مرکز هنرهای رقومی بسیج و انتظارات عمومی
کد خبر: 3584935
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۸

مرکز هنرهای رقومی بسیج و انتظارات عمومی

گروه شبکه‌های اجتماعی: مرکز هنرهای رقومی بسیج می‌تواند در راستای بیانات فرماندهی معظم کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) مبنی بر توجه ویژه به بخش فرهنگ و زمینه‌سازی هر چه بیشتر و بهتر برای صدور دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران به سایر نقاط جهان، همکاری مؤثری با سایر تولیدکنندگان و فعالان این عرصه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بازی‌های ویدئویی و پویانمایی به لحاظ تأثیرگذاری خود در زمینه فرهنگ‌‌سازی، رشد و تکوین شخصیت فرهنگی و علمی و ایفای نقش‌های آموزشی و کمک آموزشی و همچنین پر کردن بخشی از اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف جامعه از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار می‌باشند. بنا به اهمیت مزبور، توجه بیش از پیش به برنامه‌ریزی برای تولید محصولات فرهنگی جدید (همچون بازی‌های ویدئویی ، پویانمایی و نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای) و اهتمام ویژه به امر نخبگان جهت شناسایی و ساماندهی آنان به منظور بهره‌گیری بهتر از این قشر ممتاز از ضرورت بالایی برخوردار است. مرکز هنرهای رقومی بسیج برای برنامه‌ریزی و حمایت از فعالیت‌های مرتبط در تمامی زمینه‌های فرهنگی، هنری و فنی صنعت بازی‌های ویدئویی، پویانمایی و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، تأسیس شده است.

سازمان بسیج پس از دوران دفاع مقدس رویکرد خود را برمبنای فرهنگی قرار داد و تلاش کرد برای این نگاه و رویکرد زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند یکی از زیرساخت‌هایی که خلأ آن در بسیج حس می‌شد «مرکزی برای هنرهای قومی» برای پویانمایی و بازی‌های کامپیوتری بود که خوشبختانه این مرکز با شعباتی در سراسر کشور این ظرفیت به وجود آمد تا جوانان‌مان که توانایی کار در این عرصه را دارند، در این مرکز گردهم آمدند و پیشرفت هایی را رقم زدند.

هدف این مرکز زمینه‌سازی و ترویج مبانی فرهنگی و هویت انقلابی، اسلامی و ایرانی، مقاومت، دفاع مقدس و گسترش فرهنگ و تفکر بسیج در عرصه هنرهای رقومی می‌باشد. همچنین رونمایی از چندین محصول با محتوای انقلاب اسلامی ایران و همچنین پیگیری کردن مبانی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی محترم سازمان بسیج مستضعفین، از جمله اهداف مرکز هنرهای رقومی(دیجیتال) در سال جاری بوده است.

از جمله وظایف مرکز هنرهای رقومی بسیج می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور به منظور رشد و ارتقای صنعت‌ هنرهای رقومی در راستای اهداف بسیج، تدوین استانداردهای لازم جهت بررسی کمی و کیفی، در راستای برنامه حمایت از فعالان عرصه هنرهای رقومی، برنامه‌ریزی و حمایت از اجرای دوره‌های آموزشی و پژوهشی با هدف تقویت مبانی نظری، علمی و کاربردی اسلامی و ایرانی در حوزه هنرهای رقومی، حمایت و مشارکت در همایش‌ها و جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای در حوزه هنرهای رقومی، ایجاد زمینه و برگزاری رقابت‌های علمی، فنی، فرهنگی و هنری میان دست‌‌اندرکاران فعال در عرصه هنرهای رقومی به منظور ارتقا و رشد کمی و کیفی این صنعت در بسیج، تلاش در جهت توسعه همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای اسلامی در زمینه هنرهای رقومی اشاره کرد.

مرکز هنرهای رقومی بسیج می‌تواند در راستای بیانات فرماندهی معظم کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه ای(مدظله العالی) مبنی بر توجه ویژه به بخش فرهنگ و زمینه‌سازی هر چه بیشتر و بهتر برای صدور دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران به سایر نقاط جهان،همکاری مؤثری با سایر تولید کنندگان و فعالان این عرصه داشته باشد.

درواقع مرکز هنرهای رقومی بسیج برای برنامه‌ریزی و حمایت از فعالیت‌های مرتبط در تمامی زمینه‌های فرهنگی، هنری و فنی صنعت بازی‌های ویدئویی ، پویانمایی و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای ، تأسیس شده است.

مرکز هنرهای رقومی بسیج در 25 مرکز راه‌اندازی شده است که می‌توان به البرز، اصفهان، کاشان، شاهرود، یزد، بوشهر و... اشاره کرد.

