دریافت تنها دو رتبه برون‌مرزی/ اردن، کرواسی و دیگر هیچ
کد خبر: 3584309
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
رقابت‌های قرآنی در بوته نقد/

دریافت تنها دو رتبه برون‌مرزی/ اردن، کرواسی و دیگر هیچ

گروه مسابقات: در سال 95 مجموعاً 15 قاری و حافظ ایرانی به مسابقات بین‌‌المللی اعزام شدند که علاوه بر مسابقات بین‌المللی کشورمان که رتبه اول هر دو رشته به ایرانی‌ها رسید، دو رتبه اول دیگر در مسابقات بین‌المللی اردن و کرواسی نیز به دست آمد.

دریافت تنها دو رتبه برون‌مرزی/ اردن، کرواسی و دیگر هیچ

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در سال 95 قاریان و حافظان جوان و ممتاز کشورمان با حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان تلاش کردند تا موفقیت‌های قرآنی کشورمان را به سمع و نظر مسلمانان سایر ملت‌ها برسانند.
در این سال مجموعاً 15 قاری و حافظ قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای اردن، کویت، مالزی، ایران، ترکیه، روسیه، سودان و کرواسی حضور یافتند که حاصل آن تنها کسب چهار رتبه اولی بود که دو رتبه از این رتبه‌ها مربوط به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بود. در ادامه نگاهی به عملکرد نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن که در سال 95 برگزار شده، انداخته‌ایم تا مشخص شود عملکرد قاریان و حافظان قرآن در این سال به چه نحوی بوده است.
مسابقات بین المللی قرآن برای حافظان و قاریان کشورمان خیلی زود در سال 95 و با مسابقات بین المللی قرآن کشور اردن آن هم در بخش بانوان آغاز شد تا در اولین ماه سال 95 چشم اکثر فعالان قرآنی کشورمان به کشور اردن و شهر امان باشد.
شروع مسابقات بین‌المللی سال 95 با کسب رتبه اول
یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور اردن با حضور شرکت‌کنندگان بیست کشور اسلامی از 21 لغایت 26 فروردین 1395 در امان پایتخت اردن در رشته حفظ کامل و قرائت و تجوید برگزار شد. «سما بابائی» شرکت کننده روشندل کشورمان در رشته حفظ کل در این دور از مسابقات شرکت کرده بود. وی در این مسابقات با اقتدار تمام، نسبت به رقبای خود موفق به کسب رتبه اول این مسابقات شد و نشان داد که قاریان و حافظان قرآن در ایران حتی در بخش بانوان نیز حرف های بسیار زیادی برای گفتن دارد.
ناکامی در بخش آقایان مسابقات اردن
رقابت‌های بین المللی قرآن کشور اردن در بخش آقایان در سال 95 شاهد برگزاری بیست و چهارمین دوره خود و آن هم در تیرماه تابستانی داغ اردن بود. این مسابقات با مشارکت ۲۸ متسابق از کشورهای عربی و اسلامی برگزار شد و از کشورمان نیز «علی اسدی‌صیفار» حضور داشت، این حفظ نوجوان کشورمان در نهایت نتوانست همانند نماینده کشورمان در بخش بانوان این مسابقات خوش بدرخشد و رتبه ای به دست نیاورد. البته از این حافظ ایرانی به عنوان جوان‌ترین شرکت‌کننده تجلیل به‌ عمل آمده و با اهدای جایزه تقدیر شد.
مسابقات کویت و یک رتبه سوم
در فروردین ماه یکی دیگر از کشورهای خاورمیانه میزبان قاریان و حافظان قرآن بود. هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن «جایزه کویت» ۲۵ فروردین‌ماه افتتاح شد و فعالیت‌های این مسابقات تا روز ۳۰ فروردین‌ماه ادامه داشت. در این مسابقات «ابراهیم فلاح تبسم چهره» و «محمد محمودی»، نمایندگان ایران در رشته‌های قرائت و حفظ بودند. در خاتمه کار و پس از شش روز رقابت قاریان و حافظان با یکدیگر، قاری ایرانی رتبه سوم و حافظ نماینده کشورمان موفق به کسب رتبه ای نشد. نکته جالب این مسابقات این بود که سال 1394 نیز زنده یاد «حمیدرضا عباسی» در رشته قرائت موفق به کسب رتبه سوم شده بود.
