قطع صله رحم از گناهان بزرگ است
کد خبر: 3585547
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶

قطع صله رحم از گناهان بزرگ است

کانون خبرنگاران نبأ: یکی از سنت های شایسته که در اسلام بسیار سفارش شده و در ایام نوروز رونق خاصی دارد صله ارحام و دید و بازدید از اقوام و آشنایان است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، صله در لغت به معنای احسان و هدیه و برقراری ارتباط همراه با لطف و محبت، و "رحم"به معنای نزدیکان و بستگان است به این شرط که نسبی باشند نه سببی.

طبق آیات و روایات، حق قرابت و خویشاوندی را هیچ چیزی قطع نمی کند حتی اگر با ما همفکر وهم عقیده نباشند. حضرت علی(ع) می فرمایند: خویشانت را گرامی بدار زیرا آنها بال و پر تو هستند که با آنها پرواز میکنی و اصل و ریشه تو هستند که به آنها باز میگردی. رسول گرامی اسلام نیز در حدیثی می فرمایند: هرکه از تو برید، تو با او قطع رابطه مکن و در جای دیگر می فرمایند: پیوند با خویشان را حفظ کنید حتی با سلام کردن.

در دنیای ماشینی و پرفراز و نشیب امروزی، بسیاری از رسوم و ارزشها و باورهای دینی ما کمرنگ شده و می رود تا در هیاهوی دنیوی گمشده ویا به دست فراموشی سپرده شود.

وجود فراوان مشغله های زندگی امروزی و ورود وسایل ارتباطی جدید به زندگی ها از سویی و کمرنگ شدن بسیاری از عقاید و ارزشهای دینی ما از سوی دیگر، باعث شده، فضایل و حسنات اسلامی که آثار و فواید ناشی از انجام آنها نصیب خود انسان شده و آرامش روحی و روانی را برای او به ارمغان می آورد، به مرور زمان کمرنگ شود

صله رحم یکی از سنت های حسنه اسلامی ماست که در آیات و روایات بر آن تاکید فراوان شده تا جایی که از قطع کننده رحم به‌عنوان ملعون و دور ازرحمت الهی یاد شده است؛ دید و بازدید سبب تحکیم پیوند خویشاوندی می‌شودو بسیاری از مشکلات وسوء تفاهمات را از بین می برد.


captcha