ضرورت‌های اقتصاد مقاومتی در مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3585441
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

ضرورت‌های اقتصاد مقاومتی در مؤسسات قرآنی

گروه فعالیت‎های فرهنگی: کارشناس و فعال فرهنگ قرآنی با ذکر این مطلب که مؤسسات قرآنی باید الزامات اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرند بر لزوم توسعه روش‎های رسیدن به این الگوی پایدار و بی‎نیازی از کمک‎های دولتی و غیر دولتی تأکید کرد.

علی محمدی در گفت وگو با خبرگزاری بین‏‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: یکی از مهمترین مسایلی که امروز در عرصه فرهنگی به خصوص فرهنگ دینی با آن مواجه هستیم، مساله اداره موسسات فرهنگی و قرآنی است.
وی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر شاهد رونمایی از چهره‎های جدیدی در عرصه مدیریت موسسات قرآنی بوده‏ ایم که با ایده‎های تازه و راه اندازی مراکزی چون مهدهای قرآنی، خانه‎های قرآنی، موسسات تخصصی قرآنی و بیت النورها و کانون‎های قرآنی مساجد شکل جدیدی از اداره فعالیت‏ های قرآنی را ارایه کرده‏ اند.
وی عنوان کرد: این کانون‎ها و موسسات و خانه‌‏های قرآنی برای فعالیت خود نیازمند ایجاد یک طبقه هدف و همچنین ایجاد اقتضائاتی برای اداره امور خود هستند که با توجه به شرایط خود اقدام به بسط کار خود می‏ کنند.
مدیر کانون قرآن مسجد حضرت ابوالفضل(ع) اظهار کرد: در گذشته فعالیت اکثر این موسسات محدود بود و با کمک هزینه‎هایی که از جوانب مختلف دریافت می‎کردند می‏‎توانستند به راحتی فعالیت‎های خود را مدیریت کنند ولی این روند باید ادامه می‎یافت ولی با کاهش شدید بودجه‎های قرآنی و افزایش هزینه‏‌های جانبی اداره مراکز فرهنگی، این فعالیت‎ها سمت و سویی دیگر یافت.
وی گفت: وقتی یک مدیر برای اجاره یک محل برای برگزاری برنامه‎های آموزشی قرآن و تامین هزینه‏‎هایی چون آب و برق و گاز و تلفن و استاد و... با مشکلات عدیده‏‎ای مواجه می‎شود، قطعا سه راه پیش روی خواهد داشت که شامل تعطیلی واحد قرآنی، تامین هزینه‎ها از سوی مراکز دولتی و یا تامین هزینه‎ها از جانب مردم است.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که همیشه مدیران این موسسات کوچک قرآنی با آن مواجه هستند این است که مردمی که در این موسسات برای آموزش حضور می‎یابند طبق عادات دیرینه گمان می‎کنند که این موسسات نباید از آنها شهریه‎ای دریافت کند و یا باور ندارند آموزش قرآن نیز امروزه دارای هزینه‏‎هایی است که بر مدیران این موسسات تحمیل می‎‏شود.
استاد و کارشناس قرآن استان قم بیان کرد: امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از موسسات اقدام به افزایش شهریه‏‎های خود کرده‏اند و دائما نیز به دولت و موسسات دولتی حامی ایراد می‏ گیرند که چرا از آنها حمایت نمی‏شود و حتی بیمه آنها نیز با مشکل مواجه شده است.
وی گفت: در این بین این سوال مطرح می‎‏شود که با این روند که بسیاری از واحدهای آموزشی قرآن را با مشکلات عدیده مواجه کرده است چه باید کرد؟ آنچه در اینجا باید بیان کنیم، چند نکته کلیدی در حل این مشکل است که امیدوارم مسئولان و مدیران موسسات و مردم به آن توجه داشته باشند.
این استاد قرآن بیان کرد: نکته اول در این زمینه را باید از دولت آغاز کرد؛ متاسفانه پس ازبروز مشکلات اقتصادی در سال های اخیر، دولت‏ ها همیشه فرهنگ را به عنوان قربانی اول کسری بودجه‎های خود برگزیدند و به تبع فرهنگ قرآنی نیز با بی مهری‎های زیادی مواجه شد.
