی به سراغ مردی رفتیم که یکی از قهرمانان مردمی ماست و در گوشه و کنار همین شهر زندگی می کند، اما خیلی از همشهریانش از سلحشوری وی بی خبرند، وصف شرایط و رخدادهایی که برایش اتفاق افتاده ما را بر آن داشت تا با او ساعتی همراه شویم.
نامش سید سعید ویرانی است که سال 93 در عملیات اطفاء حریق و نجات یک نوجوان 16 ساله از ناحیه صورت، دست و بالاتنه دچار 30 درصد سوختگی شده است و توانسته جان یک نوجوان را با اهدای سلامتی خود حفظ کند، 28 سال سن دارد و دارای لیسانس کارشناسی مکانیک و فوق لیسانس مدیریت اجرایی اما با این حال شغل آتش نشانی را برگزیده تا با تمام توان خود برای خدمت کردن به همشهریانش تلاش کند.
ویرانی تنها آتش نشان خراسانی است که نشان ایثار در استان خراسان به وی اهدا شده است، آن هم به دلیل همان حادثه سال 93 و نجات جان یک نوجوان؛ پای گفت و گو با این ایثارگر می نشینیم تا درس استقامت و ایثار را بار دیگر مرور کنیم، وی از شروع کارش در این حرفه گفت: سال 89 در مقطع کارشناسی رشته مکانیک فارغ‌التحصیل شدم، به خاطر اینکه رشته مکانیک بازار کار خوبی نداشت و با شغل آتش‌نشانی آشنایی داشتم، وارد این حرفه شدم، یک سالی که از فعالیت در این مجموعه گذشت متوجه شدم باید زودتر به اینجا می‌آمدم، زیرا این کار با علاقه من هماهنگ بود.
وی اظهار کرد: سال 90 تا 93 مشغول به کار شدم که دهم تیرماه سال 93 در جریان اطفاء حریق منزلی که تبدیل به انبار شده بود، دچار حادثه شدم؛ به لطف خدا و کار تیمی همکارانم، فرد محبوس در حریق نجات یافت و حریق نیز کنترل شد و به ساختمان‌های مجاور سرایت نکرد.
این آتش نشان ایثارگر ابراز کرد: بعد از این حادثه تا 33 روز در بیمارستان و سه ماه در خانه بستری بودم، بعد از آن هشت ماه در پست متصدی ارتباطات ایستگاه آتش‌نشانی مشغول به کار شدم تا توانستم توان عملیات پیدا کنم و بعد از آن تقریباً دو سال تحت درمان بودم که در حال حاضر 90 درصد به حالت اولیه برگشته ام.
وی در خصوص سخت‌های کار آتش‌نشانی گفت: هر روز صبح که از خانه بیرون می‌آییم، خانواده‌هایمان نمی‌دانند چه اتفاقی برایمان در مأموریت‌هایی که می‌رویم، رخ می‌دهد؛ آتش‌نشانان همچون کارمندان زندگی‌شان می‌گذرد، ما همانند یک کارمند معمولی پس از 30 سال بازنشست می‌شویم؛ همچنین به‌واسطه بیمه‌ای که داریم، مانند یک کارگر بعد از فوت به تعداد سنوات خدمت، حقوق به خانواده‌‌هایمان داده می‌شود.
آیه 32 سوره مائده و شغل آتش‌نشانی/ باید زودتر به اینجا می‌آمدم
ویرانی با اشاره به جایگاه شهدای آتشنشانی ابراز کرد: این افراد خود به خطرات کاری آگاه هستند با این وجود به دل حوادث می‌روند؛ با این حال اگر در عملیات، دچار سانحه شده و یا شهید شوند، هیچ خدماتی به خانواده‌هایشان از سوی بنیاد شهید ارائه نمی‌شود.
آیه 32 سوره مائده
وی با اشاره به آیه 32 سوره مائده، « ... وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ...؛ و هركس، كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است»، ابراز کرد: این آیه همه آنچه که آتش‌نشانان انجام می‌دهند را بیان می‌کند.
این آتش نشان ایثارگر در ادامه بیان کرد: البته درست است که نیروهای آتش‌نشانی از شرایط مادی و تسهیلاتی که باید از آن برخوردار باشند، رضایت ندارند، اما همین الان اگر زنگ حریق به صدا درآید، نیروهای عملیاتی با دل و جان برای اطفاء حریق حاضر می‌شوند.
