به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با گذشت 38 سال از انقلاب و بیش از 10 سال از ورود صنعت گیم به کشور، بازی جامعی در حوزه انقلاب اسلامی ساخته نشد. بازی که بتوان در شأن نظام جمهوری اسلامی دانست. تا اینکه دانشجویی به نام عماد رحمانی که پایاننامهاش در حوزه انقلاب اسلامی بود، محتوای غنی را تهیه کرده و در اختیار مرکز هنرهای رقومی بسیج گذاشت. عماد رحمانی، مدیرعامل شرکت رسانا شکوه است که چندین بازی ارزشی و انقلابی را دردستور کار قرار داده است. زمانی که وی سه سال پیش این محتوای غنی انقلابی را در اختیار مرکز هنرهای رقومی بسیج قرار داد، مهدی جعفری، مدیرعامل مرکز همه حمایتهای لازم را از این بازیساز داشت تا امروز شاهد ساخت این بازی انقلابی باشیم. تا جایی که جعفری، ضامن این بازیساز در یکی از بانکهای کشور شد تا بتواند وامی را دریافت کند و ادامه کار را پیش ببرد.
عماد رحمانی مدیرعامل مؤسسه رساناشکوه با اشاره به روند ساخت بازی ایران 57 گفت: نگارش بازینامه این اثر را از سال 92 و در دوره کارشناسی ارشدش آغاز کرده و سپس با حداقلهای مالی و حمایتی تولید این بازی را شروع کرده است.
وی ادامه داد: با این هزینهها نمیتوان با هجمه بازیهایی همچون «انقلاب 1979» مقابله کرد؛ چرا که این بازیها با دهها برابر هزینه تولید بیشتر ساخته شدهاند.
مدیر مؤسسه رسانا شکوه کویر تصریح کرد: بازیسازان ایرانی ظرفیت بسیار خوبی در تولید بازی دارند، اما واقعیت این است که با بودجهای پایین نمیتوان یک بازی فاخر و در شأن انقلاب اسلامی ایران تولید کرد.
رحمانی به مستند بودن بازی «ایران 57» تأکید کرد و گفت: برای بازی بیش از 100 صفحه سند رسمی و 700 صفحه تحقیقات تهیه شده تا بازی از هر لحاظ قابل استناد باشد. در بازی روایتی از انقلاب از تاریخ 20 اردیبهشت 57 تا 26 دی 57 یعنی تاریخ خروج همیشگی شاه از کشور ارائه میشود.
همچنین وی در بخش دیگری از صحبتهایش از مشکلات کار گفت: از سال 92 پس از آماده شدن طرح و پیشرفت تولید تلاش خود را در راستای جذب حامی آغاز کردیم اما متأسفانه هیچگونه پالس مثبتی دریافت نکردیم. کار در مرحله ناامیدی محض قرار داشت که بالاخره مرکز هنرهای رقومی بسیج قدم به جلو گذاشت و با حمایت لحظهای این سازمان روند تولید شتاب بیشتری گرفت اما با این مقدار حمایت، بازی ایران 57 را نمیتوان در شأن انقلاب اسلامی تکمیل کرد.
برخلاف بسیاری از اظهارنظرها که بازی ایران 57 در مقابل انقلاب 1979 ساخته شده است، عماد رحمانی، بازیساز ایران 57 گفت: بازی «ایران 57» در جهت مقابله با این بازی ساخته نشده و همانطور که گفتم، تیم ما این بازی را از سال 92 در دست ساخت دارد و حتی اواخر سال گذشته اطلاعاتی از بازی ما در اختیار رسانهها قرار گرفت. بازی انقلاب 1979 بازی متوسطی است که بههیچ وجه مستند نبوده اما ادعا میکند که یک بازی تاریخی و مستند است. باید باور داشت این بازی با دهها برابر هزینه و حمایت مستقیم آمریکا و اپوزیسیون خارج از کشور به ثمر نشسته است اما ما با هزینههای حداقلی و دهها برابر کمتر از این پروژه در حال تولید ایران 57 هستیم و واقعا نمیتوان انتظار معجزه داشت.
وی بیان کرد: بازی «ایران 57» با حداقلهای مالی و حمایتی ساخته میشود و به همین دلیل سعی کردهایم تا بهجای ساخت یک پروژه بزرگ، یک پروژه کوچک اما با کیفیت بالا بسازیم تا مخاطب از آن استقبال کند.
وی تأکید کرد: بدون تردید به لحاظ نیروی انسانی و دانش تولید این آمادگی در ما وجود دارد که اثری قابل رقابت و با کیفیت درخور تولید کنیم اما بهخاطر اینکه این بازی ابعاد و منافع ملی را شامل و به نوعی شناسنامه انقلاب اسلامی در این حوزه محسوب میشود، امیدوار هستیم از لحاظ مالی به شرایط مناسب رسیده و حمایتهای بیشتری به این پروژه که با دهها برابر هزینه کمتر از نمونه آمریکایی در حال تولید است اختصاص پیدا کند.
