امکان تحصیل بین رشته‌ای قرآنی ویژه دانشجویان ارشد
کد خبر: 3585113
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
در پانزدهمین جلسه کارگروه توسعه آموزش عالی قرآنی مطرح شد:

امکان تحصیل بین رشته‌ای قرآنی ویژه دانشجویان ارشد

گروه دانشگاه: بر اساس آئین‌نامه تحصیل بین‌رشته‌ای قرآنی در کارشناسی ارشد، دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های مختلف می‌توانند در کنار واحدهای رشته اصلی خود چند واحد از رشته‌های علوم و معارف قرآنی را بگذرانند و در نهایت در صورت دلخواه پایان‌نامه خود را در موضوع میان‌رشته‌ای قرآنی انتخاب نمایند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پانزدهمین جلسه کارگروه توسعه آموزش عالی قرآنی با تاکید بر تدوین آئین‌نامه‌ تحصیل بین‌رشته‌ای قرآنی در کارشناسی ارشد اسفندماه جاری برگزار شد.

کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، با استناد به واگذاری مسئولیت حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور عالی‌ترین مقامات مسئول آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه، معاونان آموزشی، پژوهشی و بین‌الملل وزارت علوم و مدیران ارشد سایر بخش‌‌های موثر در آموزش عالی کشور برای هدایت، راهبری و هماهنگی ستادی کلیه فعالیت‌‌های این دو حوزه و در نتیجه مدیریت تولید دانش قرآنی و تربیت نیروی انسانی نظام توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شده است.
این دو کارکرد از مهم‌ترین کارکردهای پشتیبانی نظام توسعه فرهنگ قرآنی است که در مدل تعریف شده در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تامین آن بر عهده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نهاده شده است.

در این راستا و در پانزدهمین جلسه کارگروه توسعه آموزش عالی قرآنی که با حضور مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور ابوالفضل خوش‌منش، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور تشکیل شد، بر ارتقاء شاخص‌های کیفی در رشته‌های علوم انسانی به ویژه در رشته‌های علوم قرآن و عترت و مطالعات میان‌رشته‌ای تاکید و لزوم تدوین پیش‌نویس «آیین‌نامه تحصیل بین‌رشته‌ای قرآنی در کارشناسی ارشد» مطرح شد.
 معاون آموزشی وزیر علوم با اعلام خبر تدوین پیش‌نویس «آیین‌نامه تحصیل بین‌رشته‌ای قرآنی در کارشناسی ارشد» که در راستای توسعه دوره‌های میان‌رشته‌ای قرآنی تدوین شده است، گفت: مخاطب این آئین‌نامه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های مختلف و علاقه‌مند به مطالعات قرانی است.

وی با اشاره به اینکه تاسیس رشته‌های جدید گامی در جهت توسعه دوره‌های میان‌رشته‌ای است اما این امر با مشکلات متعددی همراه است، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین مشکلات بر سر راه این مهم کمبود منابع درسی و مدرسان متخصص در رشته‌های جدید است. همچنین نبود بازار کار، فرایند زمان‌بر تاسیس، محدودیت بودجه برای تاسیس و هم چنین دامن زدن به معضل صندلی خالی در سال‌های آتی از دیگر مشکلات پیش‌رو است.

رئیس کارگروه توسعه آموزش عالی قرآنی ادامه داد: طبق این آیین‌نامه، به جای تأسیس رشته جدید، دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های مختلف می‌توانند در کنار واحدهای رشته اصلی خود چند واحد از رشته‌های علوم و معارف قرآنی را بگذرانند و در نهایت در صورت دلخواه پایان‌نامه خود را در موضوع میان‌رشته‌ای قرآنی انتخاب نمایند.
امکان تحصیل بین رشته‌ای قرآنی ویژه دانشجویان ارشد
شریعتی گفت: متن آیین‌نامه باید با آیین‌نامه‌های آموزش عالی انطباق داشته تا امکان اجرای آن در فضای دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

در پایان این جلسه که اواسط اسفندماه جاری برگزار شد، مقرر شد، کمیته‌ای با عضویت منتخبی از اساتید قرآنی، جهت بررسی زوایای مختلف این آیین‌نامه تشکیل شود تا در نهایت نسخه اصلاحی جهت بررسی مجدد به کارگروه پیشنهاد شود.


captcha