همچنین تا کنون مرکز هنرهای رقومی بسیج یک هزار چهارصد و نود و پنج دقیقه انیمیشن، سیصد و نود و شش دقیقه موشن گرافیک و 14 عنوان بازی و نرم‌افزار تولید کرده است. ترجمه، چاپ و تالیف کتاب مرجع آموزش تخصصی حوزه هنرهای رقومی در 27 جلد و آموزش 670 در 3 سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته، چاپ 170 شماره روزنامه پویا نما و برگزاری چهار دوره همایش پویاگران انقلاب اسلامی از دیگر فعالیت‌های مرکز به شمار می‌رود.

مرکز هنرهای رقومی بسیج، مسیر حساس و پرخطری را پیش‌رو دارد و همه باید برای موفقیت آن تلاش کنند. بدیهی است، برای برقراری ارتباط با جامعه در عصر امروز، نیازمند سخن گفتن با ابزارهای امروزی هستیم. همچنین مرکز براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شیعه باید از مهم‌ترین شیوه‌های تبلیغ، برای پیش‌برد اهداف اسلام استفاده کند، همه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و دیجیتال انجام خواهد داد تا سخن مقام معظم رهبری چراغ راهی در این مسیر محقق شود.

قابلیت‌های عظیم و ظرفیت‌های کشور برای نشان دادن قدرت و فعالیت‌های بسیج به جهانیان است و این میدان، یک فرصت طلایی برای ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی در سطح دنیا است و این فضا، می‌تواند به خوبی همه چیز را آن طور که هست، نشان دهد و محدودیتی در نمایش حقیقت‌های جنگ و دفاع مقدس ندارد. اینجا، میدانی است که به سادگی می‌شود پیام‌ها و واقعیت‌ها را بازگو کنیم چرا که قدرت تفکر، خلاقیت، تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی را بسیار بالا و سرمایه‌های عظیمی در زمینه‌های تاریخی و مذهبی، هنر و فرهنگ و حتی نقاشی و موضوعات انقلاب، دارد که می‌تواند از لحاظ مضمون و محتوا در خلق آثار، پیشتازی کنند.

تولید انواع پویانمایی، بازی‌های رایانه‌ای با محتوای انقلاب اسلامی و نرم‌افزارهای چند‌رسانه‌ای و همچنین حمایت از تولید‌کنندگان این محصولات در دستور کار این مرکز قرار دارد و در همین راستا نیز مراکز مختلفی در کل کشور تجهیز و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

کشور و ملت ما حامل یک پیام ناب برای کل جامعه بشری است و فضای مجازی یک فرصت خوب و ارزشمند است و در هنر‌های رقومی ما می‌توانیم خیلی زود و با کمترین هزینه به تاریخ‌های دور، بدون وابستگی به نما‌ها و زیرساخت‌های گران‌قیمت و پرهزینه برویم. تولید هنربنیان و دانش‌بنیان با قابلیت تغییر می‌تواند در کشور ایجاد اشتغال کند این عرصه ویژگی بسیار مهمی دارد که می‌تواند از مصادیق اقتصاد مقاومتی باشد و این هنر باید بتواند زمینه اشتغال را برای جوانان در کشور فراهم کند.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در این مراکز انجام گیرد بحث آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب است و مرکز قرار است افراد بیشتری را تحت آموزش قرار دهد تا بتواند از این ظرفیت‌های خوب استفاده و برخی از کمبودها را برطرف کند.

هنر باید دین خود را به شهدا و دفاع مقدس ادا کند که در این میدان می‌توان به‌سادگی صحنه‌های جنگ را بدون هیچ خطری از طریق فضای مجازی بازسازی کرد و باید تلاش کنیم تا جایگاه بسیج را در عرصه‌های فرهنگی و هنری به جهانیان نشان دهیم تا بتوانیم پیام شهدا و خانواده‌های آنها را به گوش جهانیان برسانیم.

مرکز هنرهای رقومی بسیج باید بتواند در کل کشور گسترش پیدا کند که البته هم‌اکنون توانسته در نیمی از استان‌ها شعبه ایجاد کند، باید این مرکز بتواند جوانانی که استعداد در این زمینه‌ها دارند را یافته و حمایت کرده و آموزش دهد تا کارهای فاخر و تاثیرگذار را از این مرکز شاهد باشیم. این مرکز نباید متکی به کمک‌های مالی دولتی باشد کاری که تولید می کنند فاخر باشد و بتواند بر روی پای خود ایستاده و مخاطب را جذب کند. اقتصاد فرهنگ شدن را از این مرکز انتظار می‌رود.

captcha