نوروز بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ماست
کد خبر: 3584975
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

نوروز بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ماست

گروه اجتماعی: محقق و مدرس دانشگاه گفت: بهتراست بدانیم که نوروز بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ماست و هدف اصلی آن تشویق و ترغیب، انتقال نوع نگرش و رویکردهای رفتاری حسنه به سمت پایداری و حیات طیبه است

اکبر غاربی محقق، مدرس دانشگاه و روزنامه نگاراردبیلی درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، با اشاره به موضوع تبیین سبک زندگی اسلامی در اعیاد، تصریح کرد: یکی از مهمترین نیاز بشر در دوران حیات خویش، توجه به نحوه و  نوع زندگی و در واقع «چگونه زیستن»اوست و اهمیت آن به قدری است که خداوند در آیه شریف 21 سوره مبارکه احزاب به روشنی و صراحت پیامبر گرامی اسلام(ص)را بعنوان نمونه و سرمشقی نیکو و پسندیده در راه و رسم زندگی به همگان معرفی می فرماید.
 فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث با اشاره به رویدادهایی که  بصورت سنت های خوب و یا گاها بطور نادرست بمناسبت این ایام انجام می شود،گفت: وقتی از سبک زندگی صحبت می شود، در کل نوعی حرکت و شیوه و پیروی از راه و رسمی معین و مشخص در قالب چارچوب های خاص و استوار است، به نوع رفتار و شیوه زندگی معنا می شود.
کارشناس امور فرهنگی واجتماعی گفت: هدف ما، بیان مطالبی است که با توجه به تغییراتی که به دلایل مختلف سعی در به انحراف کشیدن یک فرهنگ اصیل سنتی و باستانی از طرف برخی افراد و اقشار می شود، بتوانیم به یکسری اصول و سنت های حسنه پایدار اشاره کنیم تا این سنت دیرینه که می تواند بر پایداری زندگی ما استوار باشد، منحرف نشده و در بهتر زندگی کردن ما تاثیر بگذارد.
این محقق ادامه داد: «عید نوروز»یکی از مهمترین و باستانی ترین آمیزه ای از جشن و مراسمی است با ثبت جهانی که تقریبا در تمامی کشورها از جمله میهن اسلامی مان ایران، در اغاز فصل بهار و نخستین ماه شمسی با برنامه های ویژه و خاصی برگزارمی شود.
وی یادآور شد: بدون تردید یکی از مهمترین اهداف این مناسبت دیرینه که با یکسری رویدادهای ائینی و فرهنگی بویژه برخی مناسبت ها از قبیل بازی های بومی و محلی، غذاهای مخصوص، عیدی دادن بزرگتر ها به کوچکترها، پوشیدن لباس های نو، اجرای موسیقی، دارابودن ادبیات و بیان های شفاهی خاص، عیادت از بزرگترها بویژه بیمارها در قالب صله ارحام، یادکردن رفتگان فامیل بویژه شهدا، خواندن دعا و پرداختن به مسایل معنوی و ... همراه است، در واقع همانطوریکه از دعای تحویل سال استنباط و الگوبرداری می شود، هدف اصلی ایجاد تغییر و تحولی خاص می باشد.
 غاربی اضافه کرد: همانطوریکه طبیعت نیز تغییر و تحول می یابد و انسان هم جزیی از این طبیعت و عالم هستی است. باید طوری برنامه ریزی کرد که این تغییر و تحول منتج به رویدادهای سازنده شود نه مخرب، که متاسفانه گاها بخاطر برخی بی توجی ها و بی احتیاطی ها و رعایت نکردن هشدارهای سلامتی و امنیتی و شئون و سبک زندگی منجر به پشیمانی و صدمات و آسیب های جبران ناپذیری می شود که همه ساله نمونه های بارز آن را در قالب های مختلف از جمله آتش بازی های چهارشنبه سوری و انفجارهای حاصل از مواد محترقه، سوء تغذیه، مشکلات اقتصادی به دلایل متعدد و ... شاهد هستیم که به دلیل فراموش کردن هدف اصلی عید نوروز می باشد.
 وی گفت: بهتراست بدانیم که نوروز بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ماست و هدف اصلی آن تشویق و ترغیب، انتقال نوع نگرش و رویکردهای رفتاری حسنه به سمت پایداری و حیات طیبه است که در فعالیت هایی نظیر اصلاح سبک زندگی، احترام به طبیعت و منابع آبی و خاکی و گیاهی، خانه تکانی با هدف حفظ محیط زیست است.
این روزنامه نگار گفت: البته نباید فراموش کرد که یکی از مهمترین رویکردهای خانه تکانی در بحث روحی و روانی و دل آدمی است که در واقع از مهمترین جنبه های رفتاری عید نوروز تجدید و تقویت زمینه های معنوی و روحانی است. همچنین نقش و حضور پررنگ زنان و کودکان در خانواده ها و جامعه که مخصوصا امروزه متاسفانه به دلیل گسترش روابط و تعاملات فضای مجازی و ترویج فرهنگ اشتغال خانم ها در خارج از منزل «بدون توجه» به نقش اصلی زن در خانواده، باعث تضعیف بنیان و جایگاه مقدس خانواده و تضعیف معنویت در جامعه شده است.
captcha