جشنواره هنر مقاومت، روایت‌گر ارزش‌های انقلاب در عرصه هنرهای تجسمی است
کد خبر: 3585144
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
طاهر شیخ الحکمایی:

جشنواره هنر مقاومت، روایت‌گر ارزش‌های انقلاب در عرصه هنرهای تجسمی است

گروه هنر: دبیر بخش حجم چهارمین جشنواره هنر مقاومت گفت: چهارمین جشنواره هنر مقاومت توانسته با نگاه جدید و جذاب به مفهوم مقاومت، روایت‌گر مناسبی برای ارزش‌های انقلاب باشد.

طاهر شیخ الحکمایی دبیر بخش حجم چهارمین جشنواره هنر مقاومت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تاثیرات این رویداد ارزشی در هنر اظهار کرد: خوشبختانه در بخش حجم جشنواره هنر مقاومت در این دوره (چهارم) شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم، زیرا از سه نسل در این اتفاق هنری اثر به نمایش در آمده بود. درضمن آثار بسیار نفیسی از اساتید بزرگی چون استاد عماد، استاد گروسیان، استاد قشقایی، استاد معماریان و... در جشنواره به نمایش در آمد که به بالا رفتن کیفیت فستیوال کمک شایان توجهی کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا از خارج از کشور نیز آثاری در جشنواره حضور داشت؟ گفت: دو کار خارجی  در جشنواره حضور داشت. دلیل این تعداد کم نیز این است که اولاً حمل و نقل کار حجم دشوار است. دوم این‌که در جشنواره این دوره بر خلاف سال‌های قبل ما هنرمندان خارجی را به عنوان میهمان در جشنواره نداشتیم، پس طبعاً کارهای حاضر نیز میزانشان کم شده، هرچند تلاش کردیم که دو اثر خارجی که در جشنواره حاضر است بالاترین کیفیت را داشته باشد.

این هنرمند با بیان این‌که نگاه به مفهوم مقاومت در میان کارهای به نمایش در آمده از استاندارد بالایی بهره می‌برد، تاکید کرد: بخشی از آثاری که در جشنواره هنر مقاومت به نمایش درآمد شکل روایی داشت. برای مثال مقاومتی که مردم فلسطین در مقابل جنایت صهیونیست‌ها از خود نشان می‌دهند، نمودی بود که در کارهای این جشنواره می‌توان آن را مشاهده کرد. بخش دیگر به قسمت غیرروایی جشنواره بر می‌گردد. در این قسمت مفاهیمی چون عروج، پرواز و... مد نظر قرار می‌گرفت بدون اینکه بخواهد روایتی پشت آن باشد، اما جدا از این دو دیدگاه، نگاه دیگری هم در جشنواره وجود داشت آنهم آثاری بود که هم از ویژگی روایی بهره می‌بردند هم اینکه رویکرد غیر روایی داشتند. 

دبیر بخش حجم جشنواره هنر مقاومت ادامه داد: اگر بخواهم به برداشت‌های جذاب از مفهوم در جشنواره این دوره اشاره کنم باید مثال‌های زیادی بیاورم، اما تنها به دو نمونه اکتفا می‌کنم. ابتدا مادر که در حال بستن سربند روی پیش فرزند رزمنده‌اش بود. دوم رزمنده‌ای که در حال تمیز کردن اسلحله خود بود. در مجموع باید بگویم که در جشنواره تمامی آثار نگاهی واقع گرایانه به موضوعات مدنظر خود داشتند.  

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چه پیشنهاد برای ارتقای مفهوم مقاومت در هنرهای تجسمی دارد؟ گفت: از مسئولان هنری درخواست دارم که به هنرمندانی که خواهان فعالیت در حوزه‌های حجم هستند این امکان را بدهند تا کارشان بهتر دیده شود. برای رسیدن به این خواسته نیز باید در قدم اول به جوانان بها داد، چون تا زمانی که جوانان به هنرهایی چون حجم که هنوز شناخته شده نیست نگاهی مثبت نداشته باشند نمی‌توان انتظار شکوفایی هنر قرآنی را داشت. 

شیخ‌الحکامی اضافه کرد: سرمایه گذاری به روی جوانان این امکان را به ما می‌دهد تا برای آینده هنر خود هنرمندانی تربیت کنیم که دغدغه کار دینی و انقلابی کردن را دارند، برای همین جشنواره جهانی هنر مقاومت که چهارمین دوره آن دی ماه برگزار شد توانست قدمی باشد در راه اعتلای مفهوم مقاومت در عالم هنر به ویژه هنرهای مدرنی چون حجم. 

این هنرمند در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این‌ک آثار برگزیده در جشنواره امکان نمایش در سطح شهر را داراست؟ بیان کرد: ما کارهای خوبی داشتیم که قابلیت نصب شدن در شهر را داراست. برای همین طبق مذاکراتی که با سازمان زیبا‌سازی شهر تهران انجام شده، امیدوارم که کارهای انتخابی بتواند در سطح شهر به نمایش گذاشته شود.

captcha