این بازی انقلابی از سه سال پیش توسط یک بازیساز جوان و با حمایت یک مدیر انقلابی آغاز شد و شاید اگر مسئولان صنعت گیم بیش از این به فکر ساخت یک بازی میشدند، امروز بازی ضد انقلاب «انقلاب 1979» به ثمر نمیرسید و در سطح بینالملل سروصدا به پا نمیکرد.
بسیج حامی بازی ایران 57
مهدی جعفری، رئیس مرکز هنرهای رقومی بسیج اظهار کرد: در مرکز هنرهای رقومی بسیج زیرمجموعههای مختلفی از جمله مرکز پژوهش وجود دارد که وظیفهاش رصد موضوعات مختلف از جمله ایرانهراسی و موضوعات مرتبط با نظام جمهوری اسلامی ایران است. بهخصوص پس از تولیدات غربیها از جمله فیلم ضد ایرانی «آرگو»، تصمیم گرفته شد تا به تولید محصولات فرهنگی ورود جدی کنیم.
وی افزود: برای ساخت بازی «ایران 57» با مؤسسه رساناشکوه به توافق رسیدیم که بعد از جلسات متعدد کارشناسی در موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بازینامه این اثر در سطح بسیار خوبی نگارش شد.
وی بیان کرد: پس از ورود به مرحله تولید، حمایتهای تجهیزاتی بسیار خوبی از این استودیو انجام دادیم و خوشبختانه تولید این بازی به خوبی انجام شده و مراحل پایانی را سپری میکند.
جعفری خاطرنشان کرد: بسیج، بازیهای رایانهای را بسیار جدی گرفته و علاوه بر بازی «ایران 57» عناوین دیگری نیز با موضوعات ملی در دست تولید قرار دارد.
وی بیان کرد: به دنبال پر کردن گزارش کار نبوده و میخواهیم عناوینی از سوی مرکز منتشر شوند که هم از لحاظ فنی و هم محتوایی در سطح بالایی باشند تا تاثیرگذاری مناسب خود را بگذارند.
داستان بازی «ایران 57» درباره فردی به نام «ایلشن» است که پدر خود را در 15 خرداد 1342 از دست میدهد و سپس بههمراه عموی خود که یک فعال مارکسیستی است به تهران میآید. ایلشن که در آن برهه سن زیادی ندارد، پس از مشاهده فعالیتهای خشونتآمیز این گروه از جمله ترور «مجید واقفی» از این گروه جدا شده و راه خود را جدا میکند.
برهه تاریخی بازی از 20 اردیبهشت 57 تا 26 دی 57 یعنی خروج شاه از ایران است. این بازی تلفیقی از اکشن و ماجرایی است. در برههای که «ایلشن» هنوز در گروه مارکسیستهاست، بازی وجهه اکشن دارد و پس از تغییر رویکرد او، بخش ماجرایی بازی برجسته میشود.
در همین راستا حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، وعده حمایت کامل رسانهای و تبلیغاتی از بازی «ایران 57» را داد و گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای از تمام ظرفیت خود برای عرضه هر چه بهتر و گستردهتر این بازی استقبال خواهد کرد؛ چرا که «ایران 57» برخلاف بازی «انقلاب 1979» یک بازی کاملا مستند است.
بازیهای رایانهای؛ رسانهای تأثیرگذار
بازی ایران 57 توسط عماد رحمانی ساخته شد، عرضه شد، در اختیار گیمرهای ایرانی قرار گرفت و تمام شد. عماد رحمانی که در مراسم رونمایی از بازی فریاد میزد که مسئولان به هوش باشید و بدانید که صنعت گیم نیازمند حمایت است؛ بنابراین صنعت گیم نیازمند حمایت است و تا حمایت نباشد، نمیتوانیم شاهد کار فاخر باشیم و از طرفی هم دشمن از آنسوی مرزها بازیهایی را تولید میکنند که بر خلاف فرهنگ کشورمان است. آنها بازیهایی را تولید میکنند که تاریخمان را تحریف میکنند. تحریفهایی که ذهن نسل امروز انقلاب را درگیر میکند و خطرات بسیاری برای جامعه دارد. مسئولان به ویژه مسئولان صنعت گیم باید از خواب خرگوشی برخیزند و صنعت گیم را جدی بگیرند. مسئولان باید به این باور برسند که صنعت گیم به عنوان رسانهای تأثیرگذار میتواند تأثیرداشته باشد.
همچنین در بخش گرافیک فنی جزییات بسیاری در بازیهای اکشن سوم شخص دیده میشود، زیرا با توجه به نزدیکی دوربین به کاراکتر در بخش اول باید به طراحی کاراکتر با کیفیت بسیار بالا توجه کرد و جزییات کاراکترهای امروز بالای 20000 پلی گان است که به نظر کارگردان فنی دارا بودن 35000 تا 40000 پلی گان برای شخصیت اصلی در بازی ما عدد مناسبی است و برای دشمن عدد 15000 تا 20000 در نظر گرفته شده است.