جلسه قرآنی منسجم حتی یک شب به سال نو + صوت و عکس
کد خبر: 3585272
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸

جلسه قرآنی منسجم حتی یک شب به سال نو + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: آخرین جلسه قرآن «حسین رستمی» قاری بین‌المللی، در سال 1395 در مسجد جامع مهدیه محله رستم‌آباد، در شب 29 اسفند ماه، برگزار شد.

رد نشود////جلسه قرآنی منسجم، بدون تعطیلی حتی در شب 29 اسفند+صوت وعکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  آخرین جلسه قرآن «حسین رستمی» قاری بین‌المللی، در سال 1395، شب گذشته، 28 اسفند ماه در مسجد جامع مهدیه محله رستم‌آباد، واقع در اتوبان صدر، خروجی دیباجی جنوبی، از ساعت ۱۹ تا ۲۱:۳۰ برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حسین رستمی آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد و مورد تشویق حاضرین در جلسه قرار گرفت.

در ادامه اعضای جلسه به تلاوت آیات ادامه درس جلسه پرداختند و رستمی، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد. شیوه تدریس رستمی در این جلسه قرآن که قدمتی ۱۵ ساله دارد، بدین صورت است که هر هفته تنها یک صفحه تلاوت می‌شود و نکات معنایی و صوت و لحنی و تجویدی، ریز به ریز به اعضای جلسه گفته می‌شود. در میان اعضای جلسه، حضور پیرمردی که به عشق قرآن، خود را با واکر به مسجد رسانده بود، بسیار جالب و تحسین برانگیز بود.

رد نشود////جلسه قرآنی منسجم، بدون تعطیلی حتی در شب 29 اسفند+صوت وعکس

از جمله نکاتی که رستمی متذکر شد، مبحث تاکیدات در زبان عربی بود که در این باره گفت: در هر زبان و گویشی اسلوب های خاصی در برابر متکلم و نویسنده قرار دارد که به وسیله آنها می تواند کلام خود را با تأکید به مخاطب برساند. از جمله آن زبان ها بلکه بالاترین آنها زبان قرآن، زبان عربی است که اسلوب های فراوانی از تأکید را در خود جای می دهد، که در مجموع می توان آنها را در ذیل تقسیم بندی تأکید در اسناد، مسند و مسندالیه مورد بررسی قرار داد.

در ادامه، رستمی به تحلیل تلاوت قاری جوانی که به تازگی تقلید را شروع کرده بود پرداخت و گفت: در تلاوت قرآن کریم، کنترل صوت بسیار مهم است که قاری بتواند در پرده های مختلف، صوت خود را کنترل کند. قاری، در ابتدای کار باید از تلاوت های اساتید مصری متناسب با سطح خودش تقلید کند. ابتدای یادگیری تلاوت قران، 50 درصد اش گوش دادن و 50 درصد اش خواندن و ارائه در جلسات اساتید است.

رستمی با بیان اینکه هیچکدام از گوش دادن و خواندن، به تنهایی کافی نیستند گفت: در خواندن، ذهن موسیقایی قوی می‌شود و حنجره ساخته می‌شود. همچنین، با صوت آماده، ضرب آهنگها و تحریر ها سرجای خودش قرار می‌گیرد.

رد نشود////جلسه قرآنی منسجم، بدون تعطیلی حتی در شب 29 اسفند+صوت وعکس

حسین رستمی در پایان جلسه یادی از اولین استاد خود، استاد حاج علی اربابی کرد و گفت:  مرحوم استاد اربابی یکی از اساتیدی است که هرجای ایران بروید، از ایشان به نیکی یاد می‌کنند. خیلی روابط عمومی قوی داشتند و جاذبه شان بسیار بالا بود. این  قاری بین المللی با بیان اینکه مرحوم استاد اربابی خیلی با اخلاص بودند، گفت: تمام زندگی اش را وقف قرآن و شاگردانش کرد. بعضی مهمانان از شهرهای دیگر به جلسه ایشان می‌آمدند و از آنها 3-4 روز در منزل خود پذیرایی می‌کرد.

حسین رستمی یادی از اولین دیدار و تلاوت خود با حاجی اربابی کرد و گفت: در مقطع دبیرستان بودم که یک شب به جلسه حاجی اربابی رفتم و تلاوت کردم. آن زمان، جلسه در مسجد جامع لویزان برگزار می‌شد. تلاوت کردم و خیلی بنده را تشویق کردند و گفتند صدای بسیار خوبی داری، فقط نمی‌توانی از آن بخوبی استفاده کنی و توصیه به شرکت نظم در جلسات فرمودند.

این قاری بین المللی با بیان اینکه حاجی اربابی از سجایای اخلاقی والایی برخور دار بود، گفت: پس از کسب عنوان اول در مسابقات بین المللی اندونزی و مالزی، اولین کسی که در فرودگاه ساعت 2-3 نصفه شب به استقبال بنده آمد و حلقه گل به گردن بنده انداخت، مرحوم حاج علی اربابی بود و همچنین در جلسه قران هفتگی خود هدایایی به شاگرد خود اهدا کرد.

در ادامه تلاوت حسین رستمی ارائه می‌شود.

کد
دریافت


captcha