بخش‌های قرآنی شهرداری تهران؛ نیازمند حمایت‌های فراسازمانی
کد خبر: 3585596
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
ده‌نادی تصریح کرد:

بخش‌های قرآنی شهرداری تهران؛ نیازمند حمایت‌های فراسازمانی

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس فرهنگ‌سرای معرفت با تأکید بر اینکه مباحث قرآنی تا زمانی که به دستاوردهای ملموسی که در سبد خانوار قرار گیرد، تبدیل نشود، عملیاتی نمی‌شود، گفت: بخش‌های قرآنی شهرداری تهران احتیاج به حمایت‌های فراسازمانی دارد تا بتوانند فعالیت در حوزه قرآن را به جلو ببرند.

محمدصادق ده‌نادی، رئیس فرهنگ‌سرای معرفت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در خصوص فعالیت‌های قرآنی این مرکز، عنوان کرد: فرهنگ‌سرای معرفت از بهمن‌ماه سال 1394 کارهای قرآن و عترت را آغاز کرده است که سه کلاس را به این موضوع اختصاص داده است.
پذیرش 600 قرآن‌آموز در هر فصل
وی با اشاره به اینکه در هر فصل حدود 600 قرآن آموز از دوره‌های این فرهنگ‌سرا بهره‌مند شدند، عنوان کرد: فعالیت‌های قرآنی فرهنگ‌سرا را می‌توان در حوزه آموزش قرآن کریم(برنامه سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به عنوان تبیین قرآن)، آموزش آیات کاربردی قرآن با موضوع تکریم زندگی و برپایی مسابقات چون سراج و حفظ قرآنی و برپایی کرسی‌های تلاوت قرآن به صورت فصلی تقسیم کرد.
راه‌اندازی فروشگاه عرضه محصولات قرآنی
ده‌نادی بااشاره به اینکه از دیگر برنامه‌ها، راه‌‌اندازی فروشگاه عرضه محصولات قرآنی بود، بیان کرد: فرهنگ‌سرای معرفت دهمین فرهنگ‌سرای تأسیس شده است که در بیستمین سال فعالیت قرار دارد که امیدواریم با راه‌اندازی این فروشگاه بتوانیم نیاز قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان به قرآ‌ن را در شمال غرب تهران برطرف کنیم.
جامعه 18 تا 35 سال؛ بیشترین بهره‌مندان از دوره‌های قرآنی
وی با تأکید بر اینکه در هر فصل حدود 600 قرآن آموز در گروه‌های سنی چهار سال به بالا و مهد و پیش‌دبستانی تا بانوان و آقایان 40 تا 50 سال در فرهنگ‌سرا داشتیم، عنوان کرد: بیشترین استقبال از دوره‌های قرآنی فرهنگ‌سرای از سوی جوانان و جامعه 18 تا 35 سال صورت گرفته است و در مرحله بعدی نونهالان هستند.
رئیس فرهنگ‌سرای معرفت در خصوص میزان تعامل این مرکز با فرهنگ‌سرای قرآن، بیان کرد: فرهنگ‌سرای قرآنی مرکز تخصصی فعالیت‌های قرآنی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری است که قاعدتا برخی از برنامه‌های مشترک قرآنی با هماهنگی این فرهنگ‌سرا انجام می‌شود چون اجرای برنامه‌های بچه‌های محراب در حوزه مکبری و مؤدنی، مسابقات سراج و ...
وی اظهار کرد: اما واقعیت این است که بخش‌های قرآنی شهرداری تهران احتیاج به حمایت‌های فراسازمانی دارد تابتوانند موضوع کار در حوزه قرآن را به جلو ببرند.
تمرکز بر موضوع «هنر قرآنی» طی یک سال و نیم اخیر
