هفت سین دوستداران اهل بیت(ع)
کد خبر: 3585215
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۱
بهتاش عنوان کرد:

هفت سین دوستداران اهل بیت(ع)

گروه جامعه: یدالله بهتاش، با اشاره به هفت سین دوستداران اهل بیت(ع) برای سال جدید، گفت: همزمانی میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با عید نوروز، فرصت مغتنمی است که باید ضمن استفاده از این فرصت‎ها این اسوه حسنه را به مردم خوب معرفی کنیم.

حاج یدالله بهتاش، مداح و ذاکر اهل بیت(ع) در گفت‎وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص جایگاه شخصیتی حضرت زهرا(س) و وظیفه جامعه مداحان در این رابطه، گفت: قرآن کریم، در مورد حضرت زهرا(س)، می‎فرماید که او  هدیه و عطیه الهی به نبی اکرم(ص) است که این موضوع جایگاه رفیع ایشان را می‌رساند؛ اما اگر بخواهیم جایگاه ارزشی حضرت فاطمه(س) را تبیین کنیم باید جایگاه ارزشی خدای متعال را نیز بشناسیم.

وی افزود: قرآن حضرت زهرا(س) را به کوثر، یعنی خیر کثیر معرفی کرده و اما حسن عسکری(ع)، در خصوص ایشان می‎فرمایند: ما حجتیم بر مردم و فاطمه(س) حجت است بر ما؛ همچنین حضرت مهدی(عج) در رابطه با شخصیت و جایگاه حضرت زهرا(س)، می‎فرمایند که: دختر پیغمبر(ص)، یعنی حضرت فاطمه(س) برای من اسوه حسنه است؛ لذا فاطمه زهرا(س) تنها برای خانم‎ها اسوه نیست و برای ائمه(ع) هم اسوه است.

بهتاش با تاکید بر اینکه باید از موقعیت‎هایی که به نام حضرت زهرا(س) است، استفاده کنیم، گفت: باید ضمن استفاده از این فرصت‎ها این اسوه حسنه را به مردم خوب معرفی کنیم. تحریک احساسات و روضه‎خوانی مداحان در خصوص شخصیت حضرت یک بحث است اما عمل به دستورات ایشان و تبیین سخنان‎شان، بحث دیگری است؛ مقام معظم رهبری در جلسه‎ای که با مداحان داشتند، فرمودند: مردم را به عبادت تشویق کنید و کاری نکنید که مردم مغرور شوند و احساس کنند که تنها با محبت اهل بیت(ع) به تنهایی کارشان راه می‎افتد و پیش خواهد رفت؛ لذا باید از دستورات این بزرگواران استفاده خوب و مفید و بهره کامل را داشته باشیم.

این مداح و ذاکر اهل بیت(ع)، تصریح کرد: زندگی که حضرت فاطمه(س) با همسرشان داشته‎اند الگوی عالم است؛ لذا مداحان ما باید این موارد را مطرح کنند و از مسائلی که میان شیعه و سنی تفرقه برانگیزی می‎کند دوری کنند؛ باید با هر طریقی این موضوعات را بیان کنیم؛ رهبر معظم انقلاب در دیداری با مداحان فرمودند: مجالستان خالی از موعظه نباشد، لذا ما باید گفتار حضرت فاطمه زهرا(س)، را با همسرش مطرح کنم و از همان برای خانواده‎ها نیز استفاده کنم.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال حضرت زهرا(س)، در همراهی با شوهر خود می‎فرمایند: « روحی لروحک الفداء و نفسی لنفسک الوقاء یا أبا الحسن ان کنت فی خیر کنت معک و ان کنت فی شر کنت معک» یعنی: جانم فدای جان تو باد و هستیم سپر هستی تو باد. ای اباالحسن، در خوبی‎ها همراه با توام و در سختی‎ها نیز در کنار تو؛ و این یک درس است برای خانم‎ها و آقایان امروزی که با محبت با همسرشان برخورد داشته باشند.

بهتاش افزود: روش زندگی حضرت زهرا(س)، رهنمودها و خطبه‎های ایشان برای زندگی امروزی بسیار کارساز است و باید مطرح شود؛ ایشان در حدیثی می‏ فرمایند: «از دنیای شما سه چیز محبوب من است: ۱- تلاوت قرآن ۲- نگاه به چهره رسول خدا و  ۳- انفاق در راه خدا»؛ لذا امروز باید ما هم با قرآن مانوس شویم؛ متاسفانه قرآن در جلسات کم رنگ و مداحان باید قرآن را پررنگ کنند؛ مسئله انفاق در راه خدا هم یکی از توجهات ویژه حضرت است. 

وی در ادامه با بیان اینکه نوروز امسال با ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، مصادف شده است، گفت: باید عید را به گونه‏‎ای برگزار کنیم که سالی فاطمی و مورد رضایت آن حضرت داشته باشیم. در این زمینه و برای رسیدن به این هدف چه خوب است که به سخن امام علی(ع) توجه داشته باشیم.

این مداح و ذاکر اهل بیت(ع)، در ادامه با اشاره به هفت سینی که مورد توجه دوستداران اهل بیت(ع) است، گفت: هفت کار را به مردم به عنوان هفت سین امسال، پیشنهاد می‎کنم که اولین آن سلام کردن است؛ به این معنا که سعی کنیم با هر کسی برخورد می‎کنیم سلام کرده و در این کار پیش قدم باشیم تا از فضیلت‎ها و ثواب‏‎های این کار بهره‎مند شویم.

بهتاش ادامه داد: سین دوم، سپاس کردن و زبان تشکر داشتن است؛ به این معنی که از خداوند مهربان و هر کسی که در طول سال گذشته خیر و لطفی به ما داشته تشکر کنیم و زبان شکر داشتن را در خودمان تقویت کنیم تا خیر و برکت‎های بیشتری در سال جدید نصیب‎مان شود.

وی افزود: سکوت و نگه‎داشتن زبان هم سین دیگری است که باید به آن توجه کنند؛ سخاوت سین دیگر ایمان است؛ لذا باید سعی کنیم از بهار امسال دست دهنده و بخشنده داشته باشیم و به افراد گرفتار رسیدگی کنیم.

این مداح و ذاکر اهل بیت(ع)، اظهار کرد: سجده سین دیگر این مسئله است که نباید آن‎را از یاد ببریم و تلاش کنیم در این ایام عبادت‎های‌مان را زیاد کنیم و سجده بهترین حالت عبادت و بندگی در برابر خداوند متعال است. سفر کردن هم روش خوبی برای تأمل است.

وی در پایان با اشاره به درس زندگی حضرت زهرا(س)، گفت: تلاش، اجتهاد، کوشش، پاک زندگی کردن؛ همچنان‌که آن بزرگوار یکپارچه معنویّت و نور و صفا بود؛ «الطُّهرَةِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَةِ التَّقیَّةِ النَّقیَّةِ الزَّکیَة؛ یعنی پاکی و آراستگی و تقوا و نورانیّت آن بزرگوار»، همان چیزی است که در طول تاریخ تشیع بر معارف ما سایه‌افکن بوده است.

captcha