آغاز دور جدید فعالیت فراکسیون قرآن مجلس و پایان ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد
کد خبر: 3585618
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
رویدادهای مهم سیاسی سال ۹۵/ 2

آغاز دور جدید فعالیت فراکسیون قرآن مجلس و پایان ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد

گروه سیاسی: تابستان گرم سال 1395 همزمان بود با آغاز دور جدید فعالیت فراکسیون قرآن، عترت و نماز و پایان دوره ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اهم اخبار و رویدادهای سیاسی تابستان 1395 به شرح ذیل است:
سفر رسمی ظریف به اروپا
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفر رسمی دو روزه تهران را به مقصد پاریس ترک کرد. این سفر که به دعوت رسمی ژان مارک آیرو، وزیر خارجه جدید فرانسه صورت گرفت، نخستین سفر محمد جواد ظریف به این کشور اروپایی است که با دعوت رسمی انجام می شود.
در این سفر ظریف با مقامات این کشور در خصوص توسعه مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه ای و تشریح فضای ایران در پسابرجام گفت و گو می کند.
دستگیری تروریست‌های تکفیری وهابی در تهران
پیرو اطلاعیه اخیر وزارت اطلاعات مبنی بر دستگیری تعدادی از تروریست‌های تکفیری وهابی در تهران و چند استان کشور وزیر اطلاعات در جمع خبرنگاران با تبریک میلاد مسعود کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) بخشی از اطلاعات قابل نشر اقدام اخیر سربازان گمنام امام زمان(عج) را بیان کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی گفت: سلسله عملیات دستگیری تروریست‌ها از مورخ 25 خرداد 1395 آغاز و آخرین ضربه‌های اطلاعاتی در تاریخ 31 خرداد 1395 بر این گروه وارد شده و تعداد 10 تروریست تکفیری وهابی در تهران و سه استان مرزی و مرکزی کشور دستگیر شده‌اند و هم‌اکنون بازجویی از تروریست‌ها و روند پیگیری‌های اطلاعاتی و عملیاتی در داخل و خارج از کشور به طور هم زمان و همه‌جانبه ادامه دارد.
وزیر اطلاعات در ادامه گفت: عملیاتی که تروریست‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند، در قالب بمب‌گذاری و انفجار از راه دور، عملیات انتحاری، انفجار خودرو حامل مقادیر انبوه مواد انفجاری و با هدف انفجار در مراکز تجمع و پر تردد مردم بود که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج) ناکام ماند.
دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم با رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا از جمله خانواده‌ی شهدای هفتم تیر و خانواده‌هایی از شهدای مدافع حرم، ضمن تجلیل از «ایمان، مجاهدت، رشادت و معرفت والای شهدا» و «صبر و استقامت خانواده‌های معظم شهیدان»، آنان را پایه‌های اقتدار و توانمندی نظام جمهوری اسلامی ایران خواندند و تأکید کردند: تنها راه پیشرفت ایران اسلامی، احیای روحیه‌ی انقلابی و مجاهدت است.
ایشان با تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام)، آن حضرت را بزرگ‌ترین شهید تاریخ بشریت، و شهید محراب و راه حق و قاطعیت و استقامت خواندند و سپس با اشاره به گذشت ۳۵ سال از حادثه‌ی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰، گفتند: عاملان این جنایت که گروه تروریستی خبیث و بی‌رحمی هستند، بعد از فرار از کشور اکنون سال‌ها است که در پناه کشورهای اروپایی و آمریکا که مدعی سردمداری ضدیت با تروریسم و حمایت از حقوق بشر هستند، قرار دارند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی این موضوع را رسوایی بزرگ و تاریخی برای کشورهای اروپایی و آمریکا دانستند و افزودند: این گروه تروریستی کسانی هستند که با ادعای دفاع از خلق و حتی دفاع از اسلام وارد مبارزات شدند اما در ادامه مرتکب فجایعی همچون حادثه‌ی هفتم تیر و ترور مردم عادی شدند و در نهایت در کنار فردی همانند صدام قرار گرفتند و اکنون نیز در زیر چتر حمایت آمریکا قرار دارند.
بخشنامه ترویج و توسعه اقامه نماز ابلاغ شد
معاون اول رئیس جمهور بخشنامه ترویج و توسعه اقامه نماز را برای اجرا به همه وزارتخانه‌ها، سازمانها، موسسات، شرکتهای دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری ها ابلاغ کرد.
