آغاز سفرهای نوروزی عتبات عالیات/ تبعات امنیتی، بهداشتی و اخلاقی کاروان‌های غیر مجاز
کد خبر: 3584472
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
نظافتی عنوان کرد:

آغاز سفرهای نوروزی عتبات عالیات/ تبعات امنیتی، بهداشتی و اخلاقی کاروان‌های غیر مجاز

گروه جامعه: مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اشاره به آغاز اعزام 120 هزار زائر ایرانی طی ایام نوروز به عتبات، گفت: قوه قضائیه و ناجا باید جلوی اعزام کاروان‌های غیر مجاز را بگیرد.

محسن نظافتی، مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: از روز گذشته اعزام‌های عتبات عالیات نوروزی آغاز شده است و طی برهه زمانی 24 اسفند ماه سال 95 تا 15 فروردین ماه سال 96 حدود 120 هزار نفر با کاروان‌های سازمان حج و زیارت به عتبات عالیات اعزام می‌شوند.

وی افزود: زائران نوروزی از طریق هوایی و زمینی به عتبات اعزام می‌شوند اما سازمان در حوزه سفر دریایی به عتبات برنامه‌ای ندارد چرا که متقاضیان این سفر ثابت نیستند و بیشتر یک کار محلی است که در استان‌های هم مرز دریایی ایران و عراق امکان‌پذیر است.

نظافتی در پاسخ به این سؤال که طی سال جاری چند هزار ایرانی به عتبات عالیات مشرف شده‌اند؟ گفت: با توجه به اینکه در ماه رمضان اعزام‌ها به حداقل می‌رسد و یا متوقف می‌شود و طی دو سال اخیر نیز در اربعین اعزام کاروانی وجود نداشته است، حدود 750 هزار نفر توسط سازمان حج و زیارت به عتبات اعزام شده‌اند.

وی در خصوص تعداد زائران اعزامی توسط کاروان‌های آزاد نیز گفت: آمار این اعزام‌ها در اختیار ما نیست ضمن اینکه در سفرهای زمینی و هوایی تعداد زیادی از زائران به صورت انفرادی می‌روند و یا دانشجو، طلبه، تاجر و ... هستند و به آنها کاروان گفته نمی‌شود.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت اضافه کرد: شاید بتوان گفت حدود 300 هزار نفر نیز به دلیل عدم همکاری برخی نهادها و دستگا‌ه‌هایی که مسئول جلوگیری از این اعزام‌‌ها هستند، توسط کاروان‌های غیر مجاز عازم عراق می‌شوند که تبعات امنیتی، بهداشتی، اخلاقی و ... داشته و امیدواریم مسئولانی که در این زمینه باید همکاری کنند به قانون عمل کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه سازمان یا نهادی مسئول جلوگیری از اعزام زائران به صورت کاروان‌های آزاد و غیر مجاز است؟ گفت: قوه قضائیه و ناجا. سازمان حج و زیارت به فرودگاه‌ها و پایانه‌های مرزی اسامی کاروان‌ها را اعلام می‌کند تا نیروی انتظامی مانع سفر کاروان‌هایی شود که خارج از کاروان‌های حج و زیارت عازم می‌شوند.

نظافتی تصریح کرد: طبق تصریح قانون، اعزام به عتبات و امور زیارتی در تمرکز و تحت مسئولیت سازمان حج و زیارت است.

captcha