از دیدار با سالخوردگان فامیل تا بوسیدن کودکان دخترمان
کد خبر: 3585621
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
تمرین نوروزی خانواده‌ها؛

از دیدار با سالخوردگان فامیل تا بوسیدن کودکان دخترمان

گروه جامعه: بوسیدن کودکان دخترمان و دید و بازدید با سالخوردگان فامیل از توصیه‌های دینی است که می‌توانیم در ایام نوروز با تمرین و ممارست آن، سبب تقویت و تسری این رفتار پسندیده در سایر روزهای سال شویم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، روابط خویشاوندی یکی از ضرورت‌های دینی است که قرآن کریم به شدت در مورد آن هشدار داده است. آیه شریفه «وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ؛ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا» ضمن اینکه به خداترسی در ارتباط با حفظ رابطه با خویشاوندان امر می‌کند، هشدار می‌دهد که مواظب باشید که در این موارد خدا مراقب رفتار شما است. در آیه «واعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً...» نیز بعد از امر به عبودیت خداوند و پرهیز از شرک، به احسان والدین و خویشاوندان امر می‌نماید و به‌ گونه‌ای تلویحی اهمیت روابط خویشاوندی را در کنار اهمیت بندگی خداوند و خطورت ترک این فریضه الهی را در کنار شرک به خدا تذکر می‌دهد.

در این راستا درصدد برآمدیم حال که خانواده‌ها در تعطیلات نوروزی به سر می‌برند و فرصت بیشتری برای کنار هم بودن دارند به ارائه راهکارهایی برای تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی که منجر به تقویت بنیان خانواده‌ها می‌شود بپردازیم.

با آمدن بهار و نو شدن طبیعت بهتر است اعضای خانواد‌ه‌ها نیز درصدد زدودن دل خود از کینه‌ها باشند و با پالایش آن فضای امن‌تری را در قلب و ذهن خود برای حضور اقوام و آشنایان و اعضای خانواده ایجاد کنیم. همچنین سعی کنیم تکانی نیز به اخلاقیات خود بدهیم و با  اعضای خانواده عهد ببندیم که در این سال جدید یک اخلاق بد مشترک را مانند دروغ گفتن، دشنام دادن، تلخی، خشم،  پرخاشگری و .. را کنار بگذاریم.

برای شادابی خانواده بهتر است حکم صله رحم را در دستور کار خانوادگی خود لحاظ کنیم، بدین جهت ایام نوروز فرصت مغتنمی برای تمرین و ممارست به منظور وقت نهادن برای دیدار با اقوام و آشنایان است. همچنین در ایام نوروز به دیدن بزرگان فامیل برویم و آن را در طول سال نیز استمرار بخشیم چرا که پیامبر سلام(ص) می‌فرمایند مثل سالخوردگان در میان مردم مثل من در میان امت من است.

همگام با تبریک سال نو و آرزوی داشتن سالی بابرکت سعی کنیم این صفت را در خود تقویت کرده و همواره  آرزوی خیرخواهی برای یکدیگر داشته باشیم. همچنین افرادی که به یکدیگر محرم هستند همدیگر را بیشتر  ببوسند، به ویژه فرزندان دختر را، چرا که پیامبر اسلام(ص) به بوسیدن فرزندان دختر توجه ویژه داشتند و همواره آن را توصیه می‌کردند و آن را یکی از راه‌های وارد شدن به بهشت می‌دانند.

ایام نوروز فرصت خوبی برای کنار هم بودن است پس بهتر است در این ایام بر سر یک سفره غذا خوردن را بیشتر امتحان کنیم و از فرصت کنار هم بودن خانواده برای تناول غذایی که می‌تواند سبب نشاط جسم و روح باشد بهره ببریم، با مشاهده  خروجی‌هایی که این کنار هم بودن خواهد داشت اعضای خانواده به طور حتم رغبت بیشتری برای صرف غذا در کنار یکدیگر طی سال نیز خواهند داشت.
captcha