آتش‌نشانان؛ بیرق‌دار ایثارگری در جامعه
ویرانی با تأکید بر اینکه آتش‌نشانان، بیرق‌دار ایثارگری در جامعه هستند، اظهار کرد: آتش‌نشانان با اینکه فردی مثل من را می‌بینند که دچار چنین حادثه‌ای شده ولی در هنگام عملیات، باز هم برای نجات جان مردم در صف اول هستند؛ به نظر من باید گفت این افراد، بیرق‌دار ایثارگری در جامعه هستیم.
این آتش‌نشان ایثارگر ابراز کرد: هنگامی که نوجوان و جوانان شهرمان ببیند که برای آتش‌نشانان که از جان خود گذشته‌اند، هیچ مزایایی در نظر گرفته نشده است، کم‌کم به مرور این روحیه ایثارگری در بین مردم تضعیف می‌شود، این در حالی است که تنها موضوعی که کشور ما را در مقابل سایر کشورهای دیگر بالا نگه داشته، همین روحیه ایثارگری و از خودگذشتگی است که نمونه خوب آن را در دوران هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم.
ویرانی با بیان اینکه آتش‌نشانان چیز زیادی از مسئولان نمی‌خواهند، گفت: تصویب اینکه شغل آتش‌نشانی سخت و زیان‌آور است، تنها موضوعی است که باعث دلخوشی ما می‌شود، علاوه بر این اگر بنیاد شهید از خانواده‌های شهدا حمایت کند، باعث دلگرمی هرچه بیشتر نیروهای عملیاتی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه افرادی که سابقه بیشتری در آتش‌نشانی دارند، دچار ناراحتی‌های قلبی هستند، ابراز کرد: استرس‌ها و نگرانی‌هایی که این شغل دارد، باعث می‌شود، نیروهای عملیاتی بعد از مدتی با مشکلات قلبی مواجه شوند.
نیروی عملیاتی ایستگاه یک آتش‌نشانی مشهد به گوشه‌ای از سختی‌های این حرفه اشاره کرد و گفت: تصور کنید شما در یک خواب عمیق هستید، ناگهان صدای آژیر خطر می‌آید، در مدت 30 ثانیه باید آماده اعزام به مأموریتی شوید، مأموریتی که از کم و کیف آن بی‌خبرید و در واقع نمی‌دانید چه خطراتی منتظر شماست.
وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر استرس و فشار کاری که بر یک آتش‌نشان تحمیل می‌شود، دودها و گازهای سمی و مواد شیمیایی که یک آتش‌نشان در مأموریت‌ها با آن‌ها در ارتباط است، باعث صدمات جدی بر سلامتی وی می‌شود.
دارنده تندیس ایثار و شجاعت در استان خراسان رضوی در خصوص لزوم وجود ارتباط‌گیری یک روان‌شناس با نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی گفت: بابت اتفاقاتی که در مأموریت ها رخ می دهد و مشاهده سوانح در این مأموریت ها، آتش نشانان به روانشناس و مشاور نیاز دارند، نمونه آن را می توان در حادثه پلاسکو دید.
آیه 32 سوره مائده و شغل آتش‌نشانی/ باید زودتر به اینجا می‌آمدم
وی با بیان اینکه در پنج سال فعالیتم تنها یک بار، یک روانشناس به مرکز آمد و به صورت دسته جمعی برای ما صحبت کرد، ابراز کرد: نیاز آتش نشانان بیش از این هاست اما در حال حاضر در هیچ ایستگاهی، روانشناسی برای ارائه مشاوره به نیروهای آتش‌نشان حضور ندارد.
ویرانی با تأکید بر اینکه ارائه اطلاعات نادرست از سوی مالکان گاهی سوانحی را برای نیروهای عملیاتی به همراه دارد، تصریح کرد: بعضی اوقات حتی مالکان به خاطر شدت استرسی که دارند، نمی‌توانند اطلاعات درستی به ما ارائه کنند و این موضوع ممکن است، باعث شود نیروهای عملیاتی دچار سانحه شوند، زیرا کسی که ماحصل تلاش خود را در آتش می‌بیند، آرامش کافی ندارد تا بتواند اطلاعات دقیقی به ما بدهد.
