پیگیری دوره «اقراء» در دو محور و ارتقاء کرسی‌های تلاوت در سال 96
کد خبر: 3584340
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
قائم مقام شورای عالی قرآن خبر داد:

پیگیری دوره «اقراء» در دو محور و ارتقاء کرسی‌های تلاوت در سال 96

گروه فعالیت‌های قرآنی: سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن به بیان اهم فعالیت‌های این شورا در سال 95 و برنامه‌هایی که در سال 96از سوی این نهاد قرآنی تدارک دیده شده پرداخت.

علی سرابی
علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به ارائه گزارشی از عملکرد فعالیت‌های شورای عالی قرآن در سال 95 پرداخت. وی در مورد طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن بیان کرد: طبق تقویم سالانه شورای عالی قرآن ثبت نام‌ها در این طرح از دی ماه سال 95 آغاز شد و پس از آن اقدام به ارزیابی آثار ارسالی به عمل آمد و طبق برنامه مراحل کتبی و شفاهی این طرح در سال آینده برگزار خواهد شد.
قائم مقام شورای عالی قرآن در مورد تسهیلاتی که از این طریق به قراء و مدرسان قرآن تعلق می‌گیرد تصریح کرد: در تلاش هستیم برای اعتبار بخشی به گواهی‌ نامه‌هایی که صادر می‌شود با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد نخبگان و شورای توسعه فرهنگ قرآنی تعاملاتی داشته باشیم، همچنین با دستگاه‌هایی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه که مزایایی در اختیار آن ها است نیز تعامل خواهیم داشت.
وی در ادامه افزود: شورای عالی قرآن نیز که در امر برپایی کرسی‌های تلاوت و صدور اجازه ضبط و پخش تلاوت در صدا و  سیما، اعزام قاریان به خارج از کشور و این قبیل مسائل مسئولیت دارد، امتیازاتی را برای دارندگان گواهی نامه‌های تخصصی مدرسان قائل است، قطعاً سال آینده هم این تلاشها را ادامه می‌دهیم و امیدواریم که در آینده این گواهی نامه‌ها اعتبار و جایگاه واقعی خودش را پیدا کند.
سرابی اشاره‌ای هم به دوره تخصصی «اقراء» داشت و در این زمینه بیان کرد: دوره تخصصی اقراء، تا سال 95، سه دروه برگزار شده است، یک دوره در تابستان و دو دوره هم در پاییز و زمستان برپا شده است و طی این سه دوره مجموعاً حدود 20 نفر از قراء و حفاظ موفق به اخذ مجوز قرائت قرآن شده‌اند.
وی در مورد نحوه ادامه این طرح در سال 96 و تغییرات آن تصریح کرد: برای سال آینده این طرح در دو محور برنامه ریزی شده است، یک محور ادامه و استمرار همین مرحله یعنی صدور اجازه و اقراء، نزد اساتید این امر است که ان شاءالله بازهم اساتیدی از مصر سوریه و عراق و... در آن حضور خواهند یافت، محور دوم این دوره توسعه امر اقراء در سراسر کشور است که به وسیله همین اساتیدی که خودشان طی سه دوره اخیر اجازه قرائت را از اساتید غیر ایرانی کسب کرده‌اند برگزار خواهد شد، لذا در سال 96 شروع به سراسری کردن این سنت در کشور خواهیم کرد، همچنین این کار مستلزم همکاری دستگاه‌های ذیربط خواهد بود.
سرابی بیان کرد: سراسری شدن این طرح مستلزم حضور قاریان از استان‌های دیگر در دوره است چنان که در ادوار گذشته نیز تعداد قابل توجهی از این افراد از شهرستان‌های مختلف بوده‌اند که از جمله می‌توان به حجت الاسلام  محمدصادق نصراللهی حافظ کل قرآن از قم، مهدی حسنی حافظ کل قرآن از مشهد، مهدی دغاغله از خوزستان و رضا محمدپور از اردبیل و دیگر افرادی که از شهرستان‌ها در دوره شرکت کرده و مجوز گرفته‌اند اشاره کرد و همین روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
کرسی‌های تلاوت قرآن بخش دیگری از گفت‌وگوی سرابی با ایکنا بود که وی در این زمینه با اشاره به راهبردی بودن آن اظهار داشت: کرسی‌های تلاوت اذانگاهی به دلیل اینکه در جهت توسعه  انس عمومی جامعه با قرآن است یک کار راهبردی و اساسی محسوب می‌شود چنان که این امر در ترویج فرهنگ قرآنی نیز نقش مهمی دارد و از طرفی سفارش قرآنی مقام معظم رهبری نیز محسوب می‌شود.
قائم مقام شورای عالی قرآن در ادامه افزود: با توجه به این مقدمات این طرح را با جدیت پیگیری می‌کنیم و در این راستا سعیمان بر این است که با دستگاه‌های مختلف همکاری و با آنها مشارکت داشته باشیم، همچنین ان شاءالله با دستگاه‌هایی نظیر صدا و سیما و آستان قدس رضوی در این زمینه همکاری خواهیم داشت و برنامه شورای عالی قرآن برای سال آینده فعالیت بیشتر در این زمینه و افزایش تعداد کرسی‌های تلاوت اذانگاهی خواهد بود.
سرابی اشاره‌ای هم به اهم برنامه‌های سال آینده شورای عالی قرآن داشت و بیان کرد: از شروع سال با تراکم کارهایی مواجه هستیم که باید انجام شود، می‌توان به حضور پر رنگ در نمایشگاه قرآن، برگزاری همایش سالانه جامعه قرآنی که امسال با موضوع ترتیل خوانی برگزار می‌شود و تدارکات خوبی در نظر گرفته شده است اشاره کرد، همچنین در ماه رمضان هم کرسی‌های تلاوت و پشتیبانی ازبرنامه های ترتیل خوانی در کشور و برگزاری محفل بزرگ قرآنی در محضر رهبری را خواهیم داشت.
در پایان و در مورد کرسی‌های تلاوت اذانگاهی شورای عالی قرآن گفتنی است که این برنامه قرار است در سال 96 به گونه‌ای ارتقاء یابد که یک محفل قرآنی به صورت مستمر در طلیعه نماز جمعه تهران برپا ‌شود و شرایطی به وجود ‌آید تا در آنجا تعداد بیشتری از قاریان بتوانند به اجرای برنامه بپردازند.
captcha