سرگردانی زائران کاروان‌های غیر مجاز در مرزهای عراق ادامه خواهد داشت
کد خبر: 3584706
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
نظافتی عنوان کرد:

سرگردانی زائران کاروان‌های غیر مجاز در مرزهای عراق ادامه خواهد داشت

گروه جامعه: مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اشاره به اجرای قانون تکفل کاروان های ایرانی توسط شرکت های عراقی گفت: با اجرای این قانون سرگردانی زائران کاروان‌های غیر مجاز در مرزهای عراق ادامه خواهد داشت.

محسن نظافتی، مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به سرگردانی تعدادی از کاروان‌های غیر مجاز ایرانی در مرز عراق، گفت: براساس قوانین عراق (این قانون قبلاً نیز وجود داشت اما به صورت جدی اجرایی نمی‌شد اما اخیراً کشور عراق در خصوص اجرای آن سخت‌گیری می‌کند) هر کاروان ایرانی که به عراق اعزام می‌شود باید تحت تکفل یک شرکت عراقی باشد.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی صورت گرفته بین دولت ایران و عراق، وزارت گردشگری عراق شرکت‌هایی را موظف کرده است که تکفل کاروان‌هایی که به صورت قانونی به عراق می‌روند و مسئولیت زائران را در داخل عراق بر عهده داشته باشند.

نظافتی تصریح کرد: این شرکت‌های عراقی هستند که اقدامات مربوط به حمل و نقل، هتل و ... را انجام می‌دهند. طبق قانون کاروان‌های ایرانی به صورت مستقیم نمی‌توانند با طرف‌های عراقی در خصوص هتل‌ها و ... قرارداد ببندند و این قراردادها از طریق شرکت‌های گردشگری عراق بسته می‌شود و در صورتی که این قرارداد نبوده و کاروان ایرانی تحت تکفل یک شرکت عراقی نباشد در صورت بروز مشکل هیچ کسی نیست که بتواند از کاروان‌های ایرانی حمایت کند.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه حتی در زمان صدام نیز شرکت «الهدی» متکفل زائران ایرانی بود و هر مشکلی برای زائران ایرانی پیش می‌آمد با این شرکت مکاتبه می‌شد، گفت: در حال حاضر نیز کشور عراق شرکت‌هایی را به ایران معرفی کرده و تمامی کاروان‌های حج و زیارت توسط این شرکت‌ها حمایت شده خدمات دریافت می‌کنند. اما کاروان‌های غیر مجاز به دلیل عدم انسجام با هیچ شرکتی قرارداد نمی‌بندند تا هزینه کمتری پرداخت کنند و سود بیشتری ببرند و اکنون کشور عراق از ورود کاروان‌هایی که با شرکتی عراقی قرارداد ندارند ممانعت می‌کند.

نظافتی در پاسخ به این سؤال که بنابراین مشکل کاروان‌های غیرمجاز برای ورود به عراق ادامه خواهد داشت؟ گفت: بله. این کاروان‌ها باید به سمت مجاز شدن روی بیاورند. تعدادی از این شرکت‌ها به سازمان حج و زیارت مراجعه و اقدامات قانونی نیز انجام و مجوز فعالیت قانونی به آنها اعطا شده و اکنون در حال فعالیت هستند. بنابراین اگر شرکتی بخواهد کارش مجاز باشد باید از سازمان حج و زیارت مجوز بگیرد.

ورود زائران ایرانی به عراق قانونمند است اما ورود زائران عراقی به ایران نه

وی با ابراز تأسف از اینکه شرکت‌های غیر مجاز قرادادهای امنیتی، بیمه، درمان و حتی پوشش حقوقی ندارند و در صورت بروز مشکل برای زائران هیچ حمایت قانونی و معنوی نمی‌شوند، گفت: عراقی‌ها ورود ایرانی‌ها به صورت کاروانی به داخل عراق را قانونمند و اعلام کرده‌اند که حتماً یک شرکت عراقی باید متکفل کاروان‌ها باشد در حالی که بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر عراقی در طول سال به ایران می‌آیند و هیچ شرکت ایرانی متضمن آنها نیست و بنابراین هیچ انسجام و برنامه‌ریزی مناسبی ندارد که این مسئله موجب شده هم کاروان های ایرانی در داخل ایران متضرر شوند و هم ما درست از این امکان بهره‌برداری نکنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه کسی باید این مسئله را قانونمند کند؟ گفت: سازمان حج و زیارت با مسئولان مختلفی تماس داشته‌ تا این قاعده در کشور ایجاد شود. در تمام دنیا این یک قانون است که یک شرکت از کشور مبدأ و یک شرکت از کشور مقصد متضمن توریست‌ها و مسافرانی باشند که به صورت تور سفر می کنند. باید با همکاری سازمان حج و زیارت و سازمان میراث فرهنگی در ایران نیز این قانون اجرا شود که قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده اما هنوز حتی 10 درصد کاروان‌های عراقی نیز زیرپوشش قرار نگرفته اند.

captcha