اهم فعالیت‌های مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3585646
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸

اهم فعالیت‌های مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در سال گذشته برنامه‌های قرآنی ویژه‌ای را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،  یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی، توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در قالب برنامه‌ها و طرح‌های مختلف بوده است که یکی از این برنامه‌های موفق و خودجوش، آموزش مفاهيم و معاني قرآن و سيره اهل‌بيت(ع) با بيان و ادبیات ساده برای همه طبقات مردم با پخش برنامه تلویزیونی «درس‌هایی از قرآن» است كه از سال 1359 با سخنان حجت‌السلام والمسلمين قرائتی از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.
 از سال 1378 به بعد برای گسترش اين فعالیت‌های قرآنی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها، مؤسسه ترويج فرهنگ قرآنی با همکاری جمعی از فرهنگيان و حمایت‌های حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتی آغاز به كار کرد و در سال 1380 رسما به ثبت رسید.
این مؤسسه متولی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی، ارتباط، نظارت و برگزاری مسابقه و سایر فعالیت‌های قرآنی و ترویجی برای سطوح مختلف اجتماعی اعم حوزه‌ای، فرهنگی و دانش آموزی است.  
طی گزارشی فعالیت‌های قرآنی سال گذشته این مرکز در ذیل گردآوری شده است که با این فعالیت‌ها آشنا می‌شویم.
بنابراین گزارش، سرفصل‌های فعالیت‌های این مرکز شامل مسابقه هفتگی ویژه دانش‌آموزان، مسابقه مجازی «انس با قرآن» ویژه نوجوانان، جوانان و دانش‌آموزان، مسابقه خلاصه‌نویسی ویژه ماه رمضان، مسابقه هفتگی پیامکی، مسابقه هفتگی اینترنتی درس‌هایی از قرآن، برگزاری دوره‌های مهارت بیان تفسیر، طرح فرهنگی چهره به چهره، برگزاری همایش سالانه مروجان درس‌هایی از قرآن در مشهد، دیدارهای استانی و تشکیل جلسات با  نمایندگان ولی فقیه ائمه جمعه و مسئولان آموزش و پرورش استان‌ها است.
بنابراین گزارش، برپایی مسابقه هفتگی درس‌هایی از قرآن (دوره بیست و چهارم سال تحصیلی 94-95)، به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای دینی، قرآنی، اجتماعی، تربیتی و اخلاقی دانش‌آموزان، در نیمه دوم سال تحصیلی از هفته دوم مهر ماه در بیش از 30  هزار مدرسه و با شرکت حدود 3 میلیون دانش‌آموز دوره اول و دوم متوسطه در مدرسه و منطقه برگزار شد.  
مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی، در بیست و چهارمین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن، اقداماتی مانند طراحی و چاپ ملزومات مسابقه که شامل تهیه و تدوین شیوه‌نامه مسابقه، طراحی پوستر تبلیغی، تهیه، تدوین و چاپ کتاب 18 برنامه، تهیه و طراحی سوالات آزمون نهایی، قرار دادن متن کامل درس‌هایی از قرآن در سایت موسسه است را در این دوره از مسابقات اجرا کرد.
بر اساس این گزارش؛ پس از پخش 18 برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن که از هفته دوم مهرماه شروع و تا هفته دوم اسفندماه پایان یافت بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی به استان‌ها، تعداد هفتاد و شش هزار و 110 نفر در آزمون نهایی شرکت کردند.
یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز، برگزاری همایش  اختتامیه دوره بیست و چهارمین و افتتاحیه بیست و پنجمین دوره مسابقه  درس‌هایی از قرآن است.  این مراسم به همراه تجلیل از شرکت کنندگان برگزیده شهر و شهرستان‌های تهران و تقدیر از مروجان و مجریان برنامه درس‌هایی از قرآن با حضور حجت‌الاسلام و‌ المسلین محسن قرائتی، توسط مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری برگزار شد.  
بر اساس این گزارش، برپایی مسابقه مجازی «انس با قرآن» ویژه نوجوانان و جوانان و دانش آموزان دوره متوسطه با هدف استمرار ارتباط قشر جوان  و نوجوان با مفاهیم قرآنی و آموزه‌های دینی  جهت منتخبین کشوری دوره بیست و سوم مسابقه برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی در فضای مجازی و به صورت آنلاین از دهه دوم ماه مبارک رمضان 95 (هفته اول تیرماه )شروع و تا اول آبان ادامه یافت.
