روزه در بهار به پالایش بدن کمک می‌کند/ توصیه طب اسلامی در به جا آوردن قضای روزه
کد خبر: 3584907
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵

روزه در بهار به پالایش بدن کمک می‌کند/ توصیه طب اسلامی در به جا آوردن قضای روزه

گروه سلامت: اعتدال فصل بهار در منظر طب اسلامی فرصت مناسبی برای پالایش بدن از طریق روزه و ادای قضای روزه‌هایی است که افراد نتوانسته‌اند در ماه رمضان بگیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با آغاز فصل بهار  که هوا رو به گرمی می‌رود عملکرد بدن در هضم غذا کند‌تر شده و غذا دیرتر هضم می‌شود به همین دلیل بسیاری از افراد به حساسیت‌های مختلفی در سیستم گوارشی دچار می‌شوند. بوعلی سینا حکیم مسلمان ایرانی «روزه» را برای این افراد تجویز می‌کند. به این بیماران گفته می‌شود که در بهار روزه بگیرند و گرسنگی بکشند. شاید در ابتدا عوارض بیماری بیشتر شود ولی اگر با دارو درمانی همراه باشد، به علاج کامل تبدیل می شود. البته بعضی از افراد نمی‌توانند گرسنگی را تحمل کنند؛ بنابراین به آنها گفته می‌شود غذاهایی بخورند که به اصطلاح به آنها «مزوره» می‌گویند.
حجت‌الاسلام دکتر عباسعلی واشیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم درباره روزه بهاری به ایکنا می‌گوید: درطب اسلامی متناسب تمام ایام سال برنامه روزه تدوین شده است که با دما و طبیعت سازگاری دارد.
وی ادامه داد: به تناسب پالایشی که در هر فصل، بدن انجام می‌دهد به تبع بدن فصل را همراهی می‌کند، لذا تدابیر خاصی را طب اسلامی متناسب با آن فصل و شرایط آب و هوایی مطرح می‌کند که هم  ارتباط با طبیعت بیشتر شود و هم اینکه کمک می کنند به اینکه ارتباط با طبیعت بیشتر شود و هم اینکه شرایط بدن را که روزها با خوراک مصنوعی پرکرده‌ایم تلطیف کنیم. 
واشیان یادآور شد: روزه در دین اسلام اگرچه در ماه رمضان واجب است اما برای تمام ایام سال به ویزه روزهای پنجشنبه و دوشنبه به جز اعیاد قربان و فطر سفارش شده است از سوی دیگر در طب اسلامی برای کسانی که قضای روزه دارند روزهای معتدل سال سفارش شده است که بهار بهترین فصل آن است.
این استاد پزشکی جامعه المصطفی العالیمه تأکید کرد: البته روزه گرفتن بسته به طبایع چهارگانه انسان دارد. ممکن است کسی برای روزه گرفتن در فصل پاییز اذیت شده اما در فصل بهار بتواند به آسانی این کار را انجام دهد.
وی افزود: اما نوع تعادلی که در طب اسلامی دیده شده این است که روزه را به شکل یک فرایند مستمر در طول سال توصیه می‌کند تا بدن یک پالایش مستمر را داشته باشد. 
captcha