انیمیشن دینی؛ نیازمند روایت جذاب از سوژه
کد خبر: 3584650
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
رسول آذرگون عنوان کرد:

انیمیشن دینی؛ نیازمند روایت جذاب از سوژه

کانون خبرنگاران نبأ: یک طراح و کارگردان انیمیشن اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم در امر تولید انیمیشن‌های مذهبی و دینی روایت و بیان مناسب سوژه است که می‌تواند کشش و جذب مخاطب را به همراه آورد.

رسول آذرگون، طراح و کارگردان انیمیشن در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ در مورد ساخت انیمیشن‌های مذهبی و دینی، گفت: انیمیشن و تصویرسازی، دارای جذابیت و کشش فراوانی برای مخاطبان خود است که این امر می‌تواند در القای درست مفاهیم دینی و مذهبی به مخاطبان کمک کند.
وی با بیان اینکه ایران دارای بافت فرهنگی و مذهبی است، اظهار کرد: بهبود این حوزه به عوامل مختلفی بستگی دارد و باید برای ساخت انیمیشن‌های دینی متولیانی باشند تا این حوزه را سازماندهی کنند.
وی درباره سیر شروع انیمیشن‌سازی مذهبی در ایران، گفت: از اویل دهه 1340 انیمیشن‌هایی با موضوع محیط زیست و فضای زمان قاجار ساخته شد که بیشتر مربوط به سینمای تجربی بوده است. در همین دهه انیمیشن‌هایی با فرم مذهبی به‌صورت جشنواره‌ای و کارهای کوتاه ساخته شد؛ این کارها بیشتر مناسبتی و توسط کانون پرورشی فکری ارائه می‌شد.
طراح و کارگردان انیمیشن ادامه داد: همچنین این انیمیشن‌های مذهبی و دینی کارهایی بودند که بر مبنای ضرورتی که کارگردان و یا هنرمند تشخیص می‌داد به‌صورت شخصی ساخته می‌شدند. اما اکنون سازمان‌ها و ارگان‌هایی تأسیس شده‌اند که متولی تولید انیمیشن‌های دینی و مذهبی هستند و با توجه به نوع نگاه و تفکری که دارند کارهای دینی را تولید می‌کنند.
آذرگون در ادامه گفت: در تولید انیمیشن دینی و انیمیشن با موضوعات مختلف با مسئله نبود دغدغه تولید انیمیشن با محتوا و عدم سفارش مواجه هستیم؛ حتی اگر سفارشی هم باشد به‌صورت دقیق نمی‌توان میزان دغدغه بودن آن را مشخص کرد.

نیاز به فیلم‌‌نامه‌ای درست و با محتوا
این طراح و کارگردان انیمیشن با بیان اینکه یکی از شرایط لازم برای تولید انیمیشن دینی فیلم‌‌نامه‌ای درست و با محتوا است، عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از کارهایی که ساخته می‌شوند از لحاظ محتوا مشکل دارند و در قسمت داستان و روایت آن دچار کاستی‌هایی هستند. حال انیمیشن‌هایی که با این محوریت ساخته می‌شوند تنها نباید نیاز سفارش‌دهنده انیمیشن را تأمین کنند بلکه باید کاری تولید شود که مخاطب آن را درک کند و از درک مخاطب فراتر نرود. همچنین باید در نظر داشت که روایت خوب یک سوژه و انتقال آن استاندارد و ویژگی‌هایی دارد که باید رعایت شود.
وی افزود: امروزه به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی و مالی سفارش تولید انیمیشن مذهبی بسیار کم است و چون سفارشی وجود ندارد، برای هنرمندان هم دغدغه و ضرورتی برای ساخت انیمیشن با فرم دینی به وجود نمی‌آید.
آذرگون درباره ارزیابی انیمیشن‌های دینی، اظهار کرد: ما در مرحله گذار قرار داریم وبه علت وقفه‌ای که در انیمیشن ما به وجود آمد باید در آینده مراحلی را طی کنیم. ما اکنون در مرحله خطا و آزمون هستیم و نمی‌توانیم به صورت دقیق و علمی کارهای ساخته شده را ارزیابی کنیم.
طراح و کارگردان انیمیشن در پایان گفت: انیمیشن در ایران از لحاظ نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزارها مشکلی ندارد؛ مشکل اصلی در این حوزه نبود تشکیلات علمی و بستری برای تولید بحث علمی انیمیشن است.
فاطمه بغدادی
captcha