یکی دیگر از فعالیت‌های این مؤسسه، برپایی مسابقه خلاصه نویسی ویژه ماه رمضان بود. مسابقه از سال 1382 شروع شده و در سال 1395 سیزدهمین دوره آن برگزار شد. مسابقه خلاصه‌نویسی برگرفته از 25 برنامه درس‌هایی از قرآن است که در ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه یک جمهوری اسلامی پخش می‌شود.
در سال 95 بیش 650 از فرهنگیان و دانش‌آموزان در این مسابقه شرکت کرده و تعداد 268 نفر امتیاز لازم را کسب کرده‌اند در این مسابقه افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند، لوح تقدیر معاونت پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تقدیم شده است.
برپایی مسابقات درس‌هایی از قرآن به صورت اینترنتی
بر اساس این گزارش؛ برگزاری مسابقه هفتگی پیامکی و اینترنتی درس‌هایی از قرآن یکی دیگر از  برنامه‌هایی بود که به طور مستمر انجام شد. هر هفته بعد از پخش برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن، مسابقه پیامکی از طریق شماره پیامکی 3000114 برگزار می‌شود که در سال 1395 با پخش 48 برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن تعداد دویست و چهل و یک هزار و 277 نفر شرکت کردند و همچنین مسابقه هفتگی اینترنتی از طریق پایگاه اینترنتی www.tarvijquran.com و www.Qaraati.ir اجرا شد که در مجموع یکصد و شصت و هفت هزار و 565 نفر شرکت کردند.
ستاد تفسیر قرآن‌کریم که از زیر مجموعه‌های مؤسسه است با راهنمایی‌های حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتی و با هدف رفع مهجوريت از قرآن و به منظور فراگير شدن و ورود معارف الهی در زندگی عموم مردم، ارتقاء سطح دانش، بينش طلاب و روحانيون و پاسخ‌گویی به نياز روز جامعه در زمينه تفسير، در سال 1378  تأسيس و فعاليت خود را آغاز كرد. این مرکز دوره تخصصی آموزش مهارت‌های بیان تفسير ساده را برای دو هزار و 601 نفر طلاب و روحانيون واجد شرايط برگزار کرد و همچنین تأليف 18 جلد كتاب تفسير، تشکیل چهار کلاس طرح بینات، تشکیل جلسات هیات علمی و غیره از دیگر فعالیت‌های این مرکز در سال 95 است.
مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی، به منظور تامین و تربیت اساتید متخصص در زمینه آموزش مهارتهای بیان تفسیر مرکز آموزش مهارت‌ها در قم راه‌اندازی کرد که تا کنون موفق شده علاوه بر تامین و اعزام اساتید به سایر نقاط کشور که متقاضی اجرای دوره مذکور هستند یک دوره تخصصی 300 ساعته و 4 دوره مقدماتی-تکمیلی 120 ساعته برگزار کند.   
بر اساس این گزارش، یکی دیگر از برنامه‌های این مؤسسه، اجرای طرح‌های فرهنگی تربیتی چهره به چهره است که در سال 1380 به ابتکار حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی و تأیید مقام معظم رهبری فعالیت خود را شروع کرده است که در حال حاضر با بیش از2500 حلقه معرفتی بیش از 30 هزار نفر از نوجوانان و جوانان را در سطح کشور تحت پوشش دارد.
مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی، در طی برگزاری مسابقه درس‌هایی از قرآن در سطح استان، به منظور تقدیر از تلاش‌ها و زحمات مسئولان، مروجان و مجریان درس‌هایی از قرآن علاوه بر شرکت در جلسات کارشناسان استان‌ها، دیدارهایی با مسئولان فرهنگی و قرآنی داشت که ضمن ارایه گزارش فعالیت‌های قرآنی مؤسسه، از نقطه نظرات و پیشنهادهای آنان استفاده شد. همچنین در سال گذشته و در بیست و پنجمین دوره مسابقه بازدیدهایی از سوی مسئولان استانی مسابقه هفتگی درس‌هایی از قرآن از استان‌های قزوین، سمنان، آذربایجان شرقی، اردبیل، شهرستان‌های تهران، البرز،خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد صورت گرفت و  لوح تقدیر حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی به مجریان این استان‌ها تقدیم شد.
captcha