گزارشی از عملکرد قرآنی آذربایجان‌غربی در سال 95 / خبرهایی امید بخش در سال 96
کد خبر: 3584872
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۵

گزارشی از عملکرد قرآنی آذربایجان‌غربی در سال 95 / خبرهایی امید بخش در سال 96

فعالیت‌های قرآنی: از جمله مهمترین رویدادهای سال 95 می‌توان به کلید خوردن برنامه‌های مهمی از جمله تدوین سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی، آمایش فعالیت‌های قرآنی استان، راه‌اندازی مجمع مشاورین قرآنی دستگاه‌های اجرایی، انجام اقدامات مناسب جهت ایجاد همگرایی بین فعالان قرآنی، حل مشکل مکانی موسسات قرآنی، تهیه اطلس قرآنی اتحادیه موسسات قرآنی استان و آغاز انتشار ترجمه قرآن به زبان آذری اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی، در سال 95 شاهد فعالیت‌های موثر از سوی فعالان و مسئولان قرآنی جهت ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی در سطح استان بودیم.
از جمله مهمترین رویدادهای سال 95 می‌توان به کلید خوردن برنامه‌های مهمی از جمله تدوین سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی، آمایش فعالیت‌های قرآنی استان، راه‌اندازی مجمع مشاورین قرآنی دستگاه‌های اجرایی، انجام اقدامات مناسب جهت ایجاد همگرایی بین فعالان قرآنی، حل مشکل مکانی موسسات قرآنی، تهیه اطلس قرآنی اتحادیه موسسات قرآنی استان، انتشار ترجمه قرآن به زبان آذری در سال 96، برگزاری کرسی‌های تلاوت اذان‌گاهی در مساجد ارومیه و ...  اشاره کرد، در ادامه به مهمترین اقدامات انجام شده اشاره شده است.
گزارشی از عملکرد قرآنی آذربایجان‌غربی در سال 95 / خبرهایی امید بخش در سال 96

