مثل‎های پندآموز برای بیداری/ مسیر تحول اینجاست بیراهه نرویم
کد خبر: 3585297
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲
گام تحول 2:

مثل‎های پندآموز برای بیداری/ مسیر تحول اینجاست بیراهه نرویم

گروه جامعه: اگر تاکنون ده‎ها مطلب در خصوص رازهای موفقیت و تحول خوانده‎اید، اما نتیجه‎ای نگرفته‎اید، برای یک بار هم که شده خواندن نه یک کتاب که یک خطبه از حضرت علی(ع) را تجربه کنید.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در حالی که ده ها کتاب در خصوص رمز و راز تحول، موفقیت، شناخت خود، ایجاد تغییر در زندگی و ... از سایر زبان ها به فارسی ترجمه شده و با فروش بالا در ایران مواجه شده اند، کمترین تأثیر عملی را در خوانندگان اینگونه کتاب ها شاهد هستیم و بیشتر به نظر می رسد خواندن چنین کتاب هایی به نوعی مُد و نمادی از روشنفکری مدرن است.

یکی از مهم ترین دلایل عدم موفقیت چنین کتاب هایی در تأثیرگذاری عمیق و ماندگار بر روی خوانندگانشان این است که نویسندگان آنها همه ابعاد وجودی انسان را در در نظر نگرفته یا به دلیل عدم شناخت دقیق از پیچیدگی های شخصیتی افراد و تنوع انسان ها نسخه ای ناقص و واحد را برای همه ارائه کرده اند.

از دیگر دلایل عدم موفقیت کتاب هایی که در خصوص رازهای موفقیت منتشر شده این است که این کتاب ها به بیان فلسفه و چیستی هستی و زندگی بشر نمی پردازند و تا زمانی که مبانی تفکری انسان اصلاح نشود، انسان تغییر نخواهد کرد.

این در حالی است که ما مسلمانان کتابی در دست داریم که گوینده آن نه تنها به همه ابعاد شخصیتی انسان ها واقف بوده و در این کتاب به دسته بندی های دقیق انسان ها و نیازها و شخصیت های مختلف آنها نیز اشاره کرده بلکه با بیان مهم ترین مبانی فکری، بهترین و موثق ترین راه های تحول، تغییر و موفقیت را نشان داده است.

در اولین روز از سال جدید و با هدف آغاز تحول در روح و تفکراتمان به سراغ خطبه «غرا» حضرت علی(ع) می رویم به این امید که همچون شنودگان این خطبه از زبان حضرت علی(ع) پس از پایان 12 روز از سال 96 بدن های ما نیز لرزان، اشک هایمان جاری و دل هایمان ترسان شود.

پس از شناخت صفات الهی، دومین بخش از خطبه «عزا» «سفارش به پرهيزكارى» است:
«سفارش مى‏ كنم شما بندگان خدا را به تقواى الهى، كه براى بيدارى شما مثل‏هاى پند آموز آورده، و سر آمد زندگانى شما را معيّن فرمود، و لباس‏هاى رنگارنگ بر شما پوشانده، و زندگى پر وسعت به شما بخشيده و با حسابگرى دقيق خود بر شما مسلّط است.

در برابر كارهاى نيكو، به شما پاداش مى ‏دهد، و با نعمت‏هاى گسترده و بخشش ‏هاى بى ‏حساب، شما را گرامى داشته است، و با اعزام پيامبران و دستورات روشن، از مخالفت با فرمانش شما را بر حذر داشته است. تعداد شما را مى ‏داند، و چند روزى جهت آزمايش و عبرت براى شما مقرّر داشته، كه در اين دنيا آزمايش مى‏ گرديد، و برابر اعمال خود محاسبه مى ‏شويد.»

captcha