وی با بیان اینکه همیشه فرمانده عملیات بر اساس اطلاعاتی که از صاحب ملک می‌گیرد، عملیات اطفاء حریق را برنامه‌ریزی می‌کند، گفت: خیلی از اوقات یا به عمد و یا به اشتباه، اطلاعات نادرستی به نیروهای عملیاتی داده می‌شود که باعث صدمات جبران ناپذیری به نیروهای عملیاتی می‌شود.
ویرانی در خصوص ساعات کاری استاندارد یک نیروی عملیاتی گفت: 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت، استاندارد کاری یک نیروی عملیاتی آتش‌نشانی است که البته در مشهد خیلی از ایستگاه‌ها به خاطر کمبود نیرو به صورت 24 ـ 24 کار می‌کنند و افرادی که 48 ساعت استراحت نیز دارند، به خاطر امرار معاش و هزینه‌های خانواده در 48 ساعت ریکاوری خود، مشغول شغل دوم هستند.
این آتش نشان ایثارگر به یک روز کاری یک آتش‌نشان اشاره کرد و گفت: صبح ساعت 7:45 در ایستگاه‌ آتش‌نشانی حضور پیدا می‌کنیم و تا ساعت 8 مشغول چک کردن وسایل و قطعات مختلف هستیم، بعد از برگزاری مراسم صبحگاه، کلاس‌های ضمن خدمت برای آتش‌نشانان برگزار می‌شود؛ بازدید از اماکن پرخطر شهر و شهرشناسی برای مسیریابی خیابان‌هایی که به دلایل مختلفی توسط شهرداری بسته شده‌اند، از دیگر برنامه‌های ماست تا در صورت بروز حادثه بدانیم که از چه مسیرهایی زودتر به مقصد می‌رسیم.
ویرانی در خصوص شرایطی که در 24 ساعت کاری یک آتش‌نشان در ایستگاه سپری می‌شود، عنوان کرد: هیچ بخشی از زندگی یک آتش نشان از کیفیت معمولی یک زندگی عادی برخوردار نیست، به عنوان مثال خواب یک آتش‌نشان با یک فرد عادی کاملاً متفاوت است، زیرا هنگامی که در خواب عمیق فرو می‌رویم، ناگهان با صدای آژیر خطر از خواب بلند می‌شویم، شرایط به گونه‌ای است که اکثر آتش نشانان خواب سبکی دارند و از خواب خود لذت نمی‌برند و حتی ورزشی که برای بهبود شرایط جسمانی انجام می‌دهند، نیز از لذت واقعی برخوردار نیست زیرا هر لحظه ممکن است، آژیر به صدا درآید.
آتش‌نشان ایثارگر مشهدی ادامه داد: صرف غذای یک نیروی آتش‌نشان نیز متفاوت است، زیرا باید به سرعت غذای خود را بخورد تا به موقع به عملیات برسد، حتی گاهی پیش آمده در ماه مبارک رمضان قبل از اذان عملیاتی آغاز شده و تا بعد از اذان ادامه داشته و نیروهای عملیاتی بدون سحری یک روز را روزه گرفته‌اند.
وی اظهار کرد: یک نیروی آتش نشان با وجود اینکه خطرات بسیاری را تحمل می‌کند، از دید شهرداری مانند یک کارمند سازمان فضای سبز و یا مپ محسوب می‌شود و تا زمانی که آتش‌نشانی یک سازمان مستقل محسوب نشود، نمی‌تواند از امکانات بهتری برخوردار باشد. البته به تازگی تصمیماتی گرفته شده تا آتش نشانی و اورژانس زیر نظر یک وزارت خانه فعالیت کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، باعث نتایج خوبی خواهد شد.
دعای خیر مردم و امدادهای الهی؛ قوت قلب آتش نشانان
این آتش‌نشان ایثارگر با بیان اینکه در هیاهوی اتفاقات ناگواری که ممکن است برای نیروهای آتش‌نشانی رخ دهد، دعای خیر مردم و امدادهای الهی، قوت قلب نیروهای آتش‌نشان است، تصریح کرد: در شغل آتش‌نشانی گاهی به اتفاقاتی برمی‌خوریم که قدرت الهی را به خوبی می توانیم در آن ببینیم؛ یکی از این موارد زمانی بود که برای اطفای حریق به یک منزل مسکونی اعزام شدیم، تمام لوازم این منزل سوخته بود اما دیدیم یک کاغذ A4 که با حرارت بسیار پایین خاکستر می‌شود، سالم است. بر روی این کاغذ ذکر بسم‌الله الرحمن الرحیم نوشته شده بود، همه کاغذ سوخته بود جز همان قسمت که ذکر نوشته شده بود.
