تظاهرات معترضان به اسلام‌هراسی در لندن
کد خبر: 3585256
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸

تظاهرات معترضان به اسلام‌هراسی در لندن

گروه بین الملل: ده‌ها هزار معترض در لندن و دیگر شهرهای مهم بریتانیا علیه اسلام‌هراسی و نژادپرستی تظاهرات کردند؛ این تظاهرات در حالی است که راست‌گرایان افراطی در حال تشدید فعالیت‌ها و تقویت خود در بریتانیا و سراسر اروپا هستند.

تظاهرات گسترده معترضان به اسلام‌هراسی در لندن
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از تارنمای شبکه خبری پرس تی وی، مسائل بسیاری هست که جمعیت بزرگ تظاهرات کنندگان در لندن را به خشم آورده است که از آن جمله می توان به تلاش دونالد ترامپ برای منع ورود مسلمانان به ایالات متحده و همچنین هدف قرار دادن مسلمانان و پناهجویان در انگلیس و سراسر اروپا اشاره کرد.
این تظاهرات به فراخوان گروه «ایستاده علیه نژادپرستی» برگزار شده و مورد حمایت ده ها اتحادیۀ کارگری و سازمان های دیگر از جمله سازمان های اسلامی قرار گرفته است.
به دنبال اسلام هراسی و فعالیت های نژادپرستانه ای که در پی همه پرسی برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا) در سال گذشتۀ میلادی به وجود آمده، هزاران معترض در مرکز لندن تظاهرات کرده اند. و پیام آنان نفی اسلام هراسی و نژادپرستی و مطالبۀ حقوق مهاجران و پناهجویان است.
این تظاهرات با تجمع بزرگ معترضان در میدان پارلمان لندن به اوج خود رسید. سخنرانان دربارۀ برخورد نامناسب با اقلیت ها به ویژه مسلمانان هشدار دادند و بر حقوق مهاجران در بریتانیا تاکید کردند.
سیما اقبال، فعال عضو انجمن پیشرفت و اشتغال مسلمانان (ام‌ئی‌اِن‌دی) در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت: «بسیاری از مردم فکر می کنند اسلام هراسی زمانی آغاز شده که دونالد ترامپ فرمان ضد مهاجرتی علیه مسلمان را امضا کرده، اما این پدیده (اسلام هراسی) از چند دهه پیش وجود داشته است.»
اقبال افزود: «اما امروز همه چیز در مورد گفتن این است که "دیگر بس است". دیگر بس است اینکه پدر من ممکن است نفر بعدی باشد که در مسیر بازگشتش از مسجد کشته می شود و یا فرزند من، وقتی در هواپیما هستیم، چهره اش را بپوشاند و یا دوستان محجبۀ من از ترس اینکه تف به صورتشان نیاندازند، بترسند بیرون بروند و یا خارجی ها به خاطر وضعیت سرویس سلامت همگانی (ان‌اچ‌اس) مقصر شناخته شوند.»
وی تصریح کرد: «من فکر می کنم وقتش رسیده که صدای مان را بالا ببریم و برای همبستگی با یکدیگر و گفتن دیگر بس است، یکصدا شویم.»
معظم بِگ، فعال عضو موسسۀ کِیج (قفس) نیز گفت: «مهاجران نقش به سزایی در شکل گیری زبان، آداب و رسوم، فرهنگ، غذا و معماری انگلیس داشته اند. آیا آنان برای امپراطوری جنگیدند؟ چه کسانی واژگان مختلف که هنوز مورد استفاده قرار می دهیم را وارد زبان انگلیسی کردند؟ مهاجمان (انگلیسی ها) یا مهاجران؟ آیا وجود واژگان عربی، فارسی، پشتو، فرانسوی و لاتین به این معنی نیست که بریتانیا را مهاجران ساخته اند؟ اگر تاریخ خود را بخوانید، این موضوع را خواهید فهمید.»
تظاهرات روز شنبه در لندن سرآغاز چند روز تظاهرات ضد نژادپرستی در سراسر اروپا بود. با وجود این چشم انداز واقعی که احزاب راستگرای افراطی به دنبال به دست آوردن قدرت هستند، بسیاری احساس می کنند هم اکنون باید کاری کرد.
captcha