زشت‌ترین کار تبلیغ بدون عمل است/ عید ملی عزا نشود
کد خبر: 3584440
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
آیت‌الله‌العظمی سبحانی:

زشت‌ترین کار تبلیغ بدون عمل است/ عید ملی عزا نشود

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی سبحانی تاکید کرد: یکی از زشت‌ترین کارها این است که کسی چیزی را تبلیغ کند که خودش به آن پایبند نیست و عمل نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز 25 اسفند ماه در درس خارج خود گفت: یکی از زشت‌ترین کارها این است که یک مبلغ و گوینده شرح مفصلی در مورد عمل نیکی مانند احسان به والدین بدهد و آیه و روایات بگوید و در مردم روحیه این کار را در ایجاد کند اما خودش در پشت پرده خلاف آن را انجام دهد.
وی ادامه داد: در برخی آیات فرموده است «و انتم تعلمون» یعنی شما می‌دانید زشت است و انجام می‌دهید لذا کار شما از نظر عقاب و کیفر بالاتر از دیگران است زیرا شما می‌دانید و کار زشت را انجام می دهید بنابراین یکی از رموز تبلیغ این است که انسان خودش در کارهایی که به مردم می‌گوید پیشقدم باشد.
وی با اشاره به ماجرای حضرت میثم و بر دار کشیدن ایشان تصریح کرد: سؤال می شود که چرا میثم تقیه نکرده است چون در برخی موارد تقیه برای بزرگان حرام است؛ اگر میثم برائت از امام می‌جست نوع مردم در عقیده خود تزلزل می‌یافتند لذا تقیه در این جا حرام است بنابراین اگر به مرجع تقلیدی بگویند تو اگر فلان کار خلافی را نکنی کشته می‌شوی نباید بپذیرد البته از عوام تقیه پذیرفته است.
وی افزود: مسئولیت علما در روز قیامت بسیار زیاد است زیرا جاهل اگر گناه کند تزلزل در میان مردم است ولی اگر کسی عالم این کار را بکند تزلزل در دین مردم است.
آیت‌الله سبحانی با اشاره به ایام نوروز بیان کرد: ما در اسلام سه عید بیشتر نداریم، عید اضحی، فطر و غدیر و نوروز نیز عید ملی است و اسلامی نیست و ما هم به عنوان ملی قبول داریم تا مردم در این ایام صله رحم کنند و به مشکلات فقرا بپردازند.
آیت‌الله سبحانی بیان کرد: الان چنان تبلیغ بر سفر می‌کنند که همه مردم می‌خواهند به شهرهای دیگر سفر کنند و نتیجه آن این است که ده میلیون ماشین در خیابان‌ها راه می‌افتد که نه راه کشش دارد و نه ماشین‌ها مطلوب است و در نتیجه هزاران کشته و زخمی داده می‌شود.
این مرجع تاکید کرد: این چه تبلیغی است که برای سفر می‌شود تبلیغ کنید مردم در خانه و شهر خود بمانند و به کارهای فامیل و فقرا برسند البته سر زدن به پدر و مادر و کارهای ضروری مقوله دیگری است.
این مرجع تقلید تصریح کرد: باید صدا و سیما برنامه خود را عوض کند و مردم را به ماندن در شهرهای خود دعوت کند مگر افراد خاص وگرنه بد است که در هر عید، بسیاری از خانواده‌ها عزادار شوند.
captcha