افتخاری که در مالزی تکرار نشد
سومین مسابقات بین المللی قرآن که در سال 95 برگزار شد، مسابقات قرآن کشور مالزی بود، قدیمی‌ترین رقابت قرآنی دنیا که همیشه کسب رتبه در آن یکی از مهم‌ترین اهداف قاریان ایرانی و سایر کشورها بوده است، در اردیبهشت ماه برگزار شد.
پنجاه و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی اوایل اردیبهشت ماه و در دو رشته حفظ کل و قرائت قرآن کریم برگزار شد که ایران در این مسابقات تنها در رشته قرائت نماینده داشت، «سیدمصطفی حسینی»، قاری جوان و ممتاز کشورمان در حالی در این مسابقات حضور یافت که احتمال زیادی برای کسب رتبه توسط وی وجود داشت، اما در نهایت رتبه چهارم را کسب کرد.
در این مسابقات نمایندگان کشورهای مالزی، برونی دارالسلام و اندونزی مقام اول تا سوم و نماینده کشور فلیپین رتبه پنجم را به دست آوردند. در پنجاه و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی مجموعاً ۶۹ کشور حضور داشتند که تنها 26 کشور در هر دو رشته نماینده اعزام کرده بودند.
افتخارآفرینی در مسابقات بین‌المللی ایران
سرانجام نوبت به مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران رسید، تا بار دیگر تمام نگاه‌ها به ام القرای جهان اسلام دوخته شود. سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از روز 22 اردیبهشت ماه و با حضور نمایندگانی از 70 کشور جهان در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
در این مسابقات «حامد ولیزاده» و «مجتبی فردفانی» نمایندگان کشورمان در رشته های قرائت و حفظ کل قرآن کریم بودند که با درخشش در این رقابت ها بار دیگر هر دو رتبه اول این مسابقات را از آن خود کردند و اجازه خروج رتبه اول از کشور را ندادند.
بر همین اساس در رشته حفظ قرآن کریم، بعد از نماینده کشورمان به ترتیب نماینده کشور مصر و استرالیا دوم و سوم شدند و در رشته قرائت نیز بعد از نماینده کشورمان قاریانی از کشورهای افغانستان و اندونزی حائز رتبه های دوم و سوم شدند. این مسابقات روز 28 اردیبهشت ماه با تجلیل از برگزیدگان رشته های دوگانه به کار خود پایان داد.
تنها رهاورد مسابقات ترکیه
چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه، پنجمین رقابت قرآنی سال 95 بود. این مسابقات از ۲۱ خردادماه در مسجد «فاتح» استانبول آغاز شد و تا پنج‌شنبه، ۲۷ همین ماه ادامه داشت. «مهدی غلام‌نژاد» در رشته قرائت و «سعید علی‌اکبری» در رشته حفظ کل قرآن کریم، نمایندگان کشورمان در این مسابقات بودند. در پایان این مسابقات قاری کشورمان رتبه چهارم را کسب کرد و حافظ ایرانی نیز از دست یابی به رتبه باز ماند. 
ناکامی در مسابقات امارات
در ادامه نوبت به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات رسید تا قاریان و حافظان ایرانی این بار در این رقابت بین المللی بخت خود را برای کسب رتبه امتحان کنند. بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن جایزه دبی، از روز ۲۴ خردادماه در حالی آغاز شد که در این دوره «مجتبی علیرضالو» نماینده کشورمان در این مسابقات بود. در نهایت و با پایان یافتن این مسابقات نماینده کشورمان از کسب رتبه بازماند. این مسابقات در بخش بهترین اصوات نیز برگزار شد که نمایندگان بحرین، بنگلادش و لیبی موفق به کسب رتبه شدند.
