ترک دروغ؛ اولین و مهمترین توصیه مرحوم هراتی به افراد
کد خبر: 3585578
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹

ترک دروغ؛ اولین و مهمترین توصیه مرحوم هراتی به افراد

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام موسوی مطلق گفت: پیرغلام اهل بیت مرحوم سید‌جلال هراتی کلید همه بدی‌ها را سخن دروغ می‌دانست و تأکید داشت که رمز موفقیت در همه کارها ترک دروغ است و هر کس دروغ را ترک کند به آرامش می‌رسد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، ورق‌های تقویم ما را به ایستگاه چهارم فروردین‌ماه رساند، روزی که دو سال پیش در فروردین 1394 و در ایام فاطمیه یکی از پیر غلامان حسینی و عارفان گمنام شهر تهران، عبد صالح خدا مرحوم سیدجلال هراتی که از معتمدان امام خمینی(ره) و از شاگردان مرحوم سیدعلی میرهادی بود در سالروز شهادت مادرشان حضرت فاطمه زهرا(س) چشم از این دنیای خاکی بر بست و به‌سوی عرش اعلی پر کشید. از این رو در دومین سالگرد ارتحال این عارف سفر کرده خبرنگار کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق از محققان حوزه علمیه قم که مدتی با ایشان مراوده داشتند به گفت‌و‌گو پرداخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مطلق در ابتدای این گفت‌وگو با تسلیت سالگرد ارتحال این پیر روشن‌ضمیر، اظهار کرد: مرحوم سیدجلال هراتی از خوبان روزگار بود که محضرش مجلس وعظ و اندرز بود.
وی ادامه داد: ایشان حکمت از زبانش جاری و حضور در محضرش باعث می‌شد که علم بر انسان افزوده شود، به‌طوری که عملش انسان را به آخرت ترغیب می‌کرد.
موسوی مطلق افزود: مرحوم هراتی از بزرگانی چون حضرت امام خمینی(ره)، مرحوم آقا سیدعلی میرهادی، مرحوم الهی قمشه‌ای، شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و دیگر بزرگان خاطراتی داشت که بیان خاطراتش باعث رشد معارف می‌شد.
توحید و ولایت‌پذیری مرحوم هراتی
این محقق حوزه علمیه قم توحید و ولایت‌پذیری مرحوم هراتی را مثال‌زدنی دانست و گفت: توحید و ولایت ایشان واقعا بی‌نظیر بود و ما باید از گوهر گفتارهای این عبد صالح خدا درس بگیریم و به آن عمل کنیم.


حجت‌الاسلام موسوی مطلق در پاسخ به اینکه چگونه با مرحوم هراتی آشنا شدند، اظهار کرد: هر وقت شنیدم یا خواندم که مردی از مردان الهی یا انسانی وارسته، راه رفته و یا غلامی از غلامان حضرات معصومین(ع) در جایی زندگی می‌کند معمولا هر جا بود زود به دیدارش می‌شتافتم. چند سال پیش صدیقی شفیق به نام حاج آقا محمود رضائی گفتند یکی از دوستان بسیار خوب به نام آقای کربلائی محمد کاشانی با پیرمردی از پیر غلامان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) آقای حاج سیدجلال هراتی در مراوده است و پیشنهادی دادند که ملاقاتی بین بنده و ایشان صورت بگیرد که غروب یک روز از ماه صفر در یکی از محلات قدیمی تهران توفیق دیدار با این پیر غلام اهل بیت(ع) نصیبم شد.
این محقق حوزه علمیه در مورد نحوه برخورد مرحوم هراتی با وی، بیان کرد: در روز دیدار ایشان ساده سخن می‌گفتند اما حرف‌های‌شان صورت ظاهری بود که از جایی دیگر نازل شده بود.
مهمترین و اولین توصیه مرحوم هراتی به افراد
موسوی مطلق با اشاره به خصوصیات اخلاقی مرحوم هراتی، گفت: مرحوم هراتی در اولین ملاقات‌هایش با افراد تأکید زیادی به دروغ نگفتن داشت و به همه سفارش ترک دروغ می‌کرد چراکه وی کلید همه بدی‌ها را سخن دروغ می‌دانست و تأکید داشت که رمز موفقیت در همه کارها ترک دروغ است و هر کس دروغ را ترک کند به آرامش می‌رسد.
وی افزود: یک روز از ایشان سؤال کردم که جهت تشرف خدمت امام زمان(عج) چه دستورالعملی می‌فرمایید که فرمودند ترک کردن دروغ به هر دلیل. اگر کسی دروغ را ترک کند حتما آقا را زیارت می‌کند.
رقص شیطان با چرخاندن تسبیحی که ذکر گفته می‌شود
این محقق حوزه علمیه قم یادآور شد: مرحوم هراتی به چرخاندن تسبیحی که با آن ذکر گفته می‌شود حساس بود و اگر می‌دید کسی چنین کاری انجام می‌دهد وی را جریمه می‌کرد و می‌گفت اگر تسبیحی که با آن ذکر می‌گویید بچرخانید شیطان به رقص می‌آید.
امیرمحسن سلطان‌احمدی

captcha