وی گفت: دولت و دستگاه‎های حامی باید این نکته را مد نظر داشته باشند که در بدترین شرایط اقتصادی نیز نباید دست از حمایت از موسسات و زحمت کشان قرآنی بردارند زیرا توسعه فرهنگ قرآنی در شرایطی که علم مدیریت اجتماعی بیان می‎کند که مشکلات اقتصادی به مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز تسری پیدا خواهد کرد، الزامی است زیرا اگر فرهنگ مردم قرآنی شود قطعا راه برون رفت از مشکلات را بهتر از گذشته طی خواهد کرد.
محمدی اظهارکرد: مدیران موسسات نیز در اداره موسسات خود باید به اقتصاد مقاومتی التزام داشته باشند و تا حد امکان چشم از حمایت دیگران بردارند؛ اگر این موسسات به دست دیگران از جمله دولت چشم داشته باشند هیچگاه نمی‎توانند به توسعه فکر کنند.
وی گفت: بنده با اقتصادی شدن موسسات قرآنی موافق نیستم ولی امروزه همین موسسات می‏توانند با روش‎های جدید به محلی برای مشغولیت فرهنگی در اقتصاد فرهنگ نیز مبدل شوند؛ به عنوان مثال امروزه می‎توان پروژه‎های فرهنگی را در همین موسسات کوچک که نظایر را می‎توان در نقاط مختلف کشور مشاهده کرد، فعالیت فرهنگی را به عملی کاملا سودده و وسیع و پرثمر مبدل کرد.
وی اظهارکرد: تولید بازی‎ها و داستان‎های قرآنی، تولید محتوای پژوهشی و انتشار آنها، ایجاد زمینه‏ های جذاب آموزشی جدید و همچنین قدم گذاشتن در عرصه‎های بدیع فعالیت‎های فرهنگی قرآنی از زمینه‎هایی است که ضمن درآمد زایی و بی نیازی این موسسات زمینه اشتغال مولد و تولیدگر فعالان قرآنی را نیز فراهم می‎کندو آنها را از نیروهای ساده به نیروهایی خلاق و مولد و با دامنه اثرگذاری بالا مبدل می‎کند که زمینه ترغیب گروه‎های دیگر اجتماعی را نیز برای حضور در این عرصه فراهم می‏ کند.
مدیرکانون قرآنی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) قم بیان کرد: نکته دیگر، زمینه فرهنگی است که باید در میان موسسات تقویت شود؛ این سخن به این معنی است که مدیران در پرورش نیروهای خود باید به آنها به شکل روزانه تذکر دهند که حضور در عرصه قرآنی را با حضور در یک عرصه اقتصادی اشتباه نگیرند؛ آنها باید به سان اساتید گذشته، سعی کنند که خالصانه در این عرصه حضور یابند و اگر در آینده قرار است به عنوان استاد فعالیت کنند نباید چشم داشت مالی به این فعالیت داشته باشند.
وی گفت: متاسفانه امروزه هزینه‎های بسیاری در این موسسات صرف جذب اساتید می‎شود در حالی که در گذشته اساتید ما که همگی صاحب شغل خاص خود بودند جلسات مستمر هفتگی را برگزار می‎کردند و حتی خودشان نیز جوایز شاگردان را تهیه می‎کردند ولی امروزه متاسفانه شاهد روند برعکس هستیم که این روند اصلا به صلاح نیست.
وی در پایان اظهارکرد: مردم نیز باید بدانند که سبد هزینه‎های زندگی خود را بدون در نظر گرفتن کمک به نهادهای مردم مدار قرآنی نبندند؛ زیرا امروزه موسسات قرآنی نیازمند آن هستند که به شکل مردمی اداره شوند؛ امری که در گذشته نیز ساری بود و امروزه آن را در هیئت‎های عزاداری نیز مشاهده می‎کنیم؛ مردم باید این نکته را مد نظر داشته باشند که خرج کردن برای محافل قرآنی را به سان خرج کردن برای روضه اباعبدالله(ع) مد نظر داشته باشند زیرا قرآن ثقل اکبر است و اهل بیت (ع) ما نیز برای نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در راه خدا جهاد کردند.
captcha