آیه 32 سوره مائده و شغل آتش‌نشانی/ باید زودتر به اینجا می‌آمدم
وی با اشاره به اینکه نیروهای آتش نشانی سوپرمن نیستند که در شرایط بسیار سخت دچار صدمات نشوند، اظهار کرد: هرچند ما آموزشهايی در زمينه كاری ديده ايم و در اين كار تجربه هايی هم كسب كرده ايم، اما با توجه به كمبود تجهيزات آتشنشانی، در نهايت چيزی كه به ما اطمينان قلبی و دلگرمی می دهد، یاد خداست.
تنها دارنده تندیس ایثار و شجاعت در استان خراسان رضوی ابراز کرد: همان اتفاقی که من از آن زنده بیرون آمدم، خود یک معجزه الهی بود، چون دوستانم که شدت حریق را دیده بودند با من صحبت کردند و گفتند با عمق حریقی که وجود داشت شما کمترین آسیب ممکن را دیده‌اید و از این لحاظ خدا رو شاکر هستم؛ چون چشم‌هایم سالم است و اندام‌های داخلی که با کوچکترین سوختگی از بین می‌روند همه سالم مانده اند.
این آتش نشان ایثارگر با تأکید بر اینکه فکر کردن به این قضیه باعث برکاتی در زندگی من شد، تصریح کرد: در واقع ما با خدا معامله می‌کنیم و جوابش را نیز از او می‌خواهیم، به خاطر همین بعد از سوختگی شدیدی که برای من ایجاد شد، دوباره به شغل آتش نشانی بازگشتم در حالی که خانواده و اطرافیان من از تصمیمم متعجب بودند.
وی بیان اینکه رفتار مردم بعد از حادثه پلاسکو دلیل برگشت من را به این حرفه تشریح می کند، ابراز کرد: بعد از واقعه پلاسکو آنقدر مردم ما را شرمنده کردند که نمیدانم چه بگویم. اگر ما از دید مردم غریب هستیم تقصیر خود مردم نیست بلکه به نظر من رسانه‌ها و مسئولان باید بیش از آن که در حال حاضر به آتش‌نشانی توجه می کنند به این شغل بپردازند.
ویرانی بیان کرد: چون بعد از حادثه پلاسکو و تلاش رسانه‌ها در خصوص معرفی این حرفه، شاهد آن بودیم که مردم بسیار با نیروهای آتش‌نشانی همراه شدند؛ بعد از این حادثه، هنگامی که عازم ماموریت هستیم همکاری خوب مردم را می بینیم؛ گاهی مشاهده می شود در مسیری که ماشین آتش نشانی حرکت می کند مسیر کاملا باز می شود تا همکارانم به ماموریت خود به موقع برسند.
وی ادامه داد: شغل آتش‌نشانی شغلی است که با ثانیه‌ها در ارتباط است و باز کردن راه برای آتش‌نشانی یکی از برکاتی بود که بعد از پرداختن به شغل آتش‌نشانی ایجاد شد.
این آتش نشان ایثارگر در خصوص روند درمان خود گفت: بعد از گذشتن مراحل مقدماتی درمان، دو مرحله عمل جراحی گرافت پوست برای ترمیم انجام دادم، بعد از آن یک سال و نیم هیچ عمل ترمیمی انجام نشد و پس از یک سال در شش مرحله، 18 عمل ترمیمی انجام دادم که اکثر آنها بر روی پوست صورتم بود.
دارنده تندیس ایثار و شجاعت در استان خراسان رضوی ادامه داد: اردیبهشت‌ماه نیز عمل جراحی دیگری باید انجام دهم که بعد از آن مشخص می‌شود، مراحل درمان چقدر ادامه خواهد داشت، البته نکته‌ای که در خصوص سوختگی باید بگویم این است که سوختگی یک بیماری است که درمان قطعی و کامل ندارد و علاوه براین اکثر بیماران سوختگی نیز نمی‌توانند به زندگی عادی خود باز گردند و بعد از درمان به حضور یک روان‌کاو و فیزیوتراپ احتیاج دارند که همه اینها هزینه‌های سرسام آوری را بر فرد تحمیل می‌کند.
