افزایش ارتباطات با کشورهای اسلامی؛ اولویت اصلی سیاست خارجی
کد خبر: 3584499
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
شوهانی عنوان کرد:

افزایش ارتباطات با کشورهای اسلامی؛ اولویت اصلی سیاست خارجی

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال 96 را افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه و اسلامی دانست و گفت: این مسئله از آن جهت مهم است که دشمنان ایران نیز به دنبال فاصله انداختن میان ما و این کشورها هستند.

احمد شوهانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 گفت: با توجه به اینکه سیاست خارجی کشور در طی سال‌های اخیر انرژی زیادی بر روی مسئله هسته‌ای گذاشت که نهایتا به برجام منجر شد، لازم است زمان بیشتری بر روی مسائل منطقه‌ای گذاشته شود.
وی ادامه داد: به عقیده من اولویت سیاست خارجی کشور در سال آینده، که البته در قانون اساسی هم بر آن تأکید شده و سیاست راهبردی ماست، افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه و اسلامی است که عمدتا هم آنها به ما نیاز دارند.
شوهانی اظهار کرد: وضعیت عمده کشورهای همسایه ما به گونه‌ای است که می‌توان با آنها کار کرد و تولیدات خود را به این کشورها صادر کرد. این مسئله از آن جهت مهم است که دشمنان جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال فاصله انداختن میان ما و این کشورها هستند و به شدت در حال سرمایه‌گذاری بر روی این مسئله هستند.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: به عنوان نمونه اکنون بهترین فرصت برای جمهوری اسلامی ایران است که در عراق و سوریه در مسائل اقتصادی، توسعه‌ای و زیر‌ساخت‌ها ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کند. ما باید از نگاه مثبت بسیاری از کشورهای اسلامی به ایران استفاده کرده و از این فرصت در جهت رونق تولد و صادرات بهره ببریم.
وی یادآور شد: سیاست‌های شیطنت‌آمیز عربستان و ترکیه نیز با توجه به سابقه مثبت ایران در ارتباط با کشورهای همسایه چندان تأثیرگذار نخواهد بود، هرچند نباید به سادگی از این ترفندها و توطئه‌ها گذشت.
شوهانی ابراز کرد: سفری که رئیس جمهور در سال گذشته به عمان و کویت داشت اقدام مثبتی بود که لازم است در سال جدید نیز توسعه روابط با کشورهای همسایه و اسلامی به جد پیگیری شود و با توجه به افزایش حملات ایران‌هراسانه برخی کشورهای منطقه، می‌توان با به کارگیری دیپلماسی منطقه‌ای فعال در حوزه سیاسی و اقتصادی از این پیچ خطرناک عبور کرد. 
captcha