تدابیر حفظ‌‌الصحه در نوروز و بهار از منظر طب سنتی و اسلامی
کد خبر: 3584525
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴
خدادوست عنوان کرد:

تدابیر حفظ‌‌الصحه در نوروز و بهار از منظر طب سنتی و اسلامی

گروه سلامت: مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت با اشاره به فرارسیدن بهار و عید نوروز توصیه‌های حفظ سلامت را بر مبنای فرهنگ ایرانی اسلامی ارائه داد.

محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فرا رسیدن بهار اظهار کرد: در زمستان هوای بیرون سرد بوده و درجه حرارت بدن باید بیشتر باشد به این دلیل حکمای مسلمان ایرانی و برای این فصل تدبیر‌های ویژه‌ای مانند استفاده از غذاهای لزج، غلیظ و سنگین را تجویز کرده‌اند از سوی دیگر هضم غذا در این فصل نیز قوی است اما با آمدن بهار این وضعیت تغییر پیدا کرده و لذا تدابیر حفظ‌الصحه  نیز متفاوت است.

وی تصریح کرد: در فصل بهار هوا در حال گرم شدن بوده و تجمع اخلاطی که بدن در زمستان بود به سمت رقیق‌تر‌شدن رفته و چنانچه تدابیر حفظ الصحه به کار برده نشوند بدن دچار مشکلات و بیماری می‌شود.

خدادوست عنوان کرد: یکی از مشکلات شایع در بهار بیماری‌های پوستی شامل دمل‌های چرکین و بثورات زیاد می‌شود، این اتفاق به دلیل روان شدن و به جریان افتادن مواد زائدی است که در زمستان ذخیره شده و بدن با گرمی هوا تلاش دارد آنها را دفع کند.

وی بیان کرد: با توجه به تلاش بدن برای دفع مواد زائد، طب سنتی و اسلامی تدابیری برای این منظور در نظر گرفته و از افراد می‌خواهد راه‌های دفع مواد زائد و پاکسازی بدن باز باشد به ویژه افرادی که در دارای یبوست هستند باید از طریق مصرف ملین‌های غذایی مانند تمبر هندی، انجیر یا آلو زینت طبع پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد:با توجه گرم شدن هوا اخلاط روان می‌شوند در این فصل باید از خوردن غذاهایی که بدن گرما می‌بخشند مانند غذاهای تند و تیز، غذاهای لزج و غلیظ پرهیز کرده یا آنها را کمتر مصرف کرد چرا که مصرف این غذاها از منظر طب سنتی و اسلامی غلیان اخلاط را وجود می‌آورد لذا در این فصل توصیه می‌شود از نوشیدنی‌هایی مانند شربت‌های خنک، آش‌ها و سوپ جو و سوپ سبزیجات و همچنین غذاهایی که طبع سرد دارند استفاده کرد.

مشاور وزیر بهداشت همچنین با تأکید بر ورزش برای حفظ تندرستی عنوان کرد: ورزش در بامدادان و شامگاهان که هوا خنک می‌شود توصیه می‌شود چرا که در وسط روز گرمای هوا موجب روانی اخلاط می‌شود.

خدادوست با اشاره به نوروز هشدار داد: در نوروز خواسته یا ناخواسته انواع و اقسام شیرینی‌جات و تنقلات بر سر سفره‌‌ها وجود دارد، از سوی دیگر مصرف گوشت نیز بالا می‌رود مصرف این مواد موجب افزایش گرمای بدن می‌شود که افراد را دچار مشکل می‌کند. لذا باید از مصرف زیاد این مواد اجتناب کرد.

captcha