نباید‌های تغذیه‌ای از منظر طب اسلامی در بهار
کد خبر: 3584537
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۳

نباید‌های تغذیه‌ای از منظر طب اسلامی در بهار

گروه سلامت: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد گفت: طب‌ سنتی ایران با توجه به تغییرات متابولیسم بدن با اتخاذ تدابیری در رابطه با نباید‌های تغذیه‌ای سعی در کاهش سوء اثر این تغییرات متابولیسمی دارد.

محمد انصاری پور، رئیس انجمن تحقیقات طب سنتی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: با آمدن بهار و کاسته شدن از سردی هوا، عبور از یک جبهه سرد و زمستانی به رسیدن یک جبهه معتدل بهاری که برف کوهستان‌ها آب و جویبارها روان می‌شوند، تغییرات متابولیسم ناشی از یک ذخیره زمستانی در بدن به جریان می‌افتد که تورم مفاصل، احساس لختی و خواب‌آلودگی، سنگینی بدن و گاه سکته از علائم آن است.

انصاری پور عنوان کرد: از منظر طب اسلامی و طب سنتی با اتخاذ تدابیری می‌توان از اثرات سوء این فصل کاسته و بر عکس آن را تبدیل به فایده برای جسم و روح کرد. از جمله تدابیری که در فصل بهار حکمای اسلامی و ایرانی با توجه به اقلیم و مزاج ایرانیان پیشنهاد کرده‌اند تدابیر تغذیه‌ای شامل باید‌ها و نباید‌هایی خوراکی است.

وی افزود: بهترین کار در بهار از منظر حکمای مسلمان  کم خوردن و کم نوشیدن است. با این کار، بار دفعی بدن کمتر شده و اشتغال طبیعت به هضم هم کاهش می‌یابد لذا بدن می‌تواند با تمام توان، به چاره جویی مشکلات این فصل بپردازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد بیان کرد: علاوه بر اینکه در این فصل باید از پرخوری و همه چیزخواری پرهیز شود، باید غذاهای خونساز همانند گوشت‌ها، شیرینی‌های قوی، روغن‌ها، تخم مرغ و ... کمتر مصرف شوند.

رئیس انجمن تحقیقات طب سنتی ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه هوا و دمای طبیعت به سوی گرمی می‌رود لذا باید بدن را نیز با این تغییر همراه کرده و خوردنى‌ها و آشاميدنى‌هاى با طبع گرم و به ویژه با طبع گرم و تر، محدود کرد. از خوردن غذاهاى شور، تلخ و تند و تیز پرهيز شود.

انصاری پور بیان کرد: از خوردن غذاهاى غلیظ مانند کله‌پاچه، گوشت گاو، خامه، ماست ترش و ... خودداری شود. مرسومات تغذیه‌ای امروزی بهار مانند آجیل‌های بو داده؛ شیرینی‌های قنادی؛ شکلات و کاکائو و ...؛ انواع پلوها و چلوها با خورش‌های گوشتی و کباب ها همه و همه در جهت بدتر شدن اوضاع بهاری بدن عمل می‌کند و باید از آنها پرهیز کرد.

وی افزود: مصرف غذاهای کنسروی و مانده در این فصل حتی از فصول دیگر هم مضرتر است. غذاهایی مانند فست فودها در بهار هم مثل همیشه در برهم زدن تعادل بدن نقش ویژه‌ای دارند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۱۵ - ۱۷:۲۲
0
0
با داشتن تغذیه خوب و سالم کمتر دچار بیماری خواهیم شد
captcha