تدبیر الهی در رنگ‌های طبیعت
کد خبر: 3584923
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹
بهار در آیات و روایات/

تدبیر الهی در رنگ‌های طبیعت

گروه شهرستان‌ها: رنگ‌های گل‌ها، درختان، میوه‌ها، آسمان، زمین و ...، و در یک کلام همه رنگ‌های طبیعت، نشانه‌هایی از تدبیر خداوند متعال است و فصل بهار با طبیعت رنگارنگ خود، فرصت مغتنمی برای بیشتر اندیشیدن در نعمت‌های رنگارنگ خداوندی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، الهام گرفتن از طبیعت به ویژه در فصل بهار، زمینه‌ساز خلق آثار هنری متنوعی توسط نقاشان و هنرمندان شده است؛ تنوع رنگ‌ها و طرح‌ها در فصل بهار، تابلوی زیبایی از نقاشی خالق متعال را در طبیعت بهاری خلق کرده است.
قرآن كريم همواره با اشاره به آسمان، زمين، خورشيد، ريزش باران، رويش گياهان، وزش باد و ... از اقسام مختلف طبیعت و لزوم شناخت آن‌ها سخن گفته است.
در قرآن كريم بيش از 750 آيه با اشاره به ظواهر متفاوتی از طبيعت، جلوه‌ها و زیبایی‌هایی از آن را توصیف می‌کند که مطالعه، تفکر و تدبر در این آیات و نعمت‌های الهی می‌تواند ما را بیش از پیش به شناخت اصل خلقت جهان و آفریننده متعال رهنمون سازد.
بهار در کنار همه زیبایی‌های ریز و درشتش، با گستراندن پهنه‌ای از رنگ‌های متنوع، فصل چشم‌نواز و دلربایی به خصوص برای هنرمندان و اهل ذوق است؛ آسمان آبی، دشت‌های سرسبز، شکوفه‌های زیبا و متنوع و گل‌های رنگارنگ از فصل بهار فصلی با ترکیب رنگ‌های گوناگون می‌سازد و مناظر جذابی را در معرض دید انسان قرار می‌دهد.
قرآن کریم هم در آیات مختلف به توصیف رنگ‌ها پرداخته است، به عنوان مثال در آیه 69 سوره بقره «قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنَا مَا لَوْنُهَا قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ، گفتند: از پروردگار خود بخواه كه براي ما روشن سازد چه رنگي داشته باشد؟ گفت: خداوند مي‏‌گويد: گاوي باشد زرد يك دست كه رنگ آن بينندگان را شاد و مسرور سازد»، بر نقش رنگ‌ها در ایجاد سرور تاکید کرده است.
مطالعه آیات الهی نشان می‌دهد که خداوند متعال در قرآن کریم، از رنگ‌هایی مانند سبز، زرد و سفید به عنوان رنگ‌های شادی‌آفرین و جلب توجه کننده یاد کرده است؛ به عنوان مثال در آیه 76 سوره رحمن «مُتَّكِئِينَ عَلَى رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ، بر بالش سبز و فرش نيكو تكيه زده‏‌اند» و آیه 46 صافات «بَيْضَاءَ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ، [باده‏‌اى] سخت‏ سپيد كه نوشندگان را لذتى [خاص] مى‏‌دهد.» از رنگ سبز و سفید در توصیف زندگی بهشتیان و نوشیدنی‌های آن‌ها استفاده کرده است.
همچنین برای توصیف چهره‌های جهنمی در قرآن کریم، «يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَكَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ، [در آن] روزى كه چهره‌هايى سپيد و چهره‌‏هايى سياه گردد، اما سياهرويان [به آنان گويند] آيا بعد از ايمانتان كفر ورزيديد پس به سزاى آنكه كفر مى‌ورزيديد [اين] عذاب را بچشيد.» (106، آل‌عمران) از رنگ سیاه استفاده شده است.
آیه 27 سوره فاطر «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَ حُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ، آيا نديده‏‌اى كه خدا از آسمان آبى فرود آورد و به [وسيله] آن ميوه‌هايى كه رنگ‌هاى آن‌ها گوناگون است، بيرون آورديم و از برخى كوه‌ها، راه‌ها [و رگه‌‌ها]ى سپيد و گلگون به رنگ‌هاى مختلف و سياه پر رنگ [آفريديم].» یکی دیگر از توصیف‌های زیبای قرآن درباره علت پیدایش رنگ‌های میوه‌ها به عنوان یکی از نعمت‌های الهی است که انسان را به تامل وامی‌دارد.
رنگ‌ها به گونه‌ای بین انسان با پدیده‌های هستی ارتباط برقرار کرده است که گوئی بین رنگ‌ها و همه جزئیات زندگی ما تعامل قوی وجود دارد و از این‌رو است که گاهی اوقات، انسان‌ها برای بیان احساسات خود، از رنگ‌ها استفاده می‌کنند؛ یا گاهی هم برای بیان احساسات درونی طرف مقابل از زبان رنگ بهره می‌گیرند، به گونه‌ای که مثلا در آیه 60 سوره زمر آمده است: «وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَكَبِّرِينَ، و روز قيامت كسانى را كه بر خدا دروغ بسته‏‌اند، روسياه مى‌‏بينى، آيا جاى سركشان در جهنم نيست.»
بی شک این آیات الهی نشان می‌دهد که رنگ‌های گل‌ها، درختان، میوه‌ها، آسمان، زمین و ...، و در یک کلام همه رنگ‌های طبیعت، نشانه‌هایی از تدبیر خداوند متعال است و فصل بهار با طبیعت رنگارنگ خود، فرصت مغتنمی برای بیشتر اندیشیدن در نعمت‌های رنگارنگ خداوندی است.
خدایا به ما توفیق تفکر، تدبر و صداقت عنایت کن تا با یکرنگی بتوانیم در رنگ‌های متنوع طبیعت بیش از پیش بیندیشیم و با استفاده درست از آن‌ها، شکرگزارت باشیم.
captcha