تهاجم دشمن پیش‌زمینه تولید اثر درباره ائمه(ع) نباشد
کد خبر: 3584383
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۲
به مناسبت شهادت امام هادی(ع)؛

تهاجم دشمن پیش‌زمینه تولید اثر درباره ائمه(ع) نباشد

گروه ادب: یک کارشناس حوزه دین و رسانه معتقد است که وقتی پیاده‌نظام دشمن به باورهای شیعیان حمله می‌کند، تازه به یاد این می‌افتیم که به پاسخگویی و دفاع از مقدسات خود بر‌آییم و با فروکش کردن تهاجم نیز رسالت‌های خودمان را فراموش می‌کنیم.

محمدصادق دهنادی، مدیر فرهنگسرای معرفت و کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: متاسفانه علی‌رغم صرف بودجه‌های کلان در حوزه فرهنگ، کارنامه هنر و رسانه در قبال توسعه‌ معارف و تبیین شخصیت امامان شیعه به ویژه در عرصه نشر قابل قبول نیست و حتی موج سریال‌سازی درباره ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین نیز جای خود را در تلویزیون به مطالب کم اهمیت‌تر داده است.

نویسنده کتاب «یادگاران روزهای سخت» با اشاره به اهانتی که یکی از خوانندگان مرتد، طی چند سال پیش به ساحت مبارک امام دهم کرده بود، اذعان کرد: در همان دوره، شخصیت‌ها و سازمان‌های مختلف اعلام موضع و انزجار کردند، اما در عرصه عمل طی این مدت زمان حتی یک رمان، تئاتر یا فیلم و سریال مناسب درباره‌ آن امام همام ساخته نشده است. این مسئله نشان می‌دهد که ما چقدر دچار احساسات زودگذر هستیم و اراده‌ای برای انجام اقدامات زیربنایی وجود ندارد.

این کارشناس رسانه با بیان این مطلب افزود: مسئله بزرگ در بحث تولیدات ادبی، هنری و رسانه‌ای مملو شدن خاطر آفریننده اثر از موضوعات و مسائل مختلف است. فقدان مطالعه نخبگان کشورمان اجازه چنین انباشته شدنی را نمی‌دهد. بسیاری از هنرمندان ما تصور می‌کنند که تا تامین مالی و سفارشی نباشد، ورود به این مسائل ضرورتی ندارد و در نهایت این فقدان مطالعه و اپیدمی دولتی شدن احساسات و عواطف و تعهد، در نهایت باعث این می‌شود که یک کارگردان یا نویسنده متعهد که اصولاً متخصص کارهای دینی و تاریخی است، در زمانی که رسانه ملی بودجه ندارد، پتانسیل‌ خود را صرف ساختن فیلم‌های قهوه‌خانه‌ای کند که این موضوع باید هم برای مسئولان و هم برای فرد مورد نظر تاسف‌برانگیز تلقی شود.

مدیر فرهنگسرای معرفت با مرور اجمالی زندگانی امام هادی(ع) افزود: هیچ کس نمی‌تواند در هیچ عرصه‌ای به موضوع مهدویت نزدیک شود، مگر این که یک دوره‌ امام هادی‌شناسی بگذراند. دکترین اصلی تشیع در عصر غیبت موضوع مهدویت و انتظار است. شکل‌گیری این اندیشه مرهون تلاش امام علی‌النقی(ع) است. سازمان جامعه منتظر، ساختار اداره ‌نظامات اجتماعی شیعه در زمان نبود امام معصوم، همه به تدبیر آن امام همام معماری شده است. طبیعی است که ما وقتی امام هادی را نشناسیم، نمی‌توانیم در هیچ عرصه‌ای وارد مباحث مهدویت هم بشویم. امام دهم باب فهم مسئله غیبت و مسئولیت‌های شیعه در زمان نبود ظاهری امام معصوم(ع) است. به قول پیامبر اکرم(ص)، بدون ورود از درب جایی نمی‌توان وارد آن شد. بنابراین وقتی می‌بینیم به امام هادی بی‌توجه شدیم؛ خواه و ناخواه مسئله مهدویت هم بازخورد مناسبی در هنر و رسانه ندارد.

دهنادی با بیان اینکه وقتی درباره‌ موضوع امامت به همان نحوی که امام هادی در زیارت جامعه کبیره، تصویر کرده‌اند حرف می‌زنیم، نگاه‌مان صرفاً معطوف به ورق زدن تاریخ نیست، گفت: همان طوری که تجربه‌هایی مانند سریال‌های مختارنامه و یوسف پیامبر(ع) در حوزه بیداری اسلامی موثر بودند. این رویکرد نشان می‌دهد که پرداخت درست به موضوع امام دهم نقش بسیار تابناکی در تبیین دیدگاه‌های آخرالزمانی تشیع خواهد داشت.

captcha