اجرای طرح آمایش فعالیت‌های قرآنی در سال 96
وحید وکیلی، قاری بین‌المللی و مسئول کارگروه قرآنی استان در گفت‌وگو با ایکنا و با اشاره به اینکه در سال 95جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت منظم و با برنامه برگزار شد، گفت: تدوین سند چشم‌انداز قرآنی و آمایش فعالیت‌های قرآنی استان از جمله مهمترین اقداماتی بود که در سال 95 کلید خورد.
وی در خصوص آمایش قرآنی آذربایجان‌غربی گفت: زمینه گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای فعالیت‌های قرآنی سال 96 فراهم شده است.
مسئول کارگروه قرآنی استان راه‌اندازی مجمع مشاورین دستگاه‌های اجرایی را نیز از جمله اقدامات مهم سال 95 بیان کرد و گفت: از طریق مشاورین قرآنی دستگاه‌های اجرایی پیگیر فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های اجرایی هستیم.
وی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از محوری‌ترین ارگان‌های در حوزه فعالیت‌های قرآنی است، گفت: اداره ارشاد دبیرخانه فعالیت‌های قرآنی استان بوده و سازمان تبلیغات اسلامی مسئول نظارت و هزینه کرد بودجه‌ی قرآنی است.
وکیلی با بیان اینکه در این دو نهاد ما مشکلات ساختاری و نیروی انسانی داشتیم، تصریح کرد: خلاء‌های موجود در این دو نهاد شناسایی و تا حدودی مشکلات رفع شد.
وی با اشاره به اینکه مشکل جا و مکان مناسب از جمله مشکل موسسات قرآنی برای تربیت قرآن آموزان بود، اظهار کرد: طبق تفاهم نامه‌ای که بین هیات امنای برخی از مساجد و مدیران موسسات قرآنی منعقد شد؛ برخی از موسسات قرآنی که مشکل مکانی داشتند در مساجد مستقر شدند.
قران صوتی به زبان آذری در سال 96 منتشر می‌شود
حامد ولی‌زاده قاری بین‌المللی قرآن نیز در گفت‌وگو با ایکنا به اتمام دوره ترتیل کامل در سال 95 اشاره کرد و گفت: ترجمه گویای این دوره با صدای قاری و پیشکسوت قرآنی کشور، استاد عباس سلیمی در سال 96 منتشر می‌شود.
قاری بین‌المللی‌ قرآن با بیان اینکه در سال 95 ضبط صوتی ترجمه گویای قرآن به زبان آذری آغاز شده است، گفت: در سال 96 این دوره به اتمام رسیده و منتشر می‌شود.
 ولی‌زاده طراحی نرم افزار اندرویدی ندا ( ترتیل صفحه به صفحه ی قرآن کریم) را از دیگر فعالیت‌های خود در سال 95 بیان کرد و گفت: ترتیل گویای آذری و فارسی این نرم‌افزار نیز در سال 96 منتشر می‌شود.
وی جهت استفاده نوجوانان از تجربیات قرآنی خود افزود: کتابی از تجربیات خود را جهت استفاده علاقه‌مندانی که می‌خواهند قاری قرآن شوند منتشر می‌کند که مطالعه و فیش‌برداری آن شروع شده و درسال 96 منتشر می‌شود.
تهیه اطلس قرآنی؛ از مهم‌ترین اقدامات اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان‌غربی
محسن رضایی، مسئول اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ساماندهی و شناسایی مؤسسات قرآنی در سطح شهرستان‌های استان از مهم‌ترین اقدامات این اتحادیه در سال جاری بود، گفت: چارت اولیه اطلس قرآنی انجام شده و در سال 96 تکمیل‌تر خواهد شد.
به عملکرد این نهاد در سال جاری اشاره کرد و گفت: تهیه اطلس قرآنی، برگزاری کلاسهای حفظ و مفاهیم سوره حجرات در تمامی موسسات، برگزاری محافل انس با قرآن و دوره آمورشی توانمندسازی مدیران موسسات قرآنی از جمله اقدامات مهم این نهاد بوده است.
وی با بیان اینکه دوره توانمندسازی مدیران آموزشی در سه شهرستان برگزار می‌شود، گفت: این دوره در ارومیه، خوی و سلماس اجرا شد.
راه‌اندازی مجمع مشاورین قرآنی دستگاه‌های اجرایی
حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌وگو با ایکنا گفت: جمع خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان در مرکز استان و شهرستان‌ها، برگزاری هفته قرآن وعترت، ریشه کنی بی‌سوادی قرآنی ( آشنایی با موانع رموز تفسیر قرآن) و توانمندسازی مدیران قرآن و عترت با برگزاری آزمون‌های مختلف از جمله اقدامات انجام شده در سال 95 بیان کرد.
وی هماهنگ شدن رابطین قرآنی دستگاه‌های اجرایی را با شورای توسعه فرهنگ قرآنی از جمله گام‌های موثر در سال 95 بیان کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی فعالیت‌های خود را زیر نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی انجام داده و در سال 96 نتایج آن قابل مشاهده خواهد بود.
وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی در ارزیابی صورت گرفته در کشور مقام چهارم استان‌ها را کسب کرده است، گفت: چنانچه اعتبارات لازم را در اختیار داشته باشیم می‌توانیم کارهای وسیع‌تری را در حوزه فعالیت‌های قرآنی انجام دهیم؛ چراکه استان از ظرفیت و پتانسیل بالاتری برخوردار است.
مدیر کل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی برگزاری جلسات شورای فرهنگ قرآنی را از دیگر فعالیت‌های موثر در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیان کرد و گفت: در اکثر شهرستان‌های استان جلسات برگزار شده و در مرکز استان با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار می‌شود.
برگزاری سبک زندگی اسلامی ویژه اساتید در سال 96
اسماعیل خیری، مسئول دارالقرآن اداره تبلیغات اسلامی استان در گفت‌وگو با ایکنا  به فعالیت‌های جدید انجام شده در سال جاری اشاره کرد و گفت: استعدادیابی درخشان قرآنی، حمایت از 24 جلسات قرآنی خانگی قرآنی، شناسایی و تقویت هیات‌های قرآنی و حمایت از 10 هیات مذهبی از جمله فعالیت‌های جدید در سال جاری بیان کرد.
خیری با بیان اینکه در طرح استعدادیابی درخشان قرآنی هم‌اکنون دو کلاس 20 نفره در حال برگزاری است، گفت: سبک زندگی اسلامی از جمله مباحث این دوره است که در سال آینده برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: کارگاه آموزشی دوره سبک زندگی اسلامی ویژه اساتید سال آینده برگزار می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه برخی از دوره‌های آموزشی مانند تربیت معلم روخوانی و روان‌خوانی در طول سال برگزار می‌شود، گفت: برگزاری طرح استانی نورالهدی (تفسیر قرآن) و برگزاری دوره‌های تخصصی برای حافظان قرآن که در طول سال یکبار انجام شده است.
بهره‌مندی از اساتید مجرب؛ نقطه قوت آذربایجان‌غربی در حوزه فعالیت‌های قرآنی
خیری به نقاط قوت و ضعف در حوزه فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: کمبود اعتبار و نیروی انسانی از مهمترین نقاط ضعف و بهره‌مندی از اساتید مجرب و نیروهای متخصص در سطح استان از جمله نقاط قوت آذربایجان‌غربی در حوزه فعالیت‌های قرآنی است.
وی افزود: 80 میلیون تومان اعتبار در راستای فعالیت‌های قرآنی در سال جدید از سوی سازمان تبلیغات اسلامی استان برای فعالیت‌های قرآنی  هزینه شده است.

اعظم اسدپور
captcha