زیارتگاه امامزادگان خسروجرد؛ پناهگاه و مایه آرامش زائران ایرانی و خارجی
کد خبر: 3583891
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

زیارتگاه امامزادگان خسروجرد؛ پناهگاه و مایه آرامش زائران ایرانی و خارجی

گروه شهرستان‌ها: بقعه متبرکه امامزادگان خسروجرد یا معصوم‌زادگان خسروجرد که در زیر گنبدی در حدود پنج کیلومتری غرب شهرستان سبزوار قرار گرفته‌، به دلیل قرار داشتن در مسیر زائران امام رضا(ع) هر روزه پذیرای زائران زیادی از اقصی نقاط کشور و جهان اسلام است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بقعه متبرکه امامزادگان خسروجرد که در زیر گنبدی در حدود پنج کیلومتری غرب شهر سبزوار در جاده سبزوار شاهرود (بین ابارش و خسروجرد) واقع شده است هر ساله میزبان بیش از هزاران زائر خارجی و بیش از ده‌ها هزار از زائران ایرانی است که به این محل برای زیارت نسل پاک ائمه اطهار(ع) مراجعه می‌کنند.
زیارتگاه امامزادگان خسروجرد؛ پناهگاه و مایه آرامش زائران ایرانی و خارجی
هر ساله زائران زیادی از کشورهایی از جمله عراق، اندونزی، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، هند، مالزی، روسیه، بنگلادش، آلمان، فرانسه، ترکیه، امارات برای زیارت و استراحت به این محل مراجعه و از فیض معنوی این امامزادگان بهره‌مند می‌شوند.
بقعه متبرکه امامزادگان خسروجرد که بنا بر تابلو نصب شده در محل این بقعه متبرکه شامل سید محمد بن یحیی(ع)، از نسل حضرت علی(ع)؛ سید حسین بن محمد(ع) و سید حسین بن زین العابدین از نسل حضرت امام سجاد(ع) و سید ابراهیم بن عبدالله از نسل نوادگان حضرت موسی بن جعفر(ع) هستند به دلیل قرار گرفتن در سر راه زائران علی بن موسی الرضا(ع) تقریبا هر روزه پذیرای زائران زیادی از اقصی نقاط کشور و جهان اسلام است که به این محل برای زیارت و استراحت مراجعه می‌ کنند.
زیارتگاه امامزادگان خسروجرد؛ پناهگاه و مایه آرامش زائران ایرانی و خارجی
درباره اسامی و تعداد نفراتی که در زیر گنبد به خاک سپرده شده‌اند بحث‌های مختلفی وجود دارد، از جمله ابوالحسن بیهقی تحت عنوان ذکر ساداتی که در خسروجرد و غیر آن مدفونند نوشته است: در بیهق، سیدحسین بن محمدبن حسین بن زید شهید بعد از شهادت در خسروجرد دفن شد بعد از آن سیدابراهیم بن عبیدالله بن ابراهیم بن محمدبن امام موسی کاظم (ع) را در جوار آن سید شهید دفن کردند. بعد از سیدحسین بن علی بن محمدبن محمدبن یحیی بن ابوالحسین محمد بن احمد بن احمد بن محمد زباره بن عبدالله مفقود بن حسن مکفوت بن حسن افطس بن علی الاصغربن امام زین العابدین(ع)، در جوانی فرمان یافت در مزار خسروجرد در جوار ایشان دفن نمودند و بعد از آن در خانه پشن سیداجل عزالدین زیدبن فخرالدین ابوالقاسم علی بن ابویعلی زید... را در آنجا دفن کردند و بعد از آن خاک و روضه سید اجل عالم سعید العزیز بن هبه الله بن علی بن محمد بن محمد بن محمد بن یحیی فقیه بن ابوالحسین محمد بن احمد بن محمد زباره... و اقارب و اولاد ایشانند.
زیارتگاه امامزادگان خسروجرد؛ پناهگاه و مایه آرامش زائران ایرانی و خارجی
در کتاب‌های آثار باستانی خراسان و تاریخ سبزوار و تاریخ بیهق آورده‌اند، سیدحسین بن محمد بن حسین بن عیسی بن زید بن علی بن حسین ابن علی بن ابیطالب(ع)؛ مادر او دختر امام موسی کاظم (ع) بود وی با جماعتی از بازرگانان بر در خسروجرد نزول کرده بود، شبانه تعدادی از سارقان از خسروجرد بیرون آمده و قصد مال ایشان کردند و از آن‌ها تعدادی از جمله این سید کشته شدند. مشایخ و اعیان و علمای خسروجرد باتفاق کلمه از والی خواستند تا آن رندان را قصاص کردند و این سید را دفن کرده و از روضه او زیارتگاهی ساختند.
از ویژگی‌های مهم این مکان مقدس دارا بودن زائرسرا، حسینیه، امکانات رفاهی و ارائه خدمات شبانه‌روزی به زائران با حضور خادم ثابت آستان مقدس است و 60 خادم افتخاری در شیفت شب از اذان مغرب تا صبح، به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.
captcha