بر اساس این بخشنامه، هیئتی مرکب از وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، رئیس ستاد عالی اقامه نماز در دانشگاه ها و نماینده رئیس جمهور در امر نماز تشکیل خواهد شد و هیئت مذکور موظف است در دوره های سه ماهه، گزارش کار خود را به رئیس جمهور ارائه کند.
انتصاب رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا در حکمی سردار سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری را به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح منصوب کردند.
ایشان همچنین در حکمی سردار سرلشکر بسیجی دکتر سیدحسن فیروزآبادی را به عنوان مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا منصوب کردند.
مأموریت وزارت امور خارجه برای تحقق اقتصاد مقاومتی مشخص شد
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور طی ابلاغیه‌ای به وزارت امور خارجه تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ناظر به پروژه اولویت‌دار برنامه‌های ملی اقتصاد مقاومتی که در آن وظیفه و تکلیف این وزارتخانه برای اجرای این پروژه مشخص شده است را ابلاغ کرد.
در ابلاغیه اسحاق جهانگیری درباره پروژه مصوب کارگروه‌های برنامه ملی اقتصاد مقاومتی که برای وزارت امور خارجه ارسال شده، پروژه اولویت‌دار برنامه‌های ملی اقتصاد مقاومتی مرتبط با این دستگاه اجرایی احصاء و موظف به اجرای این پروژه به عنوان اولویت اجرایی در سال 95 شده است.
راهپیمایی پرشور ملت ایران در روز جهانی قدس
ملت مومن و انقلابی ایران اسلامی همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در راهپیمایی عظیم روز جهانی قدس شرکت کردند.
راهپیمایی روز جهانی قدس در حالی پرشور و باشکوه برگزار شد که برخی استان‌ها با گرمای شدید و ریزگرد مواجه بودند.
دیدار جمعی از دانشجویان با رهبر معظم انقلاب
بیش از هزار دانشجو ازجمله نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی، عصر روز شنبه در دیداری صمیمانه و صریح با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حدود پنج ساعت از دغدغه‌های دانشجویی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نسل جوان سخن گفتند و دیدگاه‌های رهبری انقلاب را درباره‌ی «مسائل دانشجویی و دانشگاهی، وظایف مهم دانشجویان در روند مقاومت ملت و موضوعات و مسائل مختلف روز»، از زبان ایشان شنیدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با تأکید بر اینکه دیدارهای رمضانی با دانشجویان حقیقتاً شیرین و مطلوب است، گفتند: مطالب متنوع و دیدگاه‌های متفاوتی که در این دیدار مطرح شد، خوب و لذت‌بخش بود و نشانگر رشد سطح فکری و مطالبات قشر دانشجو است و نشان می‌دهد که با گذشت زمان، انگیزه‌های انقلابی و فکر روشن و استدلال متین در میان دانشجویان گسترش چشمگیر و روزافزونی داشته است.
ایشان دانشجویان را به انس بیشتر با قرآن و ادعیه توصیه کردند و گفتند: سخن اصلی من به دانشجویان تقویت ایمان است زیرا تنها با ایمان قوی می‌توان در مقابله با مشکلات و فشارها، مبارزه و مجاهدت کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی اوضاع خاص و حساس کنونی کشور را بسیار شبیه جنگ احزاب در زمان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دانستند و افزودند: امروز نیز همه‌ی دنیاپرستان و زورگویان عالم در مقابل جمهوری اسلامی ایران صف‌آرایی کرده و از همه‌ی جوانب آن را مورد حمله قرار داده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی، کسانی که سست ایمان و شاید دارای گرایش‌های درونی به دشمن هستند، اظهار یأس و ناامیدی و خودکم‌بینی می‌کنند اما افراد دارای ایمان مستحکم، هر قدر هم شرایط سخت‌تر شود، با عزم و اراده‌ی قوی‌تر ایستادگی می‌کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر می‌خواهیم در مقابل جبهه‌ی استکبار ایستادگی کنیم و به عزت و شرف شایسته‌ی نظام جمهوری اسلامی برسیم، نیازمند حفظ و تقویت تقوا در رفتارهای شخصی و عمومی خود هستیم.
اولین نشست مشترک دولت یازدهم و مجلس دهم
اولین نشست مشترک دولت یازدهم و مجلس دهم دقایقی پیش به میزبانی دولت به میزبانی دولت و در محل سالن اجلاس سران، با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس، اعضای هیئت‌رئیسه مجلس، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، وزرا و اعضای هیئت دولت و نیز جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در نشست مشترک دولت و مجلس درباره مسائل جاری کشور، راهکارهای اقتصاد مقاومتی و نیز راه‌های بهبود وضع معیشتی مردم بحث و تبادل نظر شد.