درخششی بدون کسب رتبه
همچنین در سال 95 شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بانوان در کشور امارات بودیم، البته مسابقات بخش بانوان با فاصله‌ای چند ماهه نسبت به بخش آقایان برگزار شد. نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات در بخش بانوان از روز 16 آبان ماه و با حضور نمایندگانی از ۷۲ کشور جهان برگزار شد. در این مسابقات «حنانه خلفی» از کشورمان در رشته حفظ کل حضور یافته بود که در نهایت رتبه دهم را به دست آورد. وی همچنین در بخش بهترین اصوات نیز با رقبای خود از کشورهای دیگر به رقابت پرداخت. این مسابقه با حضور ۱۰ نفر برتر نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان امارات در رشته‌های صوت و لحن برگزار شد که طی آن نمایندگان مراکش، الجزایر و ایران به ترتیب توانستند رتبه‌های اول تا سوم را کسب کنند.
تکرار یک رتبه چهارمی دیگر
روسیه، مسکو، انجمن مفتیان این شهر یکی دیگر از برگزارکنندگان مسابقات بین المللی قرآن در سال 95 بودند. مسابقات که شیوه خاص برگزاری خود را دارد و نمایندگان کشورمان در این مسابقات در سال های گذشته موفق به کسب افتخارات خوبی شده‌اند. هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه اول مهرماه، با حضور «مهدی ساعد»، نماینده کشورمان در رشته قرائت، برگزار شد. این مسابقات که به صورت یک سال در میان در رشته های حفظ کل قرآن یا قرائت برگزار می شود، در نهایت با کسب رتبه چهارم نماینده کشورمان در این مسابقات به کار خود پایان داد. مهرماه سال گذشته، «موسی معتمدی»، حافظ برجسته کشورمان رتبه نخست رشته حفظ کل قرآن شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه را کسب کرد و افتخاری قرآنی برای ایران آفرید.
موفقیت در ایستگاه کرواسی
امسال همچنین کشور کرواسی به جرگه برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن پیوست، اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی نیز اوایل مهرماه با حضور نمایندگانی از 54 کشور دنیا و از جمله عربستان، کویت، سوریه، ترکیه، ایران و ... برگزار شد. در این مسابقات «هادی موحدامین» در رشته قرائت و «رضا نژادتبریزی» در رشته حفظ کل قرآن کریم از کشورمان حضور یافته بودند که در نهایت رتبه های اول و چهارم این رقابت ها را به دست آوردند.
از نکات جالب این دوره از مسابقات کسب رتبه چهارم توسط حافظ ایرانی بود که در لوح تقدیری که به وی اعطا شده بود رتبه سوم درج شده بود. همچنین در این مسابقات «احمد ابوالقاسمی»، قاری بین المللی کشورمان در رشته قرائت داوری مسابقات را برعهده داشت.
سهم ایران از مسابقات سودان یک رتبه نهمی
سودان آخرین ایستگاه مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 95 بود تا قاریان و حافظان ایرانی فرصت دیگری برای نشان دادن توانمندی های خود به سایر رقبا باشند که البته موفق هم نبودند. هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور سودان نیز دی ماه امسال برگزار شد. «محمد خاکپور» به عنوان نماینده کشورمان در این مسابقات در رشته حفظ کل حضور یافته بود که در نهایت رتبه بهتر از نهمی به دست نیاورد. در این مسابقات 74 متسابق در دو بخش بانوان و آقایان از ۵۵ کشور حضور داشتند. همچنین بانوان و آقایان در یک رتبه بندی قرار داشتند. این مسابقات طی روزهای 18 تا 23 دی ماه در جریان بود.
با این وجود در سال 95 شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در هشت کشور دنیا با حضور نمایندگان ایران بودیم که البته کشورهای امارات و اردن هر کدام دو رقابت بین‌المللی را در دو بخش بانوان و آقایان برگزار کردند تا عملاً تعداد این مسابقات به عدد 10 برسد.
بنابر این غیر از مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که هر دو رتبه آن به شرکت کنندگان کشورمان رسید، نماینده های ایران در مسابقات بین‌المللی تنها دو رتبه اول از 13 رتبه ممکن را به دست آوردند تا سال چندان موفقی برای جامعه قرآنی از حیث مسابقاتی نباشد.
captcha