استقبال از سال نو با دستگیری از نیازمندان
کد خبر: 3585078
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

استقبال از سال نو با دستگیری از نیازمندان

گروه اجتماعی: یکی از سنت‌های عید نوروز دید و بازدید است که در فرهنگ اسلامی آمده که اگر کسی مومنی را زیارت کند،گویا خدا را در عرش زیارت کرده و کسی که در راه دیدن مومن به مشکلی برخورد کند خدا هفتاد مشکل از او را برطرف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، از آداب و سنن دیگر عید نوروز صلح و آشتی دادن است که میان ایرانیان رسم است، دل های کینه ورز را به هم نزدیک می کردند و صلح می دادند و این از پیام های بسیار ارزشمند قرآن است که بین مومنین صلح ایجاد کنید تا روابط اصلاح شود.
 
از دیگر آداب در عید نوروز نو پوشی و تمیز پوشی است که از ارزش های بزرگ اسلام هم محسوب می شود،همچنین مصاحفه و دست دادن از آداب دیگر عید است و در روایات آمده تا دستان مومنین در دست یک دیگر است همچون برگ پاییز گناهانشان می ریزد.
 
یکی از چیزهایی که اسلام به نوروز تزریق کرده صله قبور است و این که مردم از اموات و گذشتگان یاد می کند این سنت از ادیان الهی است و مختص به اسلام نیست . زیارت قبور سنت بسیار شایسته و بایسته است.
یکی از زیباترین چیزهایی که اسلام به عید نوروز تزریق کرده، قرین شدن تحویل سال با دعا است و پیوند تحویل با دعا از افتخارات اسلام است که این سنت باستانی را بازسازی کرده است و یکی از لحاظات نورانی وشکوه‌مند لحظه تحویل سال در زیارتگاه های معصومین‌(ع) است، که هزاران هزار نفر لحظات تحویل سال را در جوار حرم اهل بیت‌(ع) با حالات دعا و نیایش آغاز می کنند.

عید نوروز فرصتی مناسب برای تقسیم شادی‌هاست

حجت‌الاسلام حسنی مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور و فرهنگیان استان اردبیل در آستانه عید نوروز درگفت وگو با خبرگزاری ین المللی قرآن(ایکنا)ازاردبیل، تصریح کرد: عید نوروز فرصتی مناسب برای تقسیم شادی هاست ، عید نوروز فرصتی خوب برای صله رحم و رفع کدورت ها و  کینه ها از زندگی و کاشت صفا و صمیمیت و مهر و محبت در خانواده ها و جامعه است.
 
وی با بیان روایتی از رسول خدا(ص) گفت: آن حضرت می فرماید«هرکس بنده ای را شاد کند مرا شاد کرده و هرکس مرا شاد کند خدا را شاد کرده است» و همچنین حضرت امام باقر(ع) می فرماید«شاد کردن مؤمن بالاترین درجه ایمان است » پس پیشوایان دین شاد کردن دیگران را توصیه می کردند و حتی بالاتر از آن شاد کردن دیگران را از صفات ایمان می شماردند و خود ایشان در شاد کردن دیگران اقدام می کردند.
حسنی ادامه داد: چه خوب است در این روز آن ها را الگوی خویش قرار داده و سیره آن ها را در شاد کردن مردم در پیش بگیریم.
وی با بیان آیاتی از قرآن کریم افزود:  خداوند در قرآن می فرماید«اِنَّ اللهَ یَأمُرُبِالعدلِ و الإحسان »خداوند در این آیه انسان ها را به بر پاداشتن عدل و احسان امر می کند و در جای دیگر می فرماید «و ما اَنفقتُم مِّن شیءٍ فهو  یُخلِفهُ و هو خَیرُ الرازقین» خداوند در این آیه اعطاء عوض را به شخص احسان کننده بر عهده گرفته است و در جایی دیگر خداوند انفاق کنندگان را تشبیه به دانه ای می کند که با کاشتن آن هفت صد برابر پاداش می گیرد «مثل الذین یُنفِقونَ اَموالَهُم فی سَبیلِ اللهِ کمثل حَبّةِ أنبَتَت سَبعَ سنابل ».
حسنی افزود: خداوند متعال احسان کنندگان را دوست دارد و سیره ی انبیاء و اولیای الهی بر این بود که همیشه نسبت به نیازمندان دستشان باز بود و خود ایشان به سراغ نیازمندان می رفتند نه این که منتظر بمانند تا نیازمند به سراغ آنان بیاید وی اضافه کرد: در آستانه عید نوروز ما باید به سراغ نیازمندان برویم و اگر احساس کنیم در نزدیکی خودمان و یا همسایگان و فامیل کسی است نیازمند باشد سراغشان را گرفته و در حد توان کمک کنیم.
مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه پیام نور و فرهنگیان استان اردبیل گفت: یکی از سنت های حسنه در ایام عید سنت دید و بازدید است و این سنتی است دینی و علت تائید این عید  باستان به دست اهل بیت (ع) بر مبنای این سنت حسنه است. توصیه دینی ما صله رحم و گذشت است و قطع رابطه با اقوام و دوستان مورد مضمت دین است.
وی در پایان با بیان روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) گفت: آن حضرت می فرماید«بهترین اخلاق دنیا و آخرت این است که کسی به تو ظلم کرده عفو کنی و کسی تو را محروم کرده تو محروم اش نکنی و کسی از تو قطع ارتباط کرده تو صله رحم نمایی».
گزارش از: سیما میرقاسمی
captcha