آیه 32 سوره مائده و شغل آتش‌نشانی/ باید زودتر به اینجا می‌آمدم
وی با بیان اینکه اکثرا قشر ضعیف جامعه درگیر این مشکل هستند و نمی توانند از عهده هزینه‌های درمان این بیماری برآیند، ابراز کرد: هر درصد از سوختگی بین 3 تا 5 میلیون تومان هزینه دارد، من که 30 درصد سوختگی دارم چیزی معادل 150 میلیون تومان هزینه درمانم خواهد بود.
مرکز ققنوس؛ التیام بخش بیماران سوختگی
ویرانی با بیان اینکه مجموعه ققنوس تنها مجموعه ای است که تمام قد در برابر مشکلات بیماران سوختگی ایستادگی کرده است و از آنها حمایت می‌کند، اظهار کرد: مجموعه ققنوس به ریاست دکتر فاطمی و با همکاری چندین دکتر روان‌کاو و فیزیوتراپ به صورت رایگان برای درمان بیماران سوختگی فعالیت می‌کند، اما با همه اینها در حال حاضر برای تهیه دارو و لوازم سوختگی با مشکلاتی مواجه هستند.
وی با تأکید بر اینکه سازمان آتش‌نشانی یکی از نهادهایی است که سوختگی در آن زیاد اتفاق می‌افتد اما بیمه تکمیلی هزینه داروها را تقبل نمی‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از هزینه های درمان را بیمه و مابقی را سازمان آتش نشانی حمایت می‌کند، ولی خیلی از اوقات شده که من با صورت بخیه زده در آفتاب و گرد و خاک با مدارک پزشکی خود برای دریافت هزینه‌های عمل از این اداره به آن اداره رفته‌ام، این در حالی است که من نباید دغدغه‌ای برای هزینه درمان خود داشته باشم، اما اکنون بزرگترین دغدغه من مسائل مالی درمانم است.
وی با تشکر از مجموعه ققنوس که به صورت رایگان به بیماران سوختگی کمک می کند، گفت: لباس‌هایی که بیماران سوختگی باید بعد از عمل جراحی به تن کنند هزینه بسیار زیادی دارد که در حال حاضر هیچ‌کس این هزینه‌ها را تقبل نمی‌کند، از همین رو می‌خواهم تا جایی که امکان دارد خیران از این موسسه حمایت کنند.
خدمت به زائران رضوی لطف دیگری دارد
این آتش‌نشان ایثارگر با بیان اینکه کار کردن کنار بارگاه امام رضا(ع) لطف و معنویت دیگری دارد گفت: ایستگاه آتش نشانی ما در مجاورت حرم رضوی است، به خاطر همین اکثر ایام مثل عاشورا، تاسوعا، نماز جمعه، تحویل سال نو، شهادت امام رضا(ع) و ... ما برای خدمت رسانی به زائران مستقر هستیم، هنگامی که شور و شعور این زائران دلباخته به امام رضا(ع) را می‌بینیم، سختی‌های کار را فراموش می‌کنیم و به خدمتگزاری به آنها به خود می‌بالیم.
ویرانی گفت: روزهای نزدیک به چهارشنبه سوری آخر سال را می‌گذرانیم، از همین رو از مردم می‌خواهم تا با سنت‌های زیبایی که در گذشته داشتیم، چهارشنبه آخر سال زیبایی را رقم بزنند و از تفریح با مواد منفجره دوری کنند چرا که حوادث سخت برای آنان به همراه دارد.
وی بیان کرد: عوارض تفریح با مواد منفجره تاحدی است که ممکن است تا آخر عمر با آنها همراه باشد زیرا قطع عضو، سوختگی، کاهش دید برای این افراد از جمله عوارض تفریح با این مواد است، تفریحی که با این عوارض ضربه روحی بزرگی به خانواده و جامعه تحمیل می کند.
نجمه ابراهیمی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۵:۱۲
0
0
فک نمیکنید شغل امداد ونجات رو هم در بر میگیره بچه های هلال احمر؟
captcha