رایزنی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با نهادهای ایرانی در روسیه
کد خبر: 3584703
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱

رایزنی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با نهادهای ایرانی در روسیه

گروه بین‌الملل: جلسه شورای هم‌افزایی فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌های ایرانی در روسیه با حضور نمایندگان جهاد دانشگاهی و مدیران نهادهای فرهنگی ایران در مسکو برگزار شد.

رایزنی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با نهادهای ایرانی در روسیه

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از روسیه، این جلسه روز سه شنبه، 24 اسفند با حضور هیئت اعزامی از جهاد دانشگاهی متشکل از سعید پورعلی؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حمید صابر فرزام؛ رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و رحیم خاکی؛ قاری بین‌المللی و مشاور سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و سایر مدیران دستگاه‌های فرهنگی ایران مستقر در روسیه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، سعید پورعلی گزارش مفصلی از انواع فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ارائه داد و حمید صابر فرازم، رئیس سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور نیز فعالیت‌های مختلف قرآنی را که می‌توان با همکاری روسیه به صورت مشترک برگزار کرد، تشریح کرد.

سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این نشست اعلام آمادگی کرد جهاد دانشگاهی دستاوردهای خود را در حوزه‌های فرهنگی و بین‌المللی در اختیار مسئولان ایرانی در روسیه قرار دهد.

در ادامه اعضای شورای هم‌افزایی فعالیت‌های فرهنگی مسکو از جمله رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در مسکو و حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری جدی، رئیس مرکز اسلامی ایران در روسیه با نمایندگان جهاد دانشگاهی، درباره انجام فعالیت‌های مشترک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو جانبه، با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این جلسه همچنین تأکید شد که جهاد دانشگاهی پتانسیل بسیار خوبی دارد تا فعالیت‌های خود را در بیرون از مرزها به ویژه در روسیه ادامه دهد من جمله در حوزه اطلاع‌رسانی و رسانه؛ چراکه جهاد دانشگاهی در این حوزه با سه خبرگزاری تحت اختیار خود تجارب ارزنده‌ای را دارد که می‌تواند در اختیار نهادهای فرهنگی ایران در روسیه قرار دهد.

در جلسه مذکور همچنین تأکید شد که دو طرف در بحث فعالیت‌های مشترک افکار سنجی با سازمان‌های افکارسنجی معتبر روسیه می‌توانند همکاری مشترک داشته باشند و با ارائه پروژه‌های مشترک کارهای دوجانبه ای را در این حوزه به ثمر برسانند.

همچنین حاضران در این جلسه تأکید کردند که در بحث انتشارات، پایان نامه‌هایی که در روسیه در حوزه ایرانشناسی، زبان و ادبیات فارسی و اسلام‌شناسی توسط دانشجویان در روسیه کار می‌شود و نیز برنامه‌های جهاد دانشگاهی که در حوزه کتاب سال انجام می‌شود، همکاری‌های دوجانبه و مشترکی صورت بگیرد.

از دیگر فعالیت‌های دوجانبه‌ای که جهاد دانشگاهی و شورای هم‌افزایی فعالیتهای فرهنگی دستگاه‌های ایرانی در روسیه بر آن تأکید کردند، همکاری در زمینه گردشگری و ارائه خدمات متقابل در این حوزه بین دو طرف بود. از جمله اینکه در این خصوص می‌توان برنامه‌های بازدیدی را برای دانشجویان در روسیه و ایران تدارک دید تا با میزبانی جهاد دانشگاهی این خدمات گردشگری برای دانشجویان لحاظ شود.

بر اساس این گزارش، از دیگر مباحث مطرح در این جلسه، حوزه مطالعاتی، پژوهشی و آموزشی در زمینه خدمات طب سنتی و اسلامی، گیاهان دارویی در ایران و بازار خوب آن به ویژه برند حلال و اکسپوی حلال بود که روزبه روز به رونق آن افزوده می‌شود و توسعه خوبی را بین مسلمانان روسیه داشته است.

همچنین هیئت اعزامی از جهاد تأکید کرد که با توجه به جشنواره‌های تن پوش و لباس اسلامی که توسط این نهاد ایرانی سالها در کشور برگزار شده است، می‌توان برنامه های مشترکی را در روسیه تدارک دید.

در ادامه، مدیران شورای هم افزایی فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌های ایرانی در روسیه از برنامه های مختلف جهاد دانشگاهی و حضور این هیئت ابراز خرسندی و اظهار امیدواری کردند که جهاد دانشگاهی با پتانسیل بسیار خوبی که در این زمینه دارد، گام‌های مثبتی را در این خصوص اتخاذ کند.

در پایان این جلسه مقرر شد تا با مکتوب‌شدن برنامه‌های پیشنهادی از سوی هر دو طرف، جلسات مفصل‌تری برگزار و به صورت عملیاتی نیز از ابتدای سال 96 بین جهاد دانشگاهی و شورای هم افزایی فعالیت‌های فرهنگی ایران در روسیه فعالیتهای مشترکی انجام شود.

رایزنی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با نهادهای ایرانی در روسیه

رایزنی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با نهادهای ایرانی در روسیه
captcha