روابط مافیاگونه حاکم بر سینما، عرصه را برای اکران آثار دینی و قرآنی تنگ کرده است
کد خبر: 3585124
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
عطا سلمانیان:

روابط مافیاگونه حاکم بر سینما، عرصه را برای اکران آثار دینی و قرآنی تنگ کرده است

گروه هنر: کارگردان و بازیگر سینما گفت: یکی از آسیب‌های رایج در سینما ما به بحث اکران بر می‌گردد که به نظرم به هیچ وجه بر پایه عدالت استوار نیست، چون روابط مافیا گونه‌ای که بر سینما حاکم است، باعث شده فیلم‌های ارزشی فرصتی برای خودنمایی نداشته باشند.

عطا سلمانیان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره نحوه اکران فیلم‌های دینی و قرآنی در سینمای ایران اظهار کرد: متاسفانه یکی از آسیب‌های رایج در سینما ما به بحث اکران بر می‌گردد که به نظرم به هیچ وجه بر پایه عدالت استوار نیست، چون روابط مافیا گونه‌ای که بر سینما حاکم شده، باعث شده فیلم‌های ارزش فرصتی برای خودنمایی در سینما نداشته باشند. در این زمینه هم شرکت‌های پخش فیلم به نظرم نقش بسیاری ایفا می‌کنند.

وی افزود: جدا از روابط نادرستی که در برخی دفاتر پخش فیلم حاکم شده، باید بگویم که برخی نهادهای دولتی نیز درگیر این روابط نادرست شده‌اند. برای مثال اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در حوزه هنری رقم خورده به نوعی در راستای حمایت از فیلم‌هایی خاص است، درصورتی که حوزه هنری با در اختیار داشتن بیش از 50 سینما می‌توانست حامی کارهای ارزشی باشد. من این اتفاق را هم نشئت گرفته از اهمال و تاثیرپذیری حوزه هنری تصور می‌دانم.
روابط مافیاگونه حاکم بر سینما، عرصه را برای اکران آثار دینی و قرآنی تنگ کرده است
کارگردان فیلم «پرنده باز» گفت: من اهالی رسانه و منتقدان را نیز در به وجود آمدن فضای موجود دخیل می‌دانم، چون حمایت آنها از یک سبک خاص فیلمسازی باعث شده، فیلم‌های دینی و قرآنی به حاشیه رانده شوند، همچنین نحو تبلیغاتی که در صدا و سیما انجام می‌شود، عامل دیگری برای نامساعد شدن وضعیت اکران در سینماها است، چون نحوه پخش تیزر به آن نحو نیست که تماشاگر را علاقمند کند تا به سمت فیلم‌های دینی گرایشی پیدا کند.

وی اضافه کرد: برای نمونه به تبلیغ محصولات خارجی اشاره می‌کنم که مردم را نسبت به خرید کالاهای داخلی بی رغبت کرده، البته من رفتارهای موجود را هم به هیچ وجه نشئت گرفته از کینه ورزی نمی دانم، بلکه معتقدم حاکم شدن فرهنگ اقتصادی در سینما دلیل به وجود آمدن چنین اتفاقی شده است.

سلمانیان درباره اکران نوروزی فیلم «ماجرای نیمروز» هم این‌گونه اظهار کرد: سینمای ایران در سایه تنوع ژانر است که رشد می‌کند، پس اگر سینمای ما شرایط را به گونه‌ای رقم زند که در آن هم فیلم‌های نظیر «سلام بمبئی» فرصت نمایش داشته باشد هم کارهایی چون «ماجرای نیمروز» مطمئن باشید اتفاقات بسیاری خوبی در سینمای کشورمان رقم خورد.

وی در پایان گفت: وقتی می‌گویم از اکران فیلم‌های دینی در سینما حمایت شود، منظورم نیز این نیست که سینما فقط چنین کارهای را نمایش دهد، چون برای روشن ماندن چراغ سینما فیلم‌های گیشه نیز می‌بایست تولید شود، اما همانگونه که گفتم تمامی گونه‌ها به یک اندازه می‌بایست فرصت نمایش داشته باشند.
captcha