کشورداری نیازمند دو عنصر تخصص و پاکی است
کد خبر: 3584516
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

کشورداری نیازمند دو عنصر تخصص و پاکی است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: از داستان حضرت یوسف(ع) به دست می‌آید که کشورداری نیازمند دو عنصر است یکی تخصص و علم و دیگری پاکی و هر کشوری هم با این دو عنصر به صورت درست اداره می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 25 اسفند ماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: خداوند فرمود ما طوری عالم را اداره می‌کنیم که همه علوم از آن بر می‌خیزد؛ اگر در فقه سخن از حلال و حرام است فرمود کار ما از فقه نشئت نگرفته بلکه فقه از کار ما نشئت گرفته است و اگر کسی خواست فقه و حقوقی را تنظیم کند از نظام هستی می‌گیرد.
وی افزود: فرمود نگاه به نامحرم و شراب و ... حرام است، زیرا باعث ایجاد نا امنی و به هم ریختن وضع جامعه می شود لذا کسانی که بیراهه می روند کیفر می بینند ولی کسانی که در راه هستند اگر لغزیدند گاهی بدون توبه و گاهی با توبه می‌بخشیم و هیچ کس نیست که توبه کند و خدا آن را نپذیرد.
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد:  خداوند شرک را بدون توبه اصلا نمی آمرزد ولی مادون شرک را با توبه و گاهی بی توبه برای هر کسی که بخواهد می‌پذیرد از این رو توبه مشرکان قبل از اسلام پذیرفته شد و برخی سلمان و اباذر و ... شدند.
این مفسر قرآن اظهار کرد: الحاد، شرک، تثلیث و ... با توبه بخشیده می‌شود ولی هیچ کسی هم رها نمی شود و همه ذرات عالم حساب و کتاب دارد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: هدف هرگز وسیله را توجیه نمی‌کند لذا کسی که بخواهد از راه معصیت به هدف برسد زودتر از دیگران به چاه خواهد افتاد؛ اینکه برخی کمونیست‌ها و منافقان به این تز گرفتار شدند بیان نورانی امام حسین(ع) خط بطلان بر آن کشیده است؛ امام فرمود مقصد درست را باید از راه درست رفت زیرا راه باطل اصلا راه نیست. 
آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: نظام آفرینش تنها برای علوم و فقه و ... نیست بلکه برای تنظیم امور مربوط به معاد نیز هست؛ فرمود هر کسی کار بدی کند به مقدار بدی کیفر می‌بیند ولی کسی که کار خوب کرد چندین برابر خواهد دید.
وی با بیان اینکه این همه نظم دقیق ریاضی در عالم هستی را خدا آفرید تصریح کرد: این کار برای آن است تا انسان از برخی از آن‌ها کپی‌برداری کند وگرنه خداوند می‌توانست یک لحظه همه چیز را برای انسان خلق کند ولی دیگر آفرینش، مدرسه نبود و علمی ایجاد نمی‌شد.
آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: اینکه ترقه چهارشنبه سوری و ... حرام است از نظام آفرینش به دست می‌آید زیرا همه چیز را خدا در مدرسه هستی آفریده تا انسان از آن یاد بگیرد و انسان را هم مکلف کرد تا خودستانی و نه خودستایی کند لذا اگر دهان باز کردیم و گفتیم ما این چنین هستیم خودستایی و حرام است البته گاهی اقتضاء می کند که انسان فضایل خود را بگوید ولی خودستایی نیست مانند آنچه یوسف(ع) گفت.
وی گفت: از داستان حضرت یوسف(ع) به دست می‌آید که کشورداری نیازمند دو عنصر است یکی تخصص و علم و دیگری پاکی و هر کشوری هم با این دو عنصر اداره می شود و هر فردی اعم از چوپان و وزیر نیازمند این دو عنصر است.
captcha