ده‌نادی با اشاره به اینکه در فرهنگ‌سرای معرفت توجه به ویژه در یک سال و نیم اخیر بر موضوع هنر قرآنی جلب شده، اضافه کرد: مباحث قرآنی تا زمانی که به دستاوردهای ملموسی که در سبد خانوار قرار گیرد، تبدیل نشود، عملیاتی نمی‌شود یعنی از این طریق است که قرآن با بطن و متن زندگی مردم می‌آمیزد و در آنها نهادینه می‌شود و به عمل نزدیک می‌شود.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سرای معرفت در سالی که گذشت بیشتر در زمینه محصولات قرآنی ـ فرهنگی تمرکز کرده است، عنوان کرد: به گونه‌ای که چند تئاتر قرآنی اجرا کردیم، چند نمایشگاه آثار برجسته خوشنویسی آیات قرآنی، معرق چوب و فلز و نقاشی، خط و گرافیک قرآنی، نقاشی و تصویرسازی آیات قرآنی داشته‌ایم.
برپایی نمایشگاه عکس منطبق با مفاهیم قرآنی
ده‌نادی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار نمایشگاه‌ عکس‌ متناسب با مفاهیم قرآن برپا کردیم، اظهار کرد: از دیگر فعالیت‌های قرآنی می‌توان به برپایی پایگاه فرهنگی مستر در نماز جمعه کن اشاره کرد که طی آن علاوه بر تشریح و ارائه گزارش از فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی فرهنگ‌سرا به ثبت نام و جذب علاقه‌مندان به دوره‌های مختلف فرهنگ‌سرای معرفت اقدام می‌کردیم.   
تولید 27 نوع بازی قرآنی در آینده نزدیک
رئیس فرهنگ‌سرای معرفت اضافه کرد: در نظر داریم که در قالب بازی‌های قرآنی با همکاری ستاد اقامه نماز جمعه کن، 27 نوع بازی قرآنی را تولید کنیم به گونه‌ای که به جای بازی‌های غربی کودکان و نوجوانان و حتی بعضا جوانان در ایام اوقات فراغتشان، بازی را اجرا کنیم که برگرفته از فرهنگی قرآنی ـ اسلامی و ایرانی باشد.
وی با تأکید بر اینکه قرآن معدن و گنج پنهان است، عنوان کرد: برای اینکه در متن زندگی بیاید احتیاج به خانواده‌سازی در این زمینه داریم. از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی ـ هنری در شش ماه دوم سال 95، برپایی چهارمین دوره مسابقات «سراج» ویژه جلسات قرآن شهر تهران بود که در این راستا به دنبال تشکیل جلسات سنتی قرآنی در فرهنگ‌سرا هستیم به گونه‌ای که از نقطه مقدماتی این طرح را آغاز کنیم تا زمانی که قرآن‌آموز تبدیل به مدرس و مبلف قرآن شود. 
رویکرد فعالیت‌های بهار 96؛ حول موضوع قرآن
ده‌نادی با تأکید بر اینکه کارهای فرهنگی دیریاب است و باید برای به ثمر نشستن آن صبوری و برنامه‌ریزی کرد، اظهار کرد: اگر بتوانیم تعداد حدود 600 نفر را که در هر فصل به فرهنگ‌سرا مراجعه می‌کنند به تحصیلگران قرآنی تبدیل کنیم و در قالب تحصیلگران قرآنی به سراغ حل مشکلات جاری جامعه بفرستیم، بهترین خدمت است که در زمینه فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته است و هم می‌توان زنجیره آموزش قرآن را به زندگی مردم وصل کرد که این کار مهمی است.
وی در خصوص رایگان بودن کلاس‌ها و صدور گواهینامه برای قرآن‌آموزان، گفت: طبق دستورالعمل سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران کلاس‌های قرآن فرهنگ‌سراها، خانه‌های قرآن وابسته به شهرداری و سراهای محلات به صورت رایگان برگزار می‌شود و افرادی که بتوانند دور‌ه‌ای‌ از کلاس و سطح آموزشی را به پایان برسانند گواهینامه از سوی مرکز آموزش سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران صادر می‌شود.
رئیس فرهنگ‌سرای معرفت تصریح کرد: در بهار سال 1396 نیز رویکرد اکثریت برنامه‌ها، عملکردها و فعالیت‌های این فرهنگ‌سرا حول موضوع قرآن قرار خواهد داشت و انجام می‌گیرد.
captcha