دیدوبازدید نوروزی با نیت قربه الی‌الله/ نوروز با خصایص ناپسند مخلوط نشود
کد خبر: 3584079
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۹

دیدوبازدید نوروزی با نیت قربه الی‌الله/ نوروز با خصایص ناپسند مخلوط نشود

گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت الاسلام الیاسی با اشاره به آیه 20 سوره عنکبوت و تاکید قرآن کریم بر گردش در طبیعت گفت: اگر اصول بندگی همچون دید و بازدید و رعایت نظافت در سنت و فرهنگ قدیمی نوروز با نیت قرب الی‌الله باشد باعث کسب مقام نزد خداوند می شود و باید مراقب بود تا با خصلت‌هایی همچون اسراف، حسد ورزیدن و صدمه‌زدن به طبیعت مخلوط نشود.

حجت‌الاسلام خداداد الیاسی مدرس حوزه علمیه اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: اول فروردین از قدیم در نزد ایرانیان به عنوان روزی پاک، مقدس و مبارک شناخته می‌شد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل مهم این ارج نهادن ایرانیان به روز اول فروردین زنده شدن طبیعت به عنوان نماد بهار و ورود به شکوفایی محیط زیست از زمستان سرد به سوی احیای دوباره گیاهان و زمین است.

الیاسی با بیان اینکه خروج از مرگ طبیعت و ورود به زنده شدن آن انسان را به یاد قیامت می‌اندازد، گفت: در آیات 17 تا 19 سوره مؤمنون قیامت توضیح داده شده است؛ آنجا که خداوند می فرماید: «فَأَنْشَأْنَا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ؛ پس براى شما به وسيله آن باغهايى از درختان خرما و انگور پديدار كرديم كه در آنها براى شما ميوه ‏هاى فراوان است و از آنها مى ‏خوريد.» انسان در نوروز این شکوفایی دوباره و زنده شدن پس از مرگ را مشاهده می‌کند.

این مدرس حوزه علمیه ادامه داد: در احادیث و روایات ائمه اطهار(ع) هم نقل شده که «نوروز همان روزی است که چیزی را شریک خداوند قرار ندهیم.» زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان است. امام صادق(ع) برای نوروز اعمالی را ذکر کرده است که جزء سنت و فرهنگ ما ایرانیان به شمار می‌روند. در این آداب نقل شده از امام صادق(ع) آمده که برای نوروز غسل کنید و بهترین لباس را بپوشید که همانا رعایت نظافت و خانه‌تکانی ما ایرانیان است. همچنین در روایات ائمه(ع) بر صله ارحام و دید و بازدید ولو به یک سلام کردن سفارش شده است که سنتی بسیار ارزشمند است. امام صادق(ع) می‌فرماید: «شما را در نوروز ثواب عظیم صله‌رحم بشارت می‌دهم» اگر که عمل به این فرموده ائمه اطهار به نیت قرب الی‌الله باشد ثواب بیشتری نصیب جامعه خواهد شد.

وی با تاکید براینکه باید سنت‌های دست و پاگیر از فرهنگ خوب نوروز برداشته شود، تصریح کرد: صله‌رحم انسان را از تنهایی، پوچی، یأس و ناامیدی و بن‌بست خارج می‌کند و این زیباترین جلوه نوروز است. چرا که درون انسان همچون طبیعت سبز و بانشاط می‌شود.

الیاسی با اشاره به آیه 20 سوره عنکبوت «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛ بگو در زمين بگرديد و بنگريد چگونه آفرينش را آغاز كرده است‏ سپس [باز ] خداست كه نشاه آخرت را پديد مى ‏آورد خداست كه بر هر چيزى تواناست»، گفت: عبادت، کار و تلاش، شادی، تفریح و تفرج مثبت از مواردی است که خداوند در قرآن کریم به آن تأکید فرموده است. تفرج و در دل طبیعت رفتن انسان را به خداوند نزدیک کرده و فضای معنوی را ایجاد می‌کند. چرا که انسان همانند طبیعت بخشنده می‌شود و باعث از بین رفتن کینه‌ها و نفرت‌ها خواهد شد.

وی گفت: نوروز و رعایت اصول بندگی در این سنت و فرهنگ قدیمی از جمله دید و بازدید و رعایت نظافت از طرفی باعث قرب الی‌الله می‌شود و البته از سوی دیگر باید مراقب بود تا با خصلت‌هایی همچون اسراف، حسد ورزیدن و صدمه‌زدن به طبیعت مخلوط نشود.

مدرس حوزه علمیه اهواز توضیح داد: شادی در اسلام مرزبندی شده و اگر این موضوع باعث غفلت از یاد خداوند باشد دیگر نوروزی مبارک نخواهیم داشت. همه ما باید بدانیم که در این سال نو نیازمندان را از یاد نبریم؛ عیدی دادن به انسان‌های نیازمند و آبرومند در روایات ائمه اطهار(ع) و قرآن کریم مورد تأکید است. اگر همه موارد ذکر شده درباره رعایت سنت خداوندی در عید نوروز رعایت شود عیدی خداپسندانه خواهیم داشت که هر روز آن برای بندگان عبادت است و انسان از این طریق نزد خداوند کسب مقام می‌کند.

captcha