صبغه دینیِ مردم‌سالاری در انتخابات بروز و ظهور یابد
کد خبر: 3584563
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
آیت‌الله غرویان:

صبغه دینیِ مردم‌سالاری در انتخابات بروز و ظهور یابد

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه صفت دینی در مردم‌سالاری باید در تمام وجوه خود را نشان دهد، گفت: دین نیز چیزی جز مکارم اخلاقی نیست و انتخابات به عنوان مظهر مهم دموکراسی باید در جمهوری اسلامی با اخلاق‌مداری همراه بوده و در صحنه انتخابات به دنیای امروز نشان داده شود.

آیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اهمیت حاکم بودن آرامش و اخلاق‌مداری به عنوان اولویت فضای سیاسی کشور در سال جدید با توجه به برگزاری دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در آغاز سال گفت: قدرت و پشتوانه اصلی هر نظامی در هر کجای دنیا مردم هستند و هرچقدر انسجام، اتحاد و تفاهم مردم بیشتر باشد قدرت و توان ملی کشور نیز افزایش می‌یابد.
وی اضافه کرد: در مقابل اگر تفرقه، شقاق و درگیری در یک جامعه افزایش یابد ساخت درونی یک نظام تضعیف و سست می‌شود. قرآن کریم نیز در همین راستا بر «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» تأکید کرده است.
آیت‌الله غرویان تأکید کرد: بنابراین انتخابات باید اتفاقا مظهر وحدت، انسجام، همدلی و نشاط جمعی جامعه باشد. اگر انتخابات با دلسردی، درگیری و نزاع همراه شود نتیجه عکس می‌دهد و به اقتدار و اعتبار یک نظام سیاسی در عرصه داخلی و بین‌المللی آسیب می‌زند.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: وقتی مشارکت مردم در انتخابات در اثر همین کشمکش‌ها و دعواهای سیاسی کاهش یابد این پیام را به عرصه بین‌المللی انتقال می‌دهد که نظام سیاسی دچار ضعف شده و مردم از حکومت و نظام خودشان فاصله گرفته و به آن اعتماد ندارند و این فرصت را برای عملیاتی شدن نقشه دشمنان فراهم می‌سازد.
وی یادآور شد: از طرفی لازم است انتخابات در عین رقابتی و پرشور بودن، رفاقت‌آمیز و اخلاق‌مدارانه برگزار شود و بحث‌های فکری و برنامه‌های جریان‌های سیاسی و نامزدها در فضایی آرام مطرح شود و این لازمه صبر و حوصله مردم و جریان‌های سیاسی است تا این امر مهم ملی و اسلامی باشکوه بیشتر برگزار شود.
غرویان درباره اهمیت مسئله اخلاق سیاسی به عنوان وجه تمایز اصلی رقابت سیاسی و انتخابات در مردم سالاری دینی با لیبرال دموکراسی گفت: صفت و صبغه دینی در مردمسالاری باید در تمام وجوه خود را نشان دهد و دین هم چیزی جز اخلاق نیست همانطور که روایت شده «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق».
وی در پایان ابراز کرد: لذا این مکارم اخلاقی باید در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بروز و ظهور داشته باشد و انتخابات هم به عنوان یکی از مظاهر مهم دموکراسی باید در جمهوری اسلامی با اخلاق‌مداری همراه بوده و در صحنه انتخابات به دنیای امروز نشان داده شود.
captcha