مسجد جامع یزد؛ شاهکار معماری اسلامی
کد خبر: 3585670
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷

مسجد جامع یزد؛ شاهکار معماری اسلامی

گروه معارف: استان یزد دومین شهرخشت خام جهان و دارای مکان های مذهبی و تاریخی باارزشی است که مسجد جامع کبیر یکی از باارزش ترين ميراث تاريخی هنری و شاهکار معماری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، استان یزد دومین شهر خشت خام جهان و دارای مکان های تاریخی و مذهبی با ارزش  و منحصر به فرد است که هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این استان سفر می کنند.
مسجد جامع يزد يکی از جاذبه های بی نظير استان يزد و یکی از با ارزش ترين ميراث تاريخی هنری و شاهکار معماری اسلامی است.
بانی ساختمان اصلی مسجد را علاء الدوله گرشاسب آل بويه (قرن ششم هجری) می دانند ولی مسجد کنونی مربوط به آل مظفر و تيموريان قرن هشتم و نهم هجری است.
از امتيازات هنری و معماری اين مسجد می توان قدرت و استواری کاشی کاری های نفيس و جالب، سر در بلند، دو کتيبه نفيس يکی به خط کوفی و ديگری به خط ثلث بر روی کاشی لاجوردی معرق در کنار سر در باشکوه، دو مناره زيبا و تزئينات کاشی کاری شده ديوارهای داخلی شبستان و زير گنبد و خارج گنبد را نام برد.
مسجد جامع یزد؛ شاهکار معماری اسلامی
زيباترين بخش اين بنا را می توان مجموعه ايوان و گنبدخانه و فضای پيرامون آن نام برد. نمای ايوان بلند با مجموعه ای از زيباترين تزئينات کاشی معرق و نقوش اسليمی و گياهی همچنين گره چينی پوشانده شده است.
محراب اصلی يا محراب واقع در گنبدخانه،‌ مزين به انواع کاشی معرق و کتيبه و آجر ضربی است و بر دو کاشي ستاره اي شکل منصوب در آن، نام استادکار و تاريخ ساخت محراب نقش بسته است.
گنبد زيبای مسجد از نوع دو پوسته پيوسته بوده و بر آن، نقش گل صابونکی معقلی با ظرافت اجرا شده است و بر ساقه آن عبارت الملک الله به خط کوفی تکرار شده است.
مسجد جامع یزد؛ شاهکار معماری اسلامی
دو مناره مسجد که ارتقاع تقريبی آن از کف تا نوک به بيش از 52 متر می رسد، دارای قطری در حدود هشت متر است که در دوره صفوي به بنا افزوده شده اما در سال 1313 هجری شمسي فرو ريخت و دوباره تجديد بنا شد.
مسجد دارای شش ورودی است كه در اضلاع مختلف بنا واقع شده اند. ورودی اصلی كه در ضلع شرقی مسجد واقع شده دارای سردر رفیع و نیز كتیبه های كاشی معرق است و دو مناره نیز بر آن استوار شده، این سردر زیبا در زمان شاهرخ تیموری به بنا اضافه شده و بر آن تزئینات و كاشی معرق با نقوش گره چینی و اسلیمی كار شده است. بخش اعظم این آثار به مرور زمان تخریب شده بود در تعمیرات هیآت حامیان بازسازی می شود.
مسجد جامع یزد؛ شاهکار معماری اسلامی
ورودی مذكور به یك هشتی (كریاس) با سقف گنبدی گشوده می شود كه این فضا را می توان موزه كتیبه ها نامید زیرا كه انواع كتیبه های سنگی و كاشی كه بر وقفنامه و فرامین حكومتی در دوره های مختلف درج شده، منصوب است.
درب ضلع غربی بنا درست مقابل ورودی مذكور قرار گرفته و آن هم به یك هشتی گشوده می شود كه نمای این درگاه با كاشی كاری جدید تزئین یافته است، ورودی دیگر مسجد در ضلع شمالی و درست روبروی ایوان قرار دارد. این ورودی متصل به یك كریاس است و سردر آن با كتیبه های قرآنی و تزئینات كاشی معرق جدید تزیین یافته است.
ورودی شمال غربی دارای نمای ساده و بی پیرایه است كه به یك دالان طویل گشوده می شود كه این دالان به یكی از رواق های اطراف صحن متصل می شود.
مسجد جامع یزد؛ شاهکار معماری اسلامی
دو ورودی دیگر مسجد یكی در ضلع جنوب غربی واقع در شبستان غربی گنبدخانه و دیگری در شمال شرقی و در بخش قدیمی مسجد واقع شده كه در حال حاضر هر ۲ مسدود است.

عکس: مسعود میرجلیلی
captcha