لزوم توجه تئاتر «سوره ماه» به بومی‌سازی تولید آثار/ جشنواره، سالانه برگزار شود
کد خبر: 3585520
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵

لزوم توجه تئاتر «سوره ماه» به بومی‌سازی تولید آثار/ جشنواره، سالانه برگزار شود

گروه هنر: جشنواره تئاتر «سوره ماه» باید از همه امکانات خود در جهت تحقق مهم‌ترین هدفش که آن را پیش گرفته است، یعنی بومی‌سازی تولید آثار به منظور توجه بیشتر به استعدادهای شهرستانی نهایت بهره را ببرد.

احسان جانمی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: در بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» حوزه هنری با کارگردانی نمایشی  با نام «بی در زمان» شرکت کردم که درونمایه انقلابی دارد و اقتباسی است از زندگی چند تن از مبارزان علیه رژیم طاغوت نظیر شهید اندرزگو و شهید نواب صفوی که در قالب یک کاراکتر طراحی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نگارش این نمایشنامه را حسین مهکام به عهده داشته است، گفت: این نمایش به همراه تعدادی از آثار بخش صحنه‌ای این جشنواره مرحله بازخوانی را پشت سر گذاشته و ما باید خود را برای مرحله بازبینی که اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، فوراً مهیا کنیم.

جانمی تصریح کرد: اینکه جشنواره تئاتر «سوره ماه» رویکرد مناسبی را در دوره بیست و پنجم خود پیش گرفته است و قرار است از آثار بومی نمایشی با این هدف که استعدادهای شهرستانی تئاتر کشف و مورد ارزیابی قرار گیرد بسیار مطلوب است اما باید به این نکته اشاره کرد که در عرصه عمل و در روند اجرایی جشنواره براساس تجارب دوره‌های گذشته چنین امری را شاهد نیستیم و در نهایت این جشنواره نیز غالباً مکانی برای عرض اندام چهره‌های شناخته شده و باسابقه تئاتر می‌شود که چندان اهداف جشنواره را محقق نخواهد ساخت.

وی با انتقاد از تقویم زمانی جشنواره در دوره بیست و پنجم آن گفت: این جشنواره همیشه مهرماه برگزار می‌شد اما در کمال شگفتی شاهد آن هستیم که جشنواره را تیرماه برگزار خواهند کرد، به ویژه در سالی که اینچنین با رویدادهای مهمی نیز روبرو هستیم، بعد از تعطیلات عید نوروز فضای حاکم بر کشور انتخاباتی خواهد شد و پس از آن وارد ماه مبارک رمضان خواهیم شد که عملاً تمرکز و فرصت لازم برای گروه های نمایشی را جهت آماده‌سازی آثارشان سلب خواهد کرد.

جانمی در پایان گفت: همینجا باید به نکته دیگری اشاره کنم و آن دوسالانه برگزار شدن جشنواره تئاتر«سوره ماه» است که وقفه ناعادلانه‌ای را در عرصه تئاتر موضوعی و ارزشی به وجود خواهد آورد و امیدوارم مسئولان حوزه هنری به فکر باشند و این جشنواره به روال سابق خود بازگشته و هر ساله برگزار شود.

امیرسجاد دبیریان

captcha