بیانیه مهم رئیس‌جمهور درباره حقوق‌های نامتعارف
رییس جمهوری درباره حقوق های نامتعارف بیانیه مهمی خطاب به ملت شریف ایران صادر کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این بیانیه با ابلاغ این دستور که لایحه اصلاح نظام حقوقی پرداخت‌ها با رفع خلأهای قانونی با فوریت تهیه و همچنین دستگاه‌ها موظف به انتشار حداقل و حداکثر حقوق مدیران کشوری و لشکری شوند، تصریح کرده است: با کسی عقد اخوت نبسته‌ام؛ مبارزه با فساد و رانت در نظام اداری و اقتصادی را تا ریشه‌کن شدن ادامه می‌دهیم.
اقامه نماز عید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب
مردم مسلمان و خداجوی ایران، امروز به شکرانه یک ماه روزه‌داری و بندگی و عبادت خداوند متعال، نماز عید سعید فطر را با شکوه فراوان، در سراسر کشور برگزار کردند. اوج این حضور و شکرگزاری، در مصلای امام خمینی تهران بود که نماز عید سعید فطر به امامت ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه اول نماز، ضمن تبریک عید سعید فطر به ملت ایران و امت بزرگ اسلامی، ماه رمضان امسال در کشور را پر از معنویت، توجه، توسل، خشوع و تضرع خواندند و گفتند: ما مسئولان باید به دلهای نورانی این مردم مؤمن غبطه بخوریم و البته خدا را شکرگزار باشیم اما از طرف دیگر باید بدانیم که در قبال مردم مؤمن کشور چه مسئولیت سنگینی داریم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، روزه‌داری مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان در بلندترین و گرم‌ترین روزهای سال را از جلوه‌های زیبای ماه مبارک رمضان امسال برشمردند و افزودند: البته دستهای خبیثی سعی کردند نوجوانان را به روزه‌خواری بکشانند که به لطف الهی موفق نشدند و در آینده نیز موفق نخواهند شد.
ایشان خاطرنشان کردند: این موضوع باید مردم و مسئولان کشور را بار دیگر متوجه کند که دشمنان خبیث ایران اسلامی برای دور کردن نسل بالنده کشور از دین چه برنامه‌هایی دارند اما برنامه‌ریزی امسال بدخواهان، با هوشیاری مردم به شکست انجامید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، برگزاری راهپیمایی عظیم روز قدس در هوای بسیار گرم به‌خصوص در استانهای جنوبی کشور را جلوه زیبای دیگر و یکی از کارهای بزرگ و مجاهدت مردم در ماه مبارک رمضان دانستند و گفتند: مردم با این حضور گسترده و بلند کردن فریاد خود در قبال مسئله مهم فلسطین، در واقع اعلام کردند که اگر برخی دولتهای اسلامی به آرمان فلسطین خیانت و یا برخی دولتها کوتاهی می کنند و یا برخی ملتها از این موضوع بی خبر هستند، اما ملت ایران حاضر است در مقابل همه دشمنان بایستد و مسئله فلسطین را زنده کند.
سوءقصد به نماینده و فرماندار اسلام آباد غرب
نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی از سوءقصد به فرماندار و نماینده اسلام‌آباد غرب خبر داد و گفت: در این حادثه راننده فرماندار اسلام آبادغرب شهید و فرماندار زخمی شد و حال حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب خوب است.
فرهاد تجری اظهار کرد: فرماندار، نماینده مردم اسلام آباد غرب و تعدادی از مسئولان محلی برای بررسی مشکلات منطقه ای در حال سفر به ریجاب در استان کرمانشاه بودند که در مسیر مورد هدف رگبار تروریست ها قرار گرفتند.
وی افزود: در این خودرو که حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آبادغرب، فرماندار دالاهو و مدیرکل شیلات استان کرمانشاه و برخی مسئولان محلی حضور داشتند راننده فرماندار به درجه شهادت نایل و فرماندار و مدیرکل شیلات این استان زخمی شد.
تغییرات در حوزه دولت
حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور در حکمی از سوی رئیس‌جمهور به عنوان معاون پارلمانی ریاست جمهوری جایگزین مجید انصاری و انصاری نیز جایگزین الهام امین زاده در معاونت حقوقی شد.
الهام امین‌زاده نیز مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امر منشور حقوق شهروندی شد.
انتخاب اعضای فقها و حقوقدانان شورای نگهبان
حضرت آیت الله خامنه ای در احکامی جداگانه عضویت آقایان آیت الله احمد جنتی، حجت الاسلام و المسلمین سیّد محمدرضا مدرسی یزدی و حجت الاسلام و المسلمین مهدی شب زنده دار را به عنوان فقهای شورای نگهبان قانون اساسی تمدید کردند.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عباسعلی کدخدایی را با 203 رای، محمدرضا علیزاده را با 178 رای و سید فضل الله موسوی را با 142 رای عنوان سه عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.
در انتخابات درونی شورای نگهبان نیز آیت‌الله جنتی به عنوان رئیس‌جمهور، علیزاده به عنوان قائم‌مقام و کدخدایی به عنوان سخنگو تعیین شدند.
آغاز دور جدید فعالیت فراکسیون قرآن و عترت مجلس
دور جدید فعالیت فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با انتخاب رئیس و هیئت رئیسه آغاز شد. بر این اساس حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماز مجلس دهم انتخاب شد.
فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در این جلسه به عنوان نائب رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماز انتخاب شد، زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه و حجت الاسلام احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر نیز به عنوان دبیر و سخنگوی این فراکسیون برگزیده شدند.
انتصاب نمایندگان ولی فقیه در خراسان جنوبی و شمالی
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای طی حکمی حجت‌الاسلام‌ آقای حاج سیّد علیرضا عبادی را به‌‌عنوان نماینده‌ی ولی فقیه در استان خراسان جنوبی منصوب‌ کردند.
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی همچنین طی حکمی حجت‌الاسلام‌ آقای حاج شیخ ابوالقاسم یعقوبی را به‌عنوان نماینده‌ی ولی فقیه در استان خراسان شمالی منصوب‌ کردند.
عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کل کشور شد
عادل آذر به مدت چهار سال به عنوان رئیس دیوان محاسبات کل کشور انتخاب شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی عادل آذر را با 200 رأی به عنوان رئیس دیوان محاسبات کل کشور انتخاب کردند.
کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس دهم به اتفاق آرا، عادل آذر را به عنوان نامزد ریاست دیوان محاسبات کشور به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
پیش از این امین حسین رحیمی ریاست دیوان محاسبات کل کشور را بر عهده داشت، عادل آذر به مدت هفت ریاست مرکز آمار را بر عهده داشته است.
دیدارهای روحانی، پوتین و الهام علی‌اف
سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان که براساس برنامه اعلام شده در باکو دیدار کردند، مذاکرات گسترده دو جانبه، سه جانبه، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را پیش رو داشتند.
در این دیدارها مسائل و همکاری‌های منطقه‌ای بخش مهمی از مذاکرات را تشکیل داد و ارتقای همکاری‌های دوجانبه و سه جانبه با توجه به تأثیر گسترده بر ثبات و امنیت سه کشور حتی فراتر از مرزها، بررسی شد.
تجدید میثاق رئیس‌جمهور و هیئت دولت با آرمان‌های امام راحل
رئیس‌جمهور و اعضای دولت تدبیر و امید در نخستین روز هفته دولت با حضور در حرم مطهر حضرت امام (ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی و اعضای هیئت دولت، با نثار تاج گل و قرائت فاتحه ضمن ادای احترام به معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، بار دیگر با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجدید بیعت کردند.
همچنین رئیس و اعضای دولت تدبیر و امید با حضور بر سر مزار شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی، شهدای دولت و گلزار شهدای دفاع مقدس به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادای احترام کردند.
پایان ریاست ایران بر اجلاس سران جنبش عدم تعهد
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور به منظور شرکت در هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد (Non-Aligned Movement) تهران را به مقصد ونزوئلا ترک کرد.
رئیس جمهوری قرار است در سفر به ونزوئلا علاوه بر سخنرانی و حضور در نشست سران، ریاست دوره جدید جنبش عدم تعهد را به نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا واگذار کند.
ایران ریاست جنبش عدم تعهد در سال های 2012 تا 2016 را بر عهده داشت.
حضور رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد
رئیس‌جمهور برای شرکت در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وارد نیویورک شد و در فرودگاه جان اف کندی، مورد استقبال سفیر و کارکنان دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل قرار گرفت.
دیدار و گفت و گو با شماری از مقامات ارشد کشورهای جهان، نشست با نخبگان سیاسی و اقتصادی و ملاقات با رهبران ادیان الهی در کنار سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، از جمله برنامه های فشرده حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سفر